A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Hankesuunnitelma, Sturenkatu 25, toimistorakennuksen katon ja päätyrappauksen uusiminen

HEL 2023-011970
More recent handlings
§ 24

Sturenkatu 25, toimistorakennuksen katon ja päätyrappauksen uusiminen, hankesuunnitelman hyväksyminen

Tilapäällikkö

Päätös

Tilapäällikkö päätti hyväksyä Sturenkatu 25, toimistorakennuksen katon ja päätyrappauksen uusimisen- hankkeen 15.9.2023 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 1 500 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 780 000 euroa syyskuu 2023 kustannustasossa.

Päätöksen perustelut

Kyseessä on toimistorakennus, joka on valmistunut vuonna 1957. Rakennus on alun perin toiminut poliisitalona. Vuonna 2001 rakennus korjattiin kattavasti ja sen pääkäyttäjäksi tuli Psykiatrinen poliklinikka. Matalan siiven ja osittain korkean siiven 2. kerroksen tiloissa toimii judoseura. Rakennuksessa on kaksi siipeä: Sturenkadun puoleisessa korkeassa siivessä on neljä toimistokerrosta, ullakko ja osittain maanpaineseinäinen kellari. Keuruuntien puoleisessa siivessä yksi toimistokerros sekä sen yläpuolella korkea liikuntatila ja alapuolella autohalli/varasto. Matalassa siivessä on mahdollinen ullakkotila korkean liikuntatilan yläpuolella. Rakennuksen runkona on sekarunko (betonipilarit ja tiilimuuri).

Sturenkatu 25, toimistorakennuksen katon on todettu olevan purkukuntoinen kuntotutkimuksessa jo v.2016. Virtaintien puoleinen päätyrappaus on v.2022 kopokartoituksessa tutkittu olevan puoleksi irti alustastaan; samana keväänä tippui osa rappausta alas 3.kerroksen vasemman yläikkunan kohdalta. Rakennuksen sisäpuolisiin korjauksiin on v. 2016 jälkeen sijoitettu paljon (655 629 €). Rakennus on hyväkuntoinen lukuun ottamatta kattoa ja rappauksia, joita on kopokartoituksen perusteella ilmeisesti kunnostettu eri aikaisesti eri puolilla taloa. Rappaukset kopokartoituksen perusteella ovat kunnossa muilta osin kuin Virtaintien päädyssä.

Rakennuksessa on kolme kerrosta tyhjänä, joista 2 kerros helposti saavutettava. Tiloja voidaan käyttää väliaikaisina väistötiloina mm. kausirokotuksiin. Kohteesta on vuokrattu ulkopuolisille vuokralaisille 841 m2 ja vuokra yht. 9131,84 €/kk. Tyhjää tilaa on 1238 m2.

Viranomaisten ennakkolausunnot

Hanke ei ole luvanvarainen, koska julkisivumuutoksia ei tehdä, vaan korjataan entisen näköiseksi.

Rahoitus

Hankkeen rahoitukseen käytetään korjausten ja kunnossapidon budjettia.

Kustannukset ja vaikutukset käyttötalouteen

Kaupunkiympäristön toimialan laatima kustannusarvio on 780 000 euroa arvonlisäverottomana syyskuun 2023 tasossa. Kustannusarvio perustuu osittain Staralta saatuihin ennakkotarjouksiin.

Tämä hanke vaikuttaa kiinteistötyyppikohtaiseen ylläpitovuokraan vuoden 2025 alusta lukien.

Ei väistötilakustannusta.

Aikataulu ja toteutus

Rakentaminen alkaa 10/2023, ja työ valmistuu 6/2024.

Kaupunkiympäristön toimiala vastaa hankkeen toteuttamisesta ja kiinteistön ylläpidosta.

Ask for more info

Timo Nevalainen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39547

timo.nevalainen@hel.fi

Decisionmaker

Sari Hilden
tilapäällikkö

Attachments

2. Kustannusarvio HKA 13.9.2023 Sturenkatu 25
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.