Virkasuhteen täyttäminen, arviointitoiminta, Idän asiakasohjausyksikkö, asiakasohjaaja (viransijaisuus), työavain SOTEPE-03-857-23

HEL 2023-012080
More recent handlings
§ 28

Asiakasohjaajan viransijaisuuden täyttäminen, Arviointitoiminta, Idän asiakasohjausyksikkö, työavain, SOTEPE-03-857-23

Asiakasohjauspäällikkö

Päätös

Arviointitoiminnan asiakasohjauksen vs. asiakkuuspäällikkö päätti ottaa koulutuksen, työkokemuksen ja haastattelussa osoitetun soveltuvuuden perusteella asiakasohjaajan viransijaisuuteen terveydenhoitaja ********** (vakanssinumero 031517, toimintayksikkö 397130, työpiste 100040) 4.9.2023 lukien 2884,14 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.

Koeaikaa ei aseteta.

Viran toimipaikka palvelussuhteen alkaessa on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala/ sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut / arviointitoiminta / itäinen asiakasohjausyksikkö.

Päätöksen perustelut

Asiakasohjaajan viransijaisuus tuli avoimeksi 4.9.2023.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 9.1.2020 § 4 mukaan asiakasohjaajan viransijaisuuteen ottaa arviointitoiminnan asiakkuuspäällikkö.

Asiakasohjaajan viransijaisuuden kelpoisuusvaatimuksena on sosiaalihuollon ammattihenkilölain 817/2015 (8 §) mukainen sosiaalialalle soveltuva ammattikorkeakoulututkinto (sosionomi, geronomi) tai terveydenhuollon ammattikorkeakoulututkinto (sairaanhoitaja), aikaisempi sosiaali- ja terveysalan opistoasteinen tutkinto tai alan opiskelija.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen suullinen taito.

Arviointitoiminnan asiakasohjausyksikön asiakasohjaajan tehtävänä on vastata yli 65-vuotiaiden asiakkaiden palvelutarpeen arvioinnista. Tehtävä sisältää asiakkaiden palvelutarpeen arviointia, hoito- ja palvelusuunnitelmien laadintaa, päätöksentekoa sekä seurantaa. Työ edellyttää ikääntyneiden palvelujen tuntemusta ja siihen liittyvää työkokemusta.

Tehtävässä arvioidaan asiakkaiden tilanteita päivätoiminnan, kotiin vietävien palveluiden, arviointi- ja kuntoutusjaksojen, kriisitilanteiden, omaishoidontuen sekä lyhyt tai pitkäaikaisen ympärivuorokautisen hoidon osalta. Lisäksi edellytetään hyviä vuorovaikutustaitoja, paineensietokykyä ja itsenäistä ratkaisukeskeistä työotetta. Asiakasohjaajan tehtävänä on varmistaa, että asiakas ohjautuu mahdollisimman sujuvasti tarvitsemansa tuen ja palveluiden piiriin.

Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää tehtävän vaativuuden mukaista osaamista sekä hyviä neuvottelu-, asiakasohjaus-, vuorovaikutus-, organisointi- ja viestintätaitoja. Tehtävää täytettäessä pidettiin tärkeänä kokemusta asiakkaiden palvelutarpeiden arvioinnista, neuvonnasta ja ohjauksesta. Haastatteluissa selvitettiin kykyä itsenäiseen työskentelyyn sekä hyvää organisointi- ja päätöksentekokykyä. Aiempi kokemus ikääntyneiden asiakkaiden parissa työskentelystä katsottiin hakijan eduksi.

Asiakasohjaajan viransijaisuus on ollut julkisesti haettavana 15.8.2023 – 29.8.2023 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa

Määräajassa hakemuksen jätti kolmekymmentäkaksi (32) hakijaa, joista kaksikymmentäneljä (24) täytti asetetut kelpoisuusvaatimukset. Yksi hakija perui hakemuksen hakuajan aikana. Yhteenveto hakemuksen jättäneistä on tämän asian liitteenä 1.

Hakemusten perusteella kutsuttiin haastatteluun kuusi hakijaa: geronomi ********** terveydenhoitaja ********** sosionomi ********** ja terveydenhoitaja ********** Haastattelijana toimi vs. asiakkuuspäällikkö ********** ja asiakkuusvastaava ********** Vs.asiakkuuspäällikkö ********** haastatteli sosionomit ********** Haastattelut tehtiin ajalla 23.8.2023 - 30.8.2023.

********** on valmistunut Metropolia ammattikorkeakoulusta geronimiksi 2017. Työkokemusta hänellä on ********** sosiaaliohjaajana omaishoidon toimintakeskuksessa 2 kuukautta vuonna 2018.

********** on valmistunut Diakonia ammattikorkeakoulusta terveydenhoitajaksi 2023 ja sairaanhoitajaksi 2015. Työkokemusta hänellä on sairaanhoitajana ********** 3 vuotta ja 1 kuukausia vuosina 2015–2018.

********** on valmistunut sosionomiksi Laurea ammattikoulusta 2023. Työkokemusta hänellä on päivätoiminnan ohjaajan työtehtävistä ********** 2 kuukautta vuonna 2023. Ohjaajan työtehtävästä ********** 1 vuosi ja 2 kuukautta vuosilta 2021–2022.

********** on valmistunut Laurea ammattikorkeakoulusta 2011 terveydenhoitajaksi. Työkokemusta hänellä on ********** kotihoidon esihenkilön tehtävistä yhteensä 3 vuotta ja 5 kuukautta vuosina 2019–2023, ********** 1vuosi ja 7 kuukautta vuosina 2018–2019 ja ********** 7 vuotta vuosina 2010–2017.

********** on valmistunut Arcada ammattikorkeakoulusta sosionomiksi 2021. Työkokemusta hänellä on asiakasohjaajan tehtävistä ********** 2 kuukautta vuonna 2020 ja ohjaajan tehtävistä päiväkodissa 3 kuukautta vuonna 2022.

********** valmistuu sosionomiksi Metropolia ammattikorkeakoulusta. Työkokemusta hänellä on ********** 1 vuosi ja 2 kuukautta vuosina 2021–2023.

Hakemuksen ja erityisesti haastattelun ja työssä osoitetun sopivuuden perusteella ********** osoitti asiakasohjauksen asiakasohjaajan virassa edellytettäviä vahvuuksia sekä soveltuvuutta. Hänellä on tehtävässä vaadittavaa kokemusta Helsingin kaupungin ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksesta. Lisäksi haastattelussa ja aikaisemmissa työtehtävissä esille tulleiden vahvuuksien perusteella heillä on vahvimmat verkosto-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot. Hän kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja päätöksentekoon sekä hahmottaa selkeästi prosessien toimintaa. Hänellä on laaja työkokemus erilaisten ihmisten ja asiakasryhmien kanssa tehtävästä ohjaustyöstä. Hän on osoittanut taitonsa moniammatillisessa tiimityössä ja asiakaslähtöisessä asiakastyössä eri asiakasryhmien kanssa.

Koulutuksen, kokemuksen sekä haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella ********** on parhaat edellytykset asiakasohjaajan viran tehtävien hoitamiseen arviointitoiminnan Idän asiakasohjausyksikössä. Hän kykenee myös itsenäiseen työskentelyyn ja päätöksentekoon

Ask for more info

Maarit Kinnunen, vs.asiakkuuspäällikkö , puhelin: 09 310 43028

maarit.h.kinnunen@hel.fi

Decisionmaker

Eeva Raulos
asiakasohjauspäällikkö

Attachments

1. Hakijaluettelo, työavain SOTEPE-03-857-23
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.