Vahingonkorvaus, autovaurio, 31.7.2023, Vanha talvitie 8-10

HEL 2023-012492
More recent handlings
§ 26
This decisionmaker is no longer active

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan esittämät vaatimukset ja perusteet

Hakija on 3.10.2023 esittänyt kaupungille määrältään 338,81 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui ajettaessa kuoppaan 31.7.2023 kello 13.30 Tukkutorin alueella. Hakija on toimittanut kuvan vahinkopaikasta.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kiinteistö, jonka alueella vahinko on tapahtunut, on kaupungin omistuksessa, joten kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan sekä vahingonkorvauslain vastuusäännösten että maankäyttö- ja rakennuslain kunnossapitoa koskevien säännösten kautta. Maankäyttö- ja rakennuslaki velvoittaa pitämään rakennuksen ympäristöineen sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset. Kaupungilla on kiinteistön omistajana vastuu alueen kunnossapitotoimien toteuttamisesta.

Tukkutori sijaitsee asemakaavoitetulla teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueella ja sen ulkoalueita kunnossapidetään pääsääntöisesti vuokralaisen tekemien ilmoitusten perusteella. Alueella on 20 km/h nopeusrajoitus.

Tukkutorin alueen kiinteistönhuollon tehtävänä on tarkkailla
kiintopäällysteiden kuntoa ja pihalla olevia rakenteita. Kuopat tulee paikata massalla.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Alueen kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapitoa hoitavalta taholta. Alueella on luonteenomaisesti paljon raskasta liikennettä, joka rasittaa rakenteita. Kalasataman alueen, johon myös Tukkutori sijoittuu, rakentaminen on kesken, alueella on mittavia työmaita ja näihin liittyvää toimintaa, jotka osaltaan rasittavat myös Tukkutorin aluetta. Selvityksen mukaan Tukkutorin alueelle odotettiin tehtäväksi uusi suunnitelma alueen toimintojen jatkumisesta. Kuoppaa ei ole paikattu välittömästi, vaan se oli merkitty huomiokeiloin heinäkuun aikana. Kuoppa oli myös kertaalleen täytetty väliaikaisesti sepelillä heinäkuussa. Asfalttipaikkaukset alueelle tilattiin 4.9.2023 ja paikkaukset tehtiin samalla viikolla. Tarkempia tietoja kuopan täytöstä tai merkitsemisestä ei ole saatavilla.

Kaupungille on esitetty loppukesältä 2023 Tukkutorin alueelta toinen vaatimus hakijan vaatimuksen lisäksi.

Ilmatieteen laitoksen Kumpulan säähavaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan vahingon aikaan sää on ollut poutainen ja lämpötila 17,1 °C. Vettä on satanut vahinkoaamuna ennen vahinkoa, Kumpulassa on mitattu vähäisiä määriä heikkoa tai kohtalaista sadetta.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa. Tieliikennelaki koskee liikennettä katujen lisäksi myös yleiselle liikenteelle tarkoitetulla tai yleisesti liikenteeseen käytetyllä alueella.

Hakijan autossa on ollut matalaprofiiliset renkaat, jotka ovat renkaan ohuemman ilmatilan vuoksi erityisen herkkiä vahingoittumaan ja muodostavat suuremman riskin myös vanteen vahingoittumiselle ajoradan epätasaisuuksissa. Ajoväylien laatuvaatimuksia ei voida asettaa tällaisten ääriarvojen mukaan. Erikoisrenkaiden käyttäjien voidaan katsoa ottavan tietoisen riskin.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Saadun selvityksen perusteella Tukkutorin aluetta rasittavat läheiset työmaat ja raskas ajoneuvoliikenne. Alueen yleisilme on pinnoiltaan rosoinen. Alueella on 20 km/h nopeusrajoitus. Sää on vahingon aikaan ollut poutainen ja valoisa, joten kuoppa alueella olisi ollut huomioitavissa ja väistettävissä.

Vahingonkärsijän oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun. Ajoneuvon kuljettajan on sovitetta ajoneuvon nopeus sellaiseksi, kun tien kunto ja keli edellyttävät. Ajoneuvoa on kuljetettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja vaaran ja vahingon välttämiseksi varovaisuutta noudattaen, erityisesti ajoneuvolla pääosin raskaalle liikenteelle tarkoitetulla alueella liikuttaessa. Lisäksi ajoneuvossa on ollut matalaprofiiliset renkaat, jotka ovat renkaan ohuemman ilmatilan vuoksi erityisen herkkiä vahingoittumaan ajoradan epätasaisuuksissa.

Koska Tukkutorin alueelle odotettiin tehtäväksi uusi suunnitelma alueen toimintojen jatkumisesta, kuoppaa ei ole paikattu välittömästi, vaan se oli merkitty huomiokeiloin heinäkuun aikana. Kuoppa oli myös kertaalleen täytetty väliaikaisesti sepelillä heinäkuussa. Asfalttipaikkaus tehtiin syyskuun alussa.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella kaupunki katsoo, että vahinko olisi ollut vältettävissä varovaisuutta noudattamalla. Kaupunki katsoo, ottaen huomioon erityisesti kiinteistön käyttötarkoituksen, ettei se ole laiminlyönyt kiinteistön kunnossapitoa eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 166 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Toimivalta päätöksenteossa

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Ask for more info

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

marjo.laine@hel.fi

Decisionmaker

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö