A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko, 30.1.2022, Suuntimotie 33, Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia, Intrum Oy

HEL 2023-013630
More recent handlings
§ 31
This decisionmaker is no longer active

Takautumisvaatimus, liukastuminen, Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia / Intrum Oy

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 23.10.2023 esittänyt toimeksiannolla 881909 Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennian puolesta kaupungille määrältään 1 462,85 euron takautumisvaatimuksen. Takautumisvaatimuksen mukaan vakuutusyhtiö on oikeutettu takaisinsaantiin maksamassaan liukastumisvahingossa 1848522 vakuutussopimuslain 75 §:n ja Fenniaturvan yleisten ehtojen kohdan F15.1 perusteella. Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijä on liukastunut jalkakäytävällä 30.1.2022 klo 11 osoitteen Suuntimotien 33 kohdalla. Vahingonkärsijän mukaan vahingon tapahtumapaikka oli jäinen ja osittain hiekoittamaton.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Vahinkopaikka on kevyen liikenteen väylä, jota kunnossapidetään B-luokan mukaisesti.

B-luokan kevyen liikenteen väylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Toimenpideaika on aurauksen osalta neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 17 ja klo 6 välisenä aikana satanut lumi poistetaan klo 10 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika on neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 17 ja klo 6 välisenä aikana havaittu tuntuvasti lisääntynyt liukkaus torjutaan klo 10 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka on aurattu vahinkopäivänä 30.1.2022 klo 8.50 karhentavalla terällä, joka karhentaa kulkuväylän pinnan sekä jättää hiekoitushiekkaa kulkuväylälle. Vahinkopaikka oli hiekoitettu edellisen kerran ennen vahinkoa 28.1.2022 klo 16.06. Selvitys tehdyistä toimenpiteistä perustuu GPS-tietoihin.

Kaupungin palautejärjestelmään ei ole tullut palautteita vahinkopaikan liukkaudentorjunnan tarpeesta tai muista kunnossapitotarpeista tammikuussa 2022. Kaupungille ei ole esitetty kyseisestä vahinkopaikasta muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia.

Forecan Helsingin Kumpulan havaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan vahinkopäivänä 30.1.2022 klo 11 lämpötila on ollut -0,7 °C. Vahinkopäivänä on esiintynyt lähes koko vuorokauden ajan vähäistä lumisadetta, joka nosti lumensyvyyden 30 senttimetristä 40 senttimetriin. Lämpötila on vahinkopäivänä vaihdellut -4,2 °C ja -0,1 °C välillä.

Forecan Helsingin Kumpulan havaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan 28.1.2022 lämpötila vaihteli -2,0 °C ja 0,4 °C välillä, ja tällöin esiintyi myös vähäistä lumisadetta. Lumensyvyys on 28.1.2022 ollut vuorokauden alussa 20 cm ja vuorokauden lopussa 22 cm, joten aurauskynnys ei ole tuolloin ylittynyt. Lumisade, joka jatkui koko vahinkopäivän, alkoi 29.1.2022 noin klo 15, jolloin lumensyvyys on ollut 22 cm. Aurauskynnys (5 cm uutta lunta) ylittyi noin klo 22. Tämän seurauksena vahinkopaikka on aurattu toimenpideaikojen mukaisesti 30.1.2022 klo 8.50. Aurauksen jälkeen aurauskynnys ei ylittynyt uudestaan kyseisen vuorokauden aikana.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Liukkauden torjuntaa ei ole mahdollista toteuttaa siten, että kulkuväylät eivät koskaan olisi liukkaat (esim. KKO:1998:147). Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397.)

Jatkuvan lumisateen aikana tehdystä hiekoituksesta ei liukkaudentorjunnassa yleensä ole hyötyä, koska hiekoitus jää lumen alle ja se aurataan lumen mukana pois. Oikeuskäytännössä on katsottu, ettei hiekoittaminen ole tarpeellista silloin, jos se on hyödytöntä, kuten silloin, jos hiekka uppoaisi lumen alle. (KKO 1968 II 98.)

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16). Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Vahinkopaikan kunnossapidosta on huolehdittu asianmukaisesti, koska
vahinkopaikka on aurattu karhentavalla terällä vahinkopäivänä 30.1.2022 ja hiekoitettu 28.1.2022. Karhentavalla terällä tehty auraus toimii myös liukkauden torjuntana. Hiekoittaminen jatkuvan lumisateen aikana on hyödytöntä eikä säätilassa ole edellisen hiekoituksen jälkeen tapahtunut mitään sellaista, joka olisi aiheuttanut liukkauden tuntuvaa lisääntymistä.

Vallitsevan oikeuskäytännön mukaisesti ja asiassa saatujen selvitysten
perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Vakuutussopimuslaki (543/1994) 75 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Ask for more info

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Decisionmaker

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö