Tarveselvitys, yhteiset taiteiden- ja yleisopetustilat, Helsingin kuvataidelukio ja Kallion lukio, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2023-013765
More recent handlings
Case 11. / 263 §

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös Helsingin kuvataidelukion ja Kallion lukion yhteisten taiteiden- ja yleisopetuksen korvaavien vuokratilojen tarveselvityksestä Kruununhakaan osoitteeseen Siltavuorenpenger 10

Education Committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hyväksyä Kruununhakaan osoitteeseen Siltavuorenpenger 10 toteutettavan Helsingin kuvataidelukion ja Kallion lukion yhteisten taiteiden- ja yleisopetuksen vuokratilahankkeen tarveselvityksen.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että hankkeiden jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida henkilöstön ja oppijoiden näkemykset tilojen kehittämisessä sekä varmistaa tilojen kokonaistaloudellisuus. Tiloja kehitettäessä varmistetaan, että toiminnalle on riittävästi rauhallisia oppimisen tiloja.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Osoitteessa Pengerkatu 5 sijaitsevat Helsingin kuvataidelukion ja Kallion lukion sivupisteen tilat eivät tehtyjen selvitysten perusteella ole riittävät lukioiden toimintaan ja kasvavalle palvelutarpeelle. Uudet vuokratilat suunnitellaan noin 480 opiskelijalle. Tiloihin toteutetaan tilat taideopintojen toteutukseen, perusopiskeluun ja opetusta tukeville tiloille. Tilaratkaisu mahdollistaa 200 lisäpaikan lukioverkkoon.

Osoitteeseen Siltavuorenpenger 10 toteutettavat vuokratilat otetaan kaksivaiheisesti käyttöön. 380 oppilaalle tilat käyttöönotetaan kalustettuna elokuuhun 2025 mennessä. Toisen vaiheen tilojen hallinnan käyttöönotto 100 oppilaan lisäykselle on suunniteltu elokuuhun 2026 mennessä. Tilojen monipuolinen käyttö on huomioitu tilojen mitoittamisessa. Vuokrahankkeen valmistuttua nykyisistä tiloista osoitteessa Pengerkatu 5 on mahdollista luopua.

Tilahanke parantaa palveluiden järjestämistä

Kasvatus- ja koulutuspalvelujen tarvetta ja paikkojen riittävyyttä seurataan säännöllisesti alue- ja kaupunkitasolla. Palveluverkon suunnittelussa on otettu huomioon rakenteilla ja olemassa oleva tilakapasiteetti. Toimipisteen laajuudessa on huomioitu koko palvelualueen pitkän tähtäimen kehitys: väestöennuste, asuin- ja liikerakentaminen ja liikennejärjestelyt.

Vuoden 2022 aikana toteutettiin Helsingin lukioverkon palveluverkkotarkastelu kaupunginkanslian, kaupunkiympäristön toimialan ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä. Tarkastelussa selvitettiin alueen väestön kasvuun perustuvia palvelutarpeita.

Tarkastelun yhteydessä selvisi, että nykyiset Pengerkadun oppimisen tilat eivät vastaa lukioiden nykyistä ryhmäkokoa.

Lukioikäisten eli 16–18-vuotiaiden määrä kasvaa voimakkaasti vuoteen 2031 asti, jonka jälkeen ikäryhmän määrän ennustetaan lähtevän laskuun. Korkeimmillaan 16–18-vuotiaita ennustetaan olevan vuonna 2031 noin 3900 vuoden 2021 toteumaa enemmän.

Ennustekauden lopussa 16–18-vuotiaita ennustetaan olevan noin 1900 vuoden 2021 toteumaa enemmän.

Helsingin kaupungin linjauksen mukaan lukiopaikka taataan 60 % helsinkiläisistä nuorista. Koulutustakuu ennusteen mukaan vuonna 2030 tarvitaan noin 700 lukion aloituspaikkaa enemmän kuin vuonna 2021. Koulutustakuuennusteen viimeisenä vuonna 2033 aloituspaikkoja ennakoidaan tarvittavan noin 510 enemmän kuin vuonna 2021.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle toteutetaan vuokrahankkeena lukio-opetuksen taiteiden ja yleisopetuksen tilat ensivaiheessa 380 opiskelijalle, myöhemmin lisäksi 100 opiskelijalle.

Taidetilat toteutetaan niin, että ne toimivat joustavasti molempien lukioiden käytössä. Tarvitaan tilat studioteatteri, tekstiili-, kuvataide-, taidegrafiikka-, kuvanveisto-, keramiikka-, lavastus-, valokuvaus-, elokuva-, media-, teatteri-, puheilmaisu-, valo- ja äänitekniikkaopetukseen sekä yleisen oppimisen tilaa, YO-kirjoitukset huomioiden.

Edellä kuvatun hankkeen lisäksi vuoden 2024 talousarvioehdotuksessa rakennusohjelmaan vuosille 2024–2033 on ehdotettu Konepajan lukion tilamuutoshanketta osoitteeseen Töysänkatu 2, jonka käyttöönotto suunniteltu vuodelle 2025. Tämän lisäksi on ehdotettu Konepajan lukion lisätilahanketta osoitteen Elimäenkatu 23, jonka käyttöönotto on suunniteltu elokuulle 2024.

Uudet palvelutilat tukevat lasten arkea

Uudisrakennukseen toteutettavat turvalliset, terveelliset ja riittävät tilat luovat hyvät edellytykset lukioiden toiminnalle ja vastaavat Helsingin alueen lukiopalvelun tarpeisiin.

Tilat suunnitellaan esteettömiksi ja kaikille oppijoille sopiviksi, oppijan kasvua ja kehitystä tukevaksi oppimisenympäristöksi. Toiminnan suunnitteluun osallistetaan henkilöstön lisäksi, nuoret ja perheet. Tilat mahdollistavat yhteisöllisyyden ja asukaskäytön lisäämisen alueella.

Tilat edistävät opetussuunnitelman toteuttamista

Hankkeessa toteutetaan lukiolle pedagogisesti monipuoliset, ja tarkoituksenmukaisesti mitoitetut tilat, jotka edistävät toimintaa ja takaavat oppijoille hyvän ympäristön oppia ja kasvaa. Tilat suunnitellaan kaupunkitasoisten mitoitusperiaatteiden ja suunnitteluohjeiden mukaan ja ne mahdollistavat lukioiden opetussuunnitelmien tavoitteiden toteuttamisen. Teknisillä ratkaisuilla mahdollistetaan tietoyhteiskunnassa tarvittavien taitojen oppimista ja lisätään teknologian ymmärtämistä ja osaamista Helsingissä.

Helsingin kuvataidelukion ja Kallion lukion yhteisten taiteiden- ja yleisopetuksen tilatarpeet esitetään liitteenä olevassa huonetilaohjelmassa.

Uusien tilojen vaikutus tila- ja toimintakustannuksiin

Helsingin kuvataidelukion ja Kallion lukion yhteisten taiteiden- ja yleisopetuksen vuokratilat ovat laajuudeltaan 5 144 htm2 (3 638 hym²). Kaupunkiympäristön toimialan arvioima tuleva kokonaisvuokra on noin 26,18 euroa/htm²/kk eli noin 1 615 920 euroa/vuosi.

Toiminnan käynnistämiskustannuksiin kuuluvat mm. ensikertainen kalustaminen, tarvikkeet, varusteet ja laitteet. Ensikertaisessa kalustamisessa hyödynnetään vähintään 30 % toimialan käytössä olleita kalusteita, mikä edistää kaupungin hiilineutraalisuustavoitteita ja vähentää irtokalustukseen varattavia määrärahoja. Tässä hankkeessa käynnistämiskustannuksiin varataan 484 500 euroa, joka sisältää irtokalustehankinnat 436 500 €, tietohallinnon hankinnat 48 000. Muuttokustannusarvio on noin 69 500 euroa, siivouskustannusarvio on noin 222 000 euroa/vuosi. Toimintakustannukset tulevan hankkeen osalta ovat yhteensä noin 2 900 000 euroa/vuosi.

Osallistaminen ja muu yhteisvalmistelu

Tarveselvitys on laadittu kaupunkiympäristön toimialan ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä. Helsingin kuvataidelukion ja Kallion lukion henkilökunta on osallistunut tilaohjelman laadintaan sekä vuokratilaneuvotteluiden aikana tilantarjoajien suunnitelmien kommentointiin. Käyttäjiä tullaan myös jatkossa osallistamaan rakennuksen suunnitteluun hanke-, yleis- ja toteutussuunnittelun aikana. Opiskelijat osallistuvat pihan ja irtokalustamisen suunnitteluun.

Vaikutusten arviointi

Tilojen ja pihan toteutuksella varmistetaan nuorille turvallinen ja terveellinen toimintaympäristö. Liikennesuunnittelulla varmistetaan nuorten turvalliset kevyen liikenteen yhteydet rakennukseen ja sen lähialueille. Suunnittelussa on otettu huomioon nuorten turvallinen siirtyminen lähialueen pääkoululle, virkistys-, liikunta- ja kulttuuripalveluihin.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.

Close

This decision was published on 17.11.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Harri Korhonen

Ask for more info

Sonja Äärilä, projektiarkkitehti, puhelin: 09 310 33257

sonja.aarila@hel.fi

Attachments

1. Kuvataidelukion ja Kallion lukion yhteiset taiteiden ja yleisopetuksen tilat_tilaohjelma_19052023
The attachment will not be published on the internet.
2. Lisätilat_tilaohjelma
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.