Hankinta, tutkimus- ja kuntoutusjakso erityistilanteessa, Rinnekodit Tyyni

HEL 2023-013897
More recent handlings
§ 73
This decisionmaker is no longer active

Tutkimus- ja kuntoutusjakson suorahankinta erityistilanteessa, Rinnekodit Tyyni

Ostopalvelupäällikkö

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan vammaistyön ostopalvelupäällikkö päätti hankintalain 110 §:n perusteella hankkia tutkimus- ja kuntoutusjakson suorahankintana yksittäisessä tapauksessa Rinnekodit Tyyni yksiköstä.

Suorahankinan perusteella tehtävä asiakaskohtainen hankintasopimus tehdään määräajaksi ajalle 06.09.2023 – 31.10.2023.

Hankinnan hankintalain mukaisesti laskettu arvonlisäveroton ennakoitu kokonaisarvo on 92 000 euroa. Helsingin kaupunki (jatkossa tilaaja) ei sitoudu tiettyyn vähimmäismäärään vaan hankkii palvelua tarpeensa mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Hankintalain (1397/2016) 110 §:n mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan yksittäisissä sosiaali- ja terveyspalveluhankinnoissa, jos tarjouskilpailun järjestäminen tai palvelun tarjoajan vaihtaminen olisi ilmeisen kohtuutonta tai erityisen epätarkoituksenmukaista asiakkaan kannalta merkittävän hoito- tai asiakassuhteen turvaamiseksi.

Hankinnan kohteena on tutkimus- ja kuntoutusjakso vammaiselle asiakkaalle. Kyseessä on tilaajan lakisääteisen järjestämisvastuun piiriin kuuluva sosiaalipalvelu. Asiakkaan palvelutarve on todettu vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista annetun lain (380/1987, vammaispalvelulaki) 3 a §:n ja sosiaalihuoltolain (1301/2014) 36 §:ään ja perustuvassa palvelutarpeen arviossa ja/tai palvelusuunnitelmassa. Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000, asiakaslaki) 8 §:n mukaan sosiaalihuoltoa toteutettaessa on ensisijaisesti otettava huomioon asiakkaan toivomukset ja mielipide ja muutoinkin kunnioitettava hänen itsemääräämisoikeuttaan. Asiakkaalle on annettava mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen. Asiakasta koskeva asia on käsiteltävä ja ratkaistava siten, että ensisijaisesti otetaan huomioon asiakkaan etu. Sosiaalihuoltolain 4 §:n mukaan asiakkaan etua arvioitaessa on kiinnitettävä huomiota siihen, miten eri toimintatavat ja ratkaisut parhaiten turvaavat mahdollisuuden osallistumiseen ja vaikuttamiseen omissa asioissaan.

Asiakaskohtaisen suorahankinnan perusteena on asiakkaan palvelutarpeeseen vastaamisen ja moninaisen tuen tarpeen edellyttämä erityinen ja harvinainen palvelukokonaisuus.

Asiakkaan sosiaalihuollon palvelutarpeeseen vastaaminen ei ole mahdollista tilaajan oman tuotannon tai kilpailutukseen perustuvan sopimuksen perusteella. Valittavalla palveluntuottajalla on asiakkaan hoidon ja hoivan tarpeen edellyttämä erityisosaaminen ja muut asiakkaan edun mukaisen palvelun toteutuksen edellytykset. Suorahankinnan tekeminen on perusteltua hankintalain 110 §:n tarkoittamalla tavalla. Palvelun järjestäminen suorahankintana toteuttaa asiakkaan edun eikä vastaavaa palvelua ole mahdollista saada puitesopimuksen piiriin kuuluvasta palvelutarjonnasta tai kaupungin omasta toiminnasta.

Suorahankinnan tarkemmat perustelut henkilötietoineen on yksilöity liitteessä 1 asiakaskohtaiset tarkemmat perustelut. Liite 1 , on salassa pidettävä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 25 kohdan perusteella..

Vammaistyön ostopalvelupäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 14.2.2023 § 28.

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Ask for more info

Teemu Hirvonen, suunnittelija, puhelin: 09 310 70500

teemu.hirvonen@hel.fi

Decisionmaker

Minna Eronen
ostopalvelupäällikkö

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.