Hankinta, metron kulunvalvonnan radioverkko, Liikenneliikelaitos HKL

HEL 2023-014421
More recent handlings
Case 4. / 73 §

Metron mobiiliradioverkon hankinta

Board of Helsinki City Transport

Päätös

Johtokunta valitsi metron mobiiliradioverkon (RN) hankintamenettelyn voittajaksi seuraavan tarjoajan: Telia Finland Oyj

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaishinta sopimuskaudella on 26.039.289,10 euroa (ml. optiot ja arvio ylläpitokustannuksista 15 vuoden ajalta).

Johtokunta valtuutti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan päättämään sopimuksen uusimisesta (jatkuvien palveluiden jatkamisesta määräaikaisen sopimuskauden jälkeen) HKL:n osalta.

Hankintapäätös on ehdollinen sille, että metron junakulunvalvonnan toteutuksen hankesuunnitelman osalta Helsingin ja Espoon kaupunginvaltuustot hyväksyvät hankesuunnitelman enimmäishinnan korotuksen.

Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Käsittely

Asian aikana kuultavana olivat Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n hankejohtaja Heikki Viika, yksikön johtaja Artturi Lähdetie ja hallintojohtaja Anu Pajala. Asiantuntijat poistuivat kokouksesta kuulemisensa jälkeen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Suhde muihin päätöksiin

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi 7.12.2022, 318 §, metron junakulunvalvonnan toteutuksen hankesuunnitelman siten, että hankkeenarvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 71.246.000 euroa elokuun 2022 hintatasossa.

Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi 30.1.2023, 7 §, metron kapasiteetin ja luotettavuuden hankesuunnitelman junakulunvalvonnan toteutuksen (METKA) hankesuunnitelman Espoon osalta niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 37,0 milj. euroa elokuun 2022 hintatasossa, sidottuna elinkustannusindeksiin. Espoon kaupunginvaltuusto päätti myös, että hankkeen toteutusvastuu siirretään Länsimetro Oy:lle ja investointi rahoitetaan Länsimetro Oy:n kautta.

Johtokunta valitsi 18.1.2024, 3 §, metron mobiiliradioverkon hankintamenettelyn neuvotteluvaiheeseen ehdokkaat jäljempänä kuvatun mukaisesti.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on pääkaupunkiseudun metron mobiiliradioverkko ja sen integroiminen junakulunvalvontajärjestelmään sekä metron kapasiteetin ja luotettavuuden kehittämishankkeeseen (METKA-hanke) liittyvät palvelut metron mobiiliradioverkon osalta.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy, Länsimetro Oy ja HKL ovat tämän hankintakokonaisuuden hankintayksiköitä. METKA-hanke on hankintayksiköiden yhteinen hanke.

Metron mobiiliradioverkon hankinta liittyy metron junakulunvalvonnan toteutushankkeeseen metron kapasiteettihankkeessa, joka koostuu junakulunvalvontajärjestelmän hankinnasta, sen toimintaan tarvittavan radioverkon toteutuksesta ja nykyisen liikenteenohjausjärjestelmän kehittämisestä siten, että uusi junankulunvalvontajärjestelmä voidaan liittää siihen. Hankkeessa mobiiliradioverkon tehtävänä on mahdollistaa yhteys junissa olevan junankulunvalvontalaitteen ja liikenteenohjausjärjestelmän välillä. Yhteyden kautta junalle lähetetään sekä junan turvallisen liikkumisen kannalta oleelliset tiedot, että junan puoliautomaattisen liikennöinnin ohjaustiedot.

Hankinta sisältää kaksi optiota:

  • Optio 1: M400-junien varustelu mobiiliradioverkolla
  • Optio 2: Radioverkon toiminnan vahvistaminen siten että se tukee metron operointia 100 sekunnin vuoroväliä, GoA4-automaatioastetta ja mahdollistaa muiden kuin ATC-toimintojen käsittelemistä radioverkossa.

Hankinnan arvioituun kokonaishintaan sisältyy optioiden kustannukset. Optio 1:n osalta kysymys on täysin HKL:n omistamien junien muutoskustannuksista, joista päättää ainoastaan HKL.

Sopimukseen sisältyvistä optioiden käyttöönotosta päätetään erikseen.

Sopimus on voimassa sopimuksen voimaan tulosta siihen asti, kun hankinnan kohteena olevat tavarat ja palvelut (mobiiliradioverkko ja sen integroiminen junakulunvalvontajärjestelmään sekä mahdolliset lisähankinnat (optiot) on hyväksytysti toimitettu. Optioiden voimaan tulo riippuu niiden käyttöönottamisesta tehtävistä päätöksistä.

Jatkuvien palvelujen tuottaminen alkaa, kun metron mobiiliradioverkon, tai erikseen niin sovittaessa sen osan, toimitus on suoritettu hyväksytysti ja päättyy ilman erillistä irtisanomista 10 vuoden kuluttua tuotannon aloittamisesta (määräaikainen perussopimuskausi, kymmenen vuotta). Määräaikaisen perussopimuskauden jälkeen sopimuksen voimassaoloa voidaan jatkaa toistaiseksi voimassa olevana. Toistaiseksi voimassa oleva sopimus on irtisanottavissa 36 kuukauden irtisanomisajalla toimittajan puolelta ja 24 kuukauden irtisanomisajalla tilaajan puolelta, ellei toisin sovita.

Hankintamenettely

Hankintamenettelynä oli vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) mukainen kilpailullinen neuvottelumenettely.

Kilpailullisen neuvottelumenettelyn kulku

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy julkaisi hankinnasta hankintailmoituksen 19.10.2023 Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa ja nro:lla 639831-2023 19.10.2023 EUn virallisen lehden lisäosan verkkoversiossa TED (Tenders Electronic Daily) osoitteessa https://ted.europa.eu(Link leads to external service) .

Osallistumishakemukset tuli jättää 29.11.2023 mennessä. Määräaikaan mennessä osallistumishakemuksen jätti neljä ehdokasta:

  • Digita Oy
  • Elisa Oyj
  • Ryhmittymä MetroTrust Networks DNA & Edzcom Alliance
  • Telia Finland Oyj

Johtokunta valitsi 18.1.2024, 3 §, metron mobiiliradioverkon hankintamenettelyn neuvotteluvaiheeseen seuraavat ehdokkaat:

  • Elisa Oyj
  • Ryhmittymä MetroTrust Networks DNA & Edzcom Alliance
  • Telia Finland Oyj

Alustavat tarjouspyynnöt ja neuvottelut

Kilpailullisen neuvottelumenettelyn neuvotteluvaihe käynnistettiin toimittamalla neuvottelukutsu ja ensimmäinen alustava tarjouspyyntö Tarjouspalvelu-portaalissa 9.2.2024. Neuvotteluvaiheen aikana Elisa Oyj ilmoitti kirjallisesti jättäytyvänsä pois neuvotteluista.

Neuvotteluvaiheen aikana, aikavälillä 21.5.2024 - 4.4.2025, pidettiin neljä varsinaista neuvottelutapaamista, teemakohtaisia (tekninen ratkaisu, sopimus) tapaamisia sekä kohdekäynti, jossa tutustuttiin metrorataan ja palveluympäristöön. Jokaiselle tarjoajalle annettiin yhtäläiset mahdollisuudet osallistua neuvotteluihin tilaajan kanssa.

Neuvottelutapaamisissa käytiin läpi hankinnan kohteeseen liittyviä yksityiskohtia, keskusteltiin tarjoajien alustavista tarjouksista ja käsiteltiin tarjoajien kommentteja ja huomioita alustaviin tarjouspyyntöaineistoihin. Varsinaisten neuvottelutapaamisten osalta tarjoajille lähetettiin hankintayksikön laatima muistio tapaamisesta.

Neuvottelujen aikana ryhmittymän Ryhmittymä MetroTrust Networks DNA & Edzcom Alliance:n ryhmittymän jäsen Edzcom Oy oli yrityskaupan kohteena, jonka myötä Edzcom Oy:n siirtyi osaksi Boldyn Networksia. Hankintayksikkö on tarkastanut tässä yhteydessä, että osallistumisvaiheessa määritellyt soveltuvuusehdot täyttyvät myös tämän muutoksen jälkeen ja siten ryhmittymän osapuolet eivät ole hankintamenettelyn aikana muuttuneet siten, että tarjouksen jättäneellä ryhmittymällä ei olisi oikeutta jättää tarjousta tarjouskilpailussa.

Hankintayksikkö ilmoitti tarjoajille 4.4.2025 neuvotteluvaiheen päättyneeksi.

Lopullinen tarjouspyyntö ja tarjousaika

Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa 25.4.2025. Lopullisten tarjousten vastaanottamisen määräaika oli 23.6.2025 klo 12.00.

Tarjousaikana tarjoajilla oli lopullisen tarjouspyynnön mukaisesti mahdollisuus esittää kysymyksiä lopullisesta tarjouspyynnöstä. Määräaikaan 21.5.2025 klo 12.00 mennessä esitettiin yhteensä 44 kysymystä. Hankintayksikkö vastasi kysymyksiin viidessä erässä aikavälillä 16.5.-5.6.2025.

Asetettuun määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat kaksi tarjoajaa (aakkosjärjestyksessä):

  • Ryhmittymä MetroTrust Networks DNA & Boldyn Alliance
  • Telia Finland Oyj

Tarjousten käsittely

Tarjousten käsittely toteutettiin kahdessa vaiheessa:

  1. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  2. Tarjousten vertailu

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastamista ei toteutettu tarjousvaiheessa, koska soveltuvuuden tarkastaminen on toteutettu hankinnan ensimmäisessä vaiheessa eli osallistumispyyntövaiheessa.

Kuten hankintailmoituksessa kohdassa ”Hankintamenettelyä koskevat lisätiedot” oli kerrottu, hankintayksikkö on käyttänyt neuvotteluissa, hankinnan valmistelussa ja tarjousten arvioinnissa ulkopuolisia asiantuntijoita, jotka eivät kuitenkaan ole tarjoajien suoria kilpailijoita.

Asiantuntijaryhmä toteutti tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastamisen ja tarjousten vertailu. Kukin tarkastaja teki aluksi itsenäistä ja toisistaan riippumatonta työtä, tarkastaen lopullisessa tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten ja pisteytettävien tekijöiden täyttymisen. Kunkin arviointikriteerin 1–7 (lopullisen tarjouspyynnön liite M-00245 METKA RN Tarjousten arviointikriteerit) arvioijat olivat oman osa-alueensa erikoisasiantuntijoita. Yksikään arviointikriteeri ei ollut vain yhden henkilön arvioima.

Lopuksi METKA-projektijohto arvioi kaikkien tarkastajien tulokset ja havainnot, jotta voitiin varmistua arvioinnin yhdenmukaisuudesta ja tasapuolisuudesta.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjousten avaamisen jälkeen tarkastettiin tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus.

Erityisalojen hankintalain 83 § 1 mom. mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.

Tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Täsmennyspyynnöt

Erityisalojen hankintalain 78 § 2 mom. mukaisesti, jos tarjouksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jos jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastamisen yhteydessä tarjouksissa havaittiin seuraavia epätäsmällisyyksiä:

Telia Finland Oyj
Aikataulu ja välitavoitteet
  • Hankintayksikkö lähetti 11.7.2025 täsmennyspyynnön Telia Finland Oyj:lle, jossa se pyysi tarjoajaa täsmentämään tarjoustaan otsikossa mainittuun aihepiiriin liittyen.
  • Täsmennyspyynnössä oli viitattu tarjouspyynnössä asiakokonaisuuteen liittyvään vaatimukseen. Lisäksi täsmennyspyynnössä oli suoria viittauksia tarjouksen sisältöihin, jotka käsittelivät em. asiakokonaisuutta ja joista oli todettavissa ristiriitaisuutta.
  • Tarjouksessa toimitetun välitavoitteiden aikataulun osalta ei ollut täysin yksiselitteistä mitä aikataulu tarkoitti ja siten ei ollut selkeää täyttikö aikataulu tarjouspyynnön vaatimukset.
  • Täsmennyspyynnössä tarjoajaa pyydettiin vastaamaan joko kyllä tai ei seuraavasti:
    • Kyllä: ”Planned completion date” tarkoittaa ajanhetkeä, jolloin toimitus voi aikaisintaan tapahtua, mutta kuitenkin viimeistään ajanhetkenä, joka on määritelty lopullisessa tarjouspyynnössä.
    • Ei: ”Planned completion date” tarkoittaa ajanhetkeä, jolloin toimituksen tulee tapahtua tai sen tulee tapahtua viimeistään tarjouksessa mainittuna ajanhetkenä.
  • Täsmennyspyynnön vastauksessaan 14.7.2025 Telia Finland Oyj vastasi kysymykseen ”Kyllä”.
Järjestelmän saatavuus (Availabilty)
  • Hankintayksikkö lähetti 11.7.2025 täsmennyspyynnön Telia Finland Oyj:lle, jossa se pyysi tarjoajaa täsmentämään tarjoustaan otsikossa mainittuun aihepiiriin liittyen.
  • Täsmennyspyynnössä oli viitattu tarjouspyynnössä asiakokonaisuuteen liittyvään vaatimukseen. Lisäksi täsmennyspyynnössä oli suoria viittauksia tarjouksen sisältöihin, jotka käsittelivät em. asiakokonaisuutta ja joista oli todettavissa ristiriitaisuutta.
  • Tarjouksessa oli käytetty termiä ”reliability”, jota ei ollut suoranaisesti määritelty tarjousmateriaalissa ja siten ei ollut täysin yksiselitteistä mitä kyseisellä termillä tarkoitettiin, vaikka se oli asiayhteydestä todettavissa.
  • Täsmennyspyynnössä tarjoajaa pyydettiin vastaamaan joko kyllä tai ei seuraavasti:
    • Kyllä: Tarjousdokumentissa ”1.4, Description of the Tenderer’s System” kohdassa ”Architecture for Reliability Estimation” ja dokumentissa ”Liite METKA_RN_Reliability_laskelma” kuvatut sisällöt tarkoittavat RN-järjestelmän saatavuuteen (Availability) liittyviä tietoja ja siten dokumenteissa käytetty termi ”reliability” on synonyymi termille ”Availability”.
    • Ei: Tarjousdokumentissa ”1.4, Description of the Tenderer’s System” kohdassa ”Architecture for Reliability Estimation” ja dokumentissa ”Liite METKA_RN_Reliability_laskelma” kuvatut sisällöt eivät tarkoita RN-järjestelmän saatavuuteen (Availability) liittyviä tietoja ja siten dokumenteissa käytetty termi ”reliability” on eri asia kuin ”Availability”.
  • Lisäksi mikäli tarjoaja vastaisi kysymykseen “Ei” tarjoajaa pyydettiin yksilöimään tarjouksen kohdan, josta hankintayksikkö voisi todeta mitä em. dokumenteissa tarkoitetaan termillä ”reliability”.
  • Täsmennyspyynnön vastauksessaan 14.7.2025 Telia Finland Oyj vastasi kysymykseen ”Kyllä”.

Täsmennyspyynnön vastauksessaan 14.7.2025 Telia Finland Oyj täsmensi epätäsmällisiä tietoja, jonka jälkeen hankintayksikkö totesi tarjouksen olevan lopullisen tarjouspyynnön mukainen.

Ryhmittymä MetroTrust Networks DNA & Boldyn Alliance:
Aikataulu ja välitavoitteet
  • Hankintayksikkö lähetti 11.7.2025 täsmennyspyynnön  ryhmittymä MetroTrust Networks DNA & Boldyn Alliance:lle, jossa se pyysi tarjoajaa täsmentämään tarjoustaan otsikossa mainittuun aihepiiriin liittyen.
  • Täsmennyspyynnössä oli viitattu tarjouspyynnössä asiakokonaisuuteen liittyvään vaatimukseen. Lisäksi täsmennyspyynnössä oli suoria viittauksia tarjouksen sisältöihin, jotka käsittelivät em. asiakokonaisuutta ja joista oli todettavissa ristiriitaisuutta.
  • Tarjouksessa toimitetun välitavoitteiden aikataulun osalta ei ollut täysin yksiselitteistä mitä aikataulu tarkoitti ja siten ei ollut selkeää täyttikö aikataulu tarjouspyynnön vaatimukset.
  • Täsmennyspyynnössä tarjoajaa pyydettiin vastaamaan joko kyllä tai ei seuraavasti:
    • Kyllä: Contractor delivery date tarkoittaa ajanhetkeä, jolloin toimitus voi aikaisintaan tapahtua, mutta kuitenkin viimeistään ajanhetkenä, joka on määritelty lopullisessa tarjouspyynnössä.
    • Ei: Contractor delivery date tarkoittaa ajanhetkeä, jolloin toimituksen tulee tapahtua tai sen tulee tapahtua viimeistään tarjouksessa mainittuna ajanhetkenä.
  • Täsmennyspyynnön vastauksessaan 16.7.2025 ryhmittymä MetroTrust Networks DNA & Boldyn Alliance vastasi kysymykseen ”Kyllä”.

Täsmennyspyynnön vastauksessaan 16.7.2025 ryhmittymä MetroTrust Networks DNA & Boldyn Alliance täsmensi epätäsmällisiä tietoja, jonka jälkeen hankintayksikkö totesi tarjouksen olevan lopullisen tarjouspyynnön mukainen.

Yhteenveto täsmennyspyynnöistä

Täsmennysten ja tarjousten tietojen perusteella tarjoajien Telia Finland Oyj ja ryhmittymä MetroTrust Networks DNA & Boldyn Alliance:n tarjoukset todettiin olevan lopullisen tarjouspyynnön mukaisia ja ne hyväksyttiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten vertailu

Hankintamenettelyssä valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus eli tilaajalle paras hinta-laatusuhde. Hinta tullaan arvioimaan kustannusperusteisesti, josta hinnan painoarvo oli 40 % ja laadun 60 %.

Lopullisessa tarjouspyynnössä kuvatusti tarjousten vertailu toteutettiin seuraavasti:

Hinnan vertailu, painoarvo 40 %

Hinnan vertailu rakentui elinkaarikustannusmallin (Life Cycle Costs, LCC) ja koko omistamisen kustannusten laskennan (Total Cost of Ownership, TCO) ajatusmalleihin, joiden perusteella vertailuhinnassa huomioitiin koko taloudellisen elinkaaren kustannuksia. Lopullisen tarjouspyynnön mukaisesti vertailuhintana toimi elinkaarikustannus nykyarvoon laskettuna.

Tarjous, jonka vertailuhinta oli alhaisin, sai 40 vertailupistettä. Muiden tarjousten hinta laskettiin kaavalla: ((alhaisin vertailuhinta / tarjoajan tarjouksen vertailuhinta)^2 * 40). Kaavassa alhaisimman vertailuhinnan ja tarjoajan tarjouksen vertailuhinnan osamäärä korotettiin toiseen potenssiin, jonka jälkeen tulos kerrottiin painoarvoa vastaavalla pistemäärällä eli neljälläkymmenellä (40). (Selvyyden vuoksi todetaan, että merkki ”^” tarkoittaa kaavassa potenssimerkkiä).

Tarjoajan tarjouksen vertailuhinta muodostui tarjouspyynnön liitteellä M-00170 RN LCC-malli ilmoitetun mukaisesti (välilehdellä ”Yhteensä”, solussa F33).

Laadun vertailu, painoarvo 60 %

Laatuvertailukriteerit ja alapainoarvot ovat seuraavat:

  • Arviointikriteeri 1: Järjestelmän saatavuus, painoarvo 18 %
  • Arviointikriteeri 2: Julkisen verkon 5G viipaloinnin (slicing) valmistumisaikataulu, painoarvo 12 %.
  • Arviointikriteeri 3: Työjunien käyttö, painoarvo 3 %.
  • Arviointikriteeri 4: 5G SA yksityisen verkon skaalautuvuus, painoarvo 7 %.
  • Arviointikriteeri 5: Avainrooleihin nimettyjen osaaminen ja kokemus, painoarvo 10 %.
  • Arviointikriteeri 6: Asiantunteva suunnittelu - Asennustoimet tunnelissa, painoarvo 8 %.
  • Arviointikriteeri 7: Laitteiden ympäristöselosteiden (EPD) kattavuus, painoarvo 2 %.

Kunkin laatuvertailukriteerin vertailupisteet laskettiin liitteessä ”M-00245 METKA RN Tarjousten arviointikriteerit” kuvatulla tavalla.

Lopuksi tarjouksen hinnan vertailupisteet ja kaikkien laatuvertailukriteerien vertailupisteet laskettiin yhteen kahden desimaalin tarkkuudella. Korkeimmat pisteet saanut tarjous valitaan tarjouskilpailun voittajaksi. Tasapisteissä korkeammalla sijoituksella on tarjous, jolla on alhaisempi vertailuhinta.

Pisteet hinnan vertailusta olivat seuraavat:

Tarjoaja Vertailuhinta Pisteet  
Ryhmittymä MetroTrust Networks DNA & Boldyn Alliance 21.233.525,79 euroa 31,80  
Telia Finland Oyj 18.932.201,57 euroa 40,00  

Pisteet laadun vertailusta olivat seuraavat:

Laatukriteeri / Tarjoaja Ryhmittymä MetroTrust Networks DNA & Boldyn Alliance Telia Finland Oyj  
Arviointikriteeri 1 18,00 pistettä 18,00 pistettä  
Arviointikriteeri 2 12,00 pistettä 12,00 pistettä  
Arviointikriteeri 3 3,00 pistettä 3,00 pistettä  
Arviointikriteeri 4 7,00 pistettä 7,00 pistettä  
Arviointikriteeri 5 9,1 pistettä 6,70 pistettä  
Arviointikriteeri 6 8,00 pistettä 8,00 pistettä  
Arviointikriteeri 7 0,00 pistettä 0,00 pistettä  
YHTEENSÄ: 57,10 pistettä 54,70 pistettä  

Laatupisteiden maksimimäärä oli 60 pistettä. Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu kunkin vertailtavan laatutekijän painoarvot ja pisteytykset.

Tarjouksen laadullisessa arvioinnissa käytettiin liitettä M-00301 RN Laatuvertailulomake, joka tarjoajan tuli palauttaa tarjouksen liitteenä täytettynä. Laatuarviointi on tehty lopullisen tarjouspyynnön kohdan 6 Tarjouksen valintaperuste ja vertailuperusteet mukaisesti.

Pisteytyksen tarkemmat perustelut arviointikriteereittäin ovat päätöksen liitteessä 1 Laatuvertailu.

Yhteenveto

Tarjouskilpailussa vertaillut tarjoukset sijoittuivat paremmuusjärjestyksessä alla olevan mukaisesti. Suurimmat yhteispisteet saanut tarjoaja valitaan tarjouskilpailun voittajaksi.

Tarjoaja Pisteet hinnasta Pisteet laadusta Yhteispisteet  
Telia Finland Oyj 40,00 pistettä 54,70 pistettä 94,70 pistettä  
Ryhmittymä MetroTrust Networks DNA & Boldyn Alliance 31,80 pistettä 57,10 pistettä 88,90 pistettä  

Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella.

Hankintasopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja Länsimetro Oy tekevät vastaavat päätökset osaltaan tarjouskilpailun voittajasta.

Hankinnan arvioitu kokonaishinta jakaantuu HKL:n ja Länsimetro Oy:n ja Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n välillä hyväksytyn hankesuunnitelman ja yhteistyösopimuksen mukaisesti.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 20.8.2025, 58 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 1.000.000 euroon (alv 0 %) asti.

Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 1.000.000,00 euroa (alv 0 %) hankinnasta päättää johtokunta.

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 18.01.2024 § 3

This decision was published on 17.10.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Presenter information

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Ask for more info

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Attachments

1. Laatuvertailu
The attachment will not be published on the internet.
2. Täsmennyspyyntö DNA-BOLDYN
The attachment will not be published on the internet.
3. Täsmennyspyynnön vastaus DNA-BOLDYN
The attachment will not be published on the internet.
4. Täsmennyspyyntö TELIA
The attachment will not be published on the internet.
5. Täsmennyspyynnön vastaukset TELIA
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.