Virkasuhteen täyttäminen, Helsingin kuvataidelukio, rehtori, työavain KASKO-03-216-23

HEL 2023-014457
More recent handlings
§ 173

Lukion rehtorin viran täyttäminen, Helsingin kuvataidelukio, työavain KASKO-03-216-23

Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja

Päätös

Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja päätti ottaa Helsingin kuvataidelukioon sijoitettuun lukion rehtorin virkaan (nro 003807) toistaiseksi **********

Virantoimitus alkaa 1.1.2024.

Virkaan valitulle ei määrätä koeaikaa.

Rikosrekisterinotetta ja selvitystä terveydentilasta ei tarvitse esittää.

Päätöksen perustelut

Helsingin kuvataidelukioon sijoitettu lukion rehtorin virka tulee avoimeksi 1.1.2024. Rehtorin virka on julistettu haettavaksi kaupungin verkkosivuilla www.helsinkirekry.fi 5.10.2023 työavaimella KASKO-03-216-23.

Helsingin kuvataidelukio on kuvataiteen ja visuaalisen ilmaisun erikoislukio. Lukion noin 650 opiskelijaa opiskelevat kuvataiteen erityistehtävälinjalla kahdessa eri rakennuksessa Torkkelinkadulla ja Pengerkadulla. Monipuolisten opetustilojen lisäksi lukion sijainti mahdollistaa erinomaisesti myös koko kaupungin käyttämisen oppimisympäristönä.

Rehtorin kelpoisuus määräytyy opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 1998/986 mukaan. Kelpoisuus tulee saavuttaa ennen hakuajan päättymistä. Lisäksi hakuilmoituksessa edellytettiin johtamiskokemusta sekä kokemusta työskentelystä taiteen erityistehtävälukiossa.

Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 2 §:n mukaan rehtoriksi on kelpoinen henkilö, jolla on ylempi korkeakoulututkinto, asianomaisen koulutusmuodon opettajan kelpoisuus, riittävä työkokemus opettajan tehtävissä sekä opetushallituksen hyväksymien perusteiden mukainen opetushallinnon tutkinto tai muulla tavalla hankittu riittävä opetushallinnon tuntemus.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Rehtori johtaa lukion toimintaa kaupunkistrategisten tavoitteiden mukaan. Hän johtaa pedagogista toimintaa ja taloutta sekä vastaa henkilöstöjohtamisesta, tuloksista sekä toiminnan laadusta oman lukionsa johtoryhmän kanssa. Rehtori johtaa sidosryhmäyhteistyötä oman lukionsa osalta ja yhdessä palvelun muiden rehtoreiden kanssa.

Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi Helsingin kaupunki kannustaa anonyymiin rekrytointiin ja tämä rekrytointi toteutettiin anonyymisti. Anonyymin rekrytoinnin tavoitteena on kohdentaa huomio hakijan ammatilliseen osaamiseen sekä työkokemukseen. Videohaastatteluun kutsuttavat valittiin henkilöt anonyymin yhteenvedon perusteella eikä siinä ollut nähtävissä hakijan nimeä, ikää, sukupuolta tai äidinkieltä.

Virkaan jätti 5.10.2023 päättyneen hakuajan kuluessa hakemuksensa 5 hakijaa, joista kaikki täyttivät asetuksen mukaisen kelpoisuusehdon. Hakemusten perusteella kutsuttiin neljä hakijaa videohaastatteluun. Kaikilla neljällä hakijalla oli johtamiskokemusta myös lukiosta.

Videohaastatteluvaiheessa hakijaa pyydettiin kertomaan, mikä Helsingin kaupungin johtamisen kulmakivistä (näkemyksellisyys, linjakkuus, toimeenpanokyky ja innostus) häntä puhuttelee ja miksi. Lisäksi kysyttiin, mitkä aiemmat työuran kokemukset tukisivat menestymistä kuvataidelukion rehtorin tehtävässä sekä millä tavoin hakija nostaisi kuvataidelukion profiilia. Videohaastatteluvastausten arviointiin osallistuivat lukiokoulutuksen päällikkö ********** Helsingin kaupungin lukiorehtoreiden johtoryhmän jäsen, Alppilan lukion rehtori ********** sekä HR-asiantuntija **********

Yksilöhaastattelut pidettiin 23.10.2023 ja niihin kutsuttiin hakemuksiin ja videohaastatteluvastauksiin perustuvan kokonaisarvioinnin perusteella kolme hakijaa; ********** ********** ja ********** Haastateltavat olivat valmistelleet haastatteluun ennakkotehtävän. Kuvataidelukio tulee muuttumaan lähivuosien aikana osaksi taidelukioiden taidekampusta ja muutoksen myötä lukion toiminta laajenee uusiin tiloihin. Samaan aikaan lukiossa aloittaa yleislinja. Hakijoita pyydettiin ennakkotehtävänä tekemään suppea prosessisuunnitelma, jossa tuli esitellä muutoksen johtamista sekä opettajien ja opiskelijoiden osallistamista muutokseen. Ennakkotehtävän esittelyn jälkeen haastatteluissa keskusteltiin hakijan nykytilanteesta ja aiemmasta relevantista työkokemuksesta, työskentelytyylistä, motivaatiotekijöistä haettavaan tehtävään sekä johtamisosaamisesta huomioiden johtamisen kulmakivet. Haastatteluihin osallistuivat lukiokoulutuksen päällikkö ********** Helsingin kaupungin lukiorehtoreiden johtoryhmän jäsen, Alppilan lukion rehtori ********** sekä HR-asiantuntija **********

Haastattelujen sekä ennakkotehtävän perusteella hakijoista ********** ja ********** kutsuttiin henkilöarviointiin. Henkilöarvioinnin suoritti Psycon Oy ajalla 25.- 27.10. Hakijat ********** ja ********** kutsuttiin myös toisiin henkilökohtaisiin haastatteluihin, jotka järjestettiin 7.11. Haastatteluissa keskusteltiin johtamisosaamisesta erityisesti kuvataidelukion ajankohtaisiin asioihin peilaten, lukion kehittämisestä sekä henkilöarvioinnin tuloksista. Haastatteluihin osallistuivat lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja ********** lukiokoulutuksen päällikkö ********** Helsingin kaupungin lukiorehtoreiden johtoryhmän jäsen, Alppilan lukion rehtori ********** HR-asiantuntija ********** sekä kuvataidelukion johtokunnan puheenjohtaja **********

Hakija ********** on valtiotieteiden maisteri (2006). Lisäksi hän on suorittanut opetushallinnon tutkinnon (2019). Hän on toiminut Helsingin kaupungin lukioissa vs. rehtorina vuoden ja yhdeksän kuukautta, apulaisrehtorina kuusi ja puoli kuukautta sekä historian ja yhteiskuntaopin opettajana 16,5 vuotta, josta myös apulaisrehtorina kaksi vuotta ja viisi kuukautta.

Hakija ********** on filosofian maisteri (2006). Lisäksi hän on suorittanut opetushallinnon tutkinnon (2017). Hän on toiminut Helsingin kaupungilla lukion vs. rehtorina vuoden ja kuukauden sekä apulaisrehtorina kolme kuukautta. Lisäksi hän on toiminut Kulosaaren yhteiskoulussa kielten opettajana 11,5 vuotta, josta myös apulaisrehtorina kaksi vuotta. Lisäksi hänellä on kokemusta perusopetuksen kielten opettajan tehtävistä Vantaan kaupungilla ja Espoo International Schoolissa yhteensä seitsemän vuoden ajan. Hakija on suorittanut henkilöstöjohtamisen perusopinnot (2023).

Rehtorin tehtävässä korostuvat monialainen johtamisosaaminen, hyvät yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot sekä hyvä henkilöstöjohtamisen osaaminen. Rehtori vastaa koulun pedagogisesta, hallinnollisesta ja henkilöstöjohtamisesta. Tehtävä edellyttää monipuolista kokemusta johtamistyöstä sekä syvällistä ymmärrystä taiteen erityistehtävälukion merkityksestä ensisijaisesti opiskelijalle mutta myös laajemmin valtakunnallisesti.

Kummallakin hakijalla on tehtävän edellyttämä kelpoisuus, johtamiskokemusta erityistehtävälukiosta, henkilöstöjohtamisen osaamista, hyvät yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot sekä pitkäaikaista opetuskokemusta lukiosta. ********** on toiminut lukion rehtorina vuoden ja yhdeksän kuukautta ja ********** vuoden ja kuukauden. Kumpikin on toiminut tämän lisäksi apulaisrehtorina lukiossa. Kumpikin hakija toi sekä video- että yksilöhaastatteluissa esille vuorovaikutteisen ja henkilöstöä osallistavan johtamistavan sekä esitti konkreettisia esimerkkejä kuvataidelukion toiminnan kehittämisestä. Molemmilla hakijoilla on osaamista sekä vahvaa innostusta haettavaan tehtävään.

Toimialajohtajan delegointipäätöksen (30.6.2021, § 90) perusteella palvelukokonaisuuden johtaja ottaa rehtorin toistaiseksi voimassa olevaan palvelussuhteeseen.

Pöytäkirjanote annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

Ask for more info

Karoliina Mäkelä, HR-asiantuntija, puhelin: 09 310 32432

karoliina.makela(a)hel.fi

Decisionmaker

Harri Korhonen
lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja