Hankinta, Suomenlinnan tie- ja viheralueiden ylläpito, Rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2023-014801
More recent handlings
§ 3

Suomenlinnan tie- ja viheralueiden ylläpidon hankinta v. 2024

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päättää valita Suomenlinnan hoitokunnan Suomenlinnan tie- ja viheralueiden ylläpidon hankinnan sopimuskumppaniksi vuosille ajalle 1.1.2024 - 31.12.2024 jäljempänä esitetyin perustein. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on 400.000,00 euroa (alv 0 %), huomioiden katto- ja tavoitehinta sekä mahdolliset lisä- ja muutostyöt. Hankintaan sisältyy optio, jolloin sopimusta voidaan jatkaa ajalle 1.1.2025 - 31.12.2025. Kummankin osapuolen tulee hyväksyä option käyttäminen. Option ennakoitu kokonaisarvo on 400.000,00 euroa (alv 0 %).

Samalla toimitusjohtaja oikeuttaa Kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtajan tekemään tilaukset Suomenlinnan tie- ja viheralueiden Helsingin kaupungin kustannusvastuuosuuksien ylläpitotöistä vuosille 2024 ja optio vuodelle 2025 Suomenlinnan hoitokunnalle asetettujen katto- ja tavoitehintojen mukaisesti.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä vaan vasta, kun tilaaja ja toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Päätöksen perustelut

Suomenlinnassa sijaitsee Helsingin kaupungin kustannusvastuulle kuuluvia tie- ja viheralueita. Näistä vastuista huolehtii Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala, joka on tilannut niiden vaatimat työt Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staralta palvelusopimuksella

Kyseessä on EU-kynnysarvot ylittävä palveluhankinta. Hankintalain 17 §:n mukaan hankintalakia ei kuitenkaan sovelleta palveluhankintoihin, jotka tehdään toiselta hankintayksiköltä sille Euroopan unionin perustamissopimuksen mukaisella lailla, asetuksella tai hallinnollisella määräyksellä annetun palvelujen tuottamista koskevan yksinoikeuden perusteella.

Hankintalain esitöiden, HE 108/2016, mukaan lain soveltamisalan ulkopuolelle jäävät sellaiset palveluhankinnat ja palveluja koskevat käyttöoikeussopimukset, jotka tehdään toiselta hankintayksiköltä tai hankintayksiköiden yhteenliittymältä sille lailla, asetuksella tai hallinnollisella määräyksellä annetun yksinoikeuden perusteella.

Edellytyksenä säännöksen soveltumiselle on, että yksinoikeuden haltijan tulee säännöksen mukaan olla hankintayksikkö kuten valtion tai kunnan viranomainen, valtion liikelaitos tai julkisoikeudellinen laitos tai tällaisten yhteenliittymä. Siten muille tahoille myönnettyyn yksinoikeuteen perustuva palvelutuotanto tai siihen liittyvä palveluvelvoite ei oikeuttaisi poikkeamaan lain kilpailuttamissäännöksistä.

Suomenlinnan hoitokunta on hankintalain 5 §:ssä tarkoitettu hankintayksikkö.

Lisäksi edellytyksenä on, että yksinoikeuden tulee perustua lakiin, asetukseen tai hallinnolliseen määräykseen, joiden on oltava Euroopan unionin perustamissopimusten mukainen. Perustuslain 124 §:n mukaan julkinen hallintotehtävä voidaan antaa muulle kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla lainkohdassa mainituin edellytyksin. Perustuslain 18 §:ssä säädetään elinkeinovapaudesta, jonka rajoitukseksi yksinoikeus voidaan katsoa.

Suomessa palvelujen tuottamista koskeva yksinoikeus voitaneen antaa siten vain painavasta syystä lailla tai lain nojalla. Käytännössä palvelutuotantoa koskeva yksinoikeus voisi olla lakiin perustuva toissijainen palveluvelvoite, jossa viranomaisella olisi velvoite tuottaa palvelua silloin, kun vastaavaa markkinaehtoista palvelua ei ole lainkaan tai ainakaan riittävästi saatavilla. Yksinoikeuden antaminen voisi perustua myös valtion turvallisuusintresseihin tai se voisi olla välttämätöntä huoltovarmuuteen liittyvistä syistä. Monissa lainkohdan tarkoittamissa tapauksissa hankintayksikkö voisi vedota myös lain 40 §:ssä säädettyyn suorahankintaperusteeseen, joka liittyy yksinoikeuden suojaamiseen.
Yksinoikeuden johdosta hankinnan kilpailuttaminen ei ole mahdollista.

Suomenlinnan hoitokunnasta on annettu erillinen laki 1145/1988. Suomenlinnan hoitokunnasta annetun lain 1 §:n mukaan Suomenlinnan alueen ja rakennusten hallintaa, hallintoa, hoitoa ja kunnostusta varten
on opetusministeriön alainen Suomenlinnan hoitokunta. Mainitun pykälän toisen momentin mukaan Suomenlinnan hoitokunnan hallintaan kuuluvista alueista ja rakennuksista säädetään tarkemmin asetuksella. Näin ollen yksinoikeus perustuu lakiin hankintalain 17 §:ssä edellytetyn mukaisesti.

Edellä mainituin perustein hankintalain 17 §:n säännös yksinoikeuteen perustuvista palveluhankinnoista soveltuu nyt käsillä olevaan hankintaan.

Suomenlinnan alueita ja rakenteita on lain ja asetuksen nojalla asetetun työohjelman mukaisesti ylläpitänyt Suomenlinnan hoitokunta, joka on hoitanut myös sopimukseen sisältyviä Helsingin kaupungin kustannusvastuulle asetettuja kohteita Suomenlinnassa. Stara hoitaa tie- ja viheralueiden ylläpitotöitä Suomenlinnan hoitokunnan hallintaan kuuluvilla alueilla, ja toimii kaupungin kustannusvastuuosuuksien tilaajana ja valvojana ja tilaa työt Suomenlinnan hoitokunnalta.

Stara on neuvotellut tilaamista ja valvontaa varten sopimusehdoista ja palvelutasosta sekä katto- ja tavoitehinnasta Suomenlinnan hoitokunnan kanssa. Sopimuskaudelle asetettu arvonlisäveroton kokonaishinta palvelulle on 382.038,00 euroa (alv 0 %), jonka lisäksi on varauduttava mahdollisiin lisä- ja muutostöihin, joiden myötä hankinnan ennakoiduksi kokonaisarvoksi muodostuu 400.000,00 euroa (alv 0 %).

Tilaajavastuulain 5 §:ssä säädetyn tilaajan tarkistusvelvollisuuden osalta laissa todetaan, ettei Tilaajan ei tarvitse pyytää 1, 2 ja 5 momentissa tarkoitettuja selvityksiä ja todistuksia tai edellyttää sopimusta tehdessään 6 momentissa tarkoitettujen tietojen toimittamista, jos hänellä on perusteltu syy luottaa sopimuspuolen täyttävän lakisääteiset velvoitteensa sillä perusteella, että sopimuspuoli on valtio, kunta, kuntayhtymä, Ahvenanmaan maakunta, Ahvenanmaan maakunnan kunta tai kuntayhtymä, seurakunta, seurakuntayhtymä, Kansaneläkelaitos tai Suomen Pankki, osakeyhtiölaissa (624/2006) tarkoitettu julkinen osakeyhtiö, valtion liikelaitos tai sen kokonaan omistama yhtiö, kunnan tai kuntayhtymän kokonaan omistama yksityisoikeudellinen yhteisö tai yhtiö taikka vastaava ulkomainen yhteisö tai yritys. Suomenlinnan hoitokunta on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen valtion virasto. Näin ollen tilaajavastuulaissa säädetty tarkastusvelvollisuus ei koske Suomenlinnan hoitokunnalta tehtävää hankintaa.

Päätöksen vaikutukset

Päätöksen myötä luodaan toimintaedellytykset Kaupunkitekniikan ylläpidolle huolehtia sen sopimusvelvoitteista koskien Suomenlinnan kohteiden ylläpitoa.

Päätöksellä varmistetaan kaupungin kustannusosuudesta huolehtiminen, koskien yleissopimusta maailman kulttuuri- ja luonnonperinnön suojelemisesta (hyväksytty UNESCOssa 16.11.1972 ja Suomen hallitus ratifioinut 13.2.1987), joka velvoittaa Suomen valtiota vuonna 1991 maailmanperintökohteeksi hyväksytyn Suomenlinnan kulttuuriperinnön määrittämisestä, suojelemisesta, säilyttämisestä, esittelemisestä sekä tuleville sukupolville välittämisestä.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjoukset sekä muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Ask for more info

Jake Hakulinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39616

jake.hakulinen@hel.fi

Juha Ovaska, vastaava työnjohtaja, puhelin: 040 823 7773

juha.ovaska@hel.fi

Decisionmaker

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja

Attachments

1. LIITE 1 Palvelukuvaus 2024
The attachment will not be published on the internet.
2. LIITE 2 Palvelusopimus 2024
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.