Asemakaavan muutos nro 12937, Mellunkylä, päiväkoti Kontula, kaupunkiympäristön toimiala
Päiväkoti Kontulan (Naapurintie 14) asemakaavan muuttaminen (nro 12937)
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti
- hyväksyä 15.4.2025 päivätyn asemakaavan muutoksen piirustuksen nro 12937 (liite nro 3). Asemakaavan muutos koskee 47. kaupunginosan (Mellunkylä) kortteleita 47008 ja 47053 sekä katu- ja puistoalueita.
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla:
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaavaratkaisun keskeinen sisältö
Asemakaava (kaavaratkaisu) koskee julkisten lähipalvelurakennusten korttelialuetta (Y), joka sijaitsee Kontulassa osoitteessa Naapurintie 14. Kaavaratkaisu mahdollistaa nykyisen, 1960-luvulla rakennetun päiväkotirakennuksen korvaamisen uudella päiväkotirakennuksella.
Tavoitteena on mahdollistaa kaupungin palveluiden parantaminen sekä alueen varhaiskasvatuspaikkojen lisääminen. Vanha, huonossa kunnossa oleva 1960-luvulla rakennettu päiväkotirakennus ei täytä toiminnallisesti nykyisiä tilavaatimuksia. Kaava mahdollistaa nykyistä suuremman, kaksikerroksisen päiväkotirakennuksen rakentamisen.
Suunnitelmassa uudisrakennus on sovitettu luontevaksi osaksi Kontulan metsälähiön kaupunkikuvaa, samalla kiinnittäen erityistä huomiota päiväkodin toiminnallisuuden parantamiseen.
Suunnitellun uudisrakennuksen tilaratkaisut tukevat varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamista turvallisessa, toimivassa ja hyvinvointia edistävässä ympäristössä. Päiväkotiin on mahdollista järjestää tilat 224 lapselle. Ulkotilojen suunnittelussa tavoitteena on, että piha toimii osana toiminnallista oppimisympäristöä.
Asemakaavan muutoksen myötä tontin kerrosala tulee kasvamaan 1 100 k-m²:llä.
Tontin tehokkuusluku on e=0,35.
Asemakaavoituksen yhteydessä laaditussa liikennesuunnitelmassa (piir.nro 7719) esitetään päiväkodin uusi huoltoyhteys, joka ylittää Emännänpolun ja Porttikujan välisen yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien. Kaavaa varten on laadittu liikennemeluselvitys, jonka perusteella kaavassa on annettu meluntorjuntaa koskeva määräys. Sen johdosta liikennesuunnitelmassa on esitetty melueste Kontulantielle.
Päätökset kaavaratkaisun pohjana
Kaupunginvaltuusto on 13.10.2021 hyväksynyt uuden Kasvun paikka - Helsingin kaupunkistrategian 2021–2025. Kaavaratkaisu edesauttaa kaupunkistrategian tavoitteiden toteutumista siten, että suunnittelussa taataan varhaiskasvatukselle soveltuvat tilat ja lisätään varhaiskasvatuspaikkoja alueella. Tämä tukee palveluiden käyttäjälähtöistä ja kestävää kehittämistä sekä palveluiden saavutettavuutta. Kaavaratkaisun myötä tarjotaan turvalliset ja terveelliset oppimisympäristöt alueen lapsille.
Päiväkoti Kontulan korvaavasta, kaava-alueelle sijoittuvasta uudisrakennuksesta on laadittu 08.04.2024 päivätty hankesuunnitelma.
Kaavaratkaisu on Helsingin yleiskaavan 2016 mukainen.
Alueen lähtökohdat ja nykytilanne
Kontula on 1960-luvun aluerakentamisen tunnettu esimerkki ja ajanjakson suurin yhtenäisesti suunniteltu ja rakennettu asuntoalue Suomessa. Tonttia rajaavan Emännänpolun itäpuolella Mikaelinkirkko, muilta osin tontti rajautuu vanhusten palvelutaloon, Kontulalle ominaiseen asuntoalueeseen sekä Kontulantiehen. Nykyisellään tontin piha-alueen ilmettä hallitsevat suuret puut, erityisesti avoimen piha-alueen lounaispuolella kasvavat kookkaat kuuset. Nykyisen rakennuksen alkuperäisestä ilmeestä luovuttiin 1990-luvun lopulla julkisivujen ja vesikaton muutostöiden yhteydessä, joten rakennusaikakauden alkuperäisiä piirteitä ei ole juuri säilynyt. Muutosten myötä rakennuksen ulkoasu ja sisätilat ovat muuttuneet varsin paljon.
Alueella on voimassa asemakaava vuodelta 2002.
Helsingin kaupunki omistaa korttelialueet. Kaavaratkaisu on tehty kaupungin aloitteesta.
Kaavaratkaisun kustannukset
Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuu kaupungille kustannuksia ilman arvonlisäveroa seuraavasti: Päiväkodin hankesuunnitelman kustannusarvio, sisältäen lisä- ja muutostyövaraukset sekä työmaan käyttökustannukset ovat 12,66 milj. €. Tästä pihan ja muiden aluepintojen rakentaminen on noin 390 000 €, ja liittyminen alueinfraan noin 82 000 €.
Kaava-alueen ulkopuolella Kontulantien varrella sijaitsevan meluesteen kustannusarvio on noin 160 000 €.
Vuorovaikutus kaavan valmisteluaikana
Liitteenä olevassa vuorovaikutusraportissa esitetään yhteenvedot kaavan valmisteluaikana saaduista viranomaisten kannanotoista ja osallisten mielipiteistä sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.
Viranomaisyhteistyö
Kaavaratkaisun valmistelun yhteydessä on tehty yhteistyötä kaupunkiympäristön toimialan eri tahojen lisäksi seuraavien viranomaistahojen kanssa:
- Helen Oy
- Helen Sähköverkko Oy
- Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)
- Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) vesihuolto
- Helsingin vanhusneuvosto
- Helsingin vammaisneuvosto
- Helsingin nuorisoneuvosto
- Invalidiliitto ry
- Kynnys ry
- Telia Finland Oyj, Elisa Oyj, DNA Oyj
- kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
- kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
- sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Viranomaisten kannanotot osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat Päiväkoti Kontulan kulttuurihistoriallisiin arvoihin, sekä sen kunnostamiseen purkamisen sijasta. Kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että rakennuksen historialliset arvot ja korjaustoimenpiteiden kokonaistaloudelliset seikat on otettu huomioon käyttäjän tiloille asettamien vaatimusten kanssa.
Mielipiteet
Mielipiteet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat lintujen turvallisuuteen, kolopesijälintujen pesäpaikkoihin sekä tietoliikennekaapeleiden siirtoon ja suojaukseen. Mielipiteet on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että lintujen turvallisuutta varmistetaan törmäysriskiä koskevan kaavamääräyksen avulla ja tekemällä alustava kunnallistekninen tarkastelu.
Kirjallisia mielipiteitä saapui 2 kpl.
Kaavaehdotuksen julkinen nähtävilläolo (MRL 65 §) 2.12.2024–8.1.2025
Kaavaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä, mistä on ilmoitettu maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla.
Kaavaehdotuksesta ei tehty muistutuksia
Kaavaehdotuksesta saatiin viranomaisten lausuntoja sen ollessa julkisesti nähtävillä. Lausunnossa esitetyt huomautukset kohdistuivat kulttuuriympäristön vaalimiseen.
Lausunnot saatiin seuraavilta tahoilta:
- Kaupunginmuseo
- Helen Sähköverkko Oy
- Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY)
- Uudenmaan ELY-keskus
Helen Sähköverkko Oy, Uudenmaan ELY-keskus, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä ilmoittivat, että heillä ei ole huomautettavaa asemakaavan muutosehdotuksesta.
Lisäksi seuraavat tahot ilmoittivat, ettei ole lausuttavaa: Pelastuslaitos, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala.
Toimenpiteet julkisen nähtävilläolon jälkeen
Vuorovaikutusraportissa on esitetty yhteenvedot kaavaehdotuksesta saaduista viranomaisten lausunnoista sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.
Kaavan tavoitteet huomioon ottaen, kaavaehdotusta ei ole ollut tarkoituksenmukaista muuttaa julkisen nähtävilläolon yhteydessä esitettyjen huomautusten johdosta.
Kaavakartan merkintöihin tai määräyksiin ja muuhun aineistoon tehtiin julkisen nähtävilläolon jälkeen muutoksia, jotka on esitetty yksityiskohtaisesti kaavaselostuksen viimeisessä luvussa. Ne on myös koottu Tehdyt muutokset –liitteeseen. Tehdyt muutokset ovat luonteeltaan vähäisiä, joten kaavaehdotusta ei ole ollut tarpeen asettaa uudelleen nähtäville.
Kaupungin uusi hallintosääntö 1.6.2017 alkaen on laajentanut lautakunnan toimivaltaa asemakaavojen osalta. Poiketen osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa ilmoitetusta, kaavan hyväksyy kaupunginvaltuuston sijaan kaupunkiympäristölautakunta hallintosäännön 16 luvun 1 §:n kohdan 2 perusteella, koska kaavaratkaisulla ei katsota olevan merkittäviä vaikutuksia.
Tarkemmat perustelut
Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.
Sovelletut säännökset
Alueidenkäyttölaki/Maankäyttö- ja rakennuslaki 9 §, 51 §, 52 §, 54 §, 57 §, 59 §, 62 §
Toimivalta
Kaupunkiympäristölautakunta päättää asemakaavan muutoksesta hallintosäännön 16 luvun 1 §:n kohdan 2 perusteella, koska kaavaratkaisulla ei katsota olevan merkittäviä vaikutuksia.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 8.1.2025
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 2.4.2024
This decision was published on 23.04.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen, joka koskee asemakaavan muutosta, saa hakea muutosta kunnallisvalituksella
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen, lukuun ottamatta vaikutukseltaan vähäisiä asemakaavan muutoksia, joissa valitusoikeus on vain asianosaisilla. Vaikutukseltaan vähäisenä ei ole pidettävä asemakaavan muutosta, jossa muutetaan rakennuskorttelin tai muun alueen pääasiallista käyttötarkoitusta, supistetaan puistoja tai muita lähivirkistykseen osoitettuja alueita taikka nostetaan rakennusoikeutta tai rakennuksen sallittua korkeutta ympäristöön laajemmin vaikuttavalla tavalla, heikennetään rakennetun ympäristön tai luonnonympäristön arvojen säilymistä taikka muutetaan kaavaa muulla näihin rinnastettavalla tavalla. (Valitusoikeuden rajoittaminen ei koske MRL/AKL 73 §:n mukaisia ranta-asemakaavoja)
- viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa
- maakunnan liitto ja kunta, joiden alueella kaavassa osoitetulla maankäytöllä on vaikutuksia
- rekisteröity paikallinen tai alueellinen yhteisö toimialaansa kuuluvissa asioissa toimialueellaan.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Kunnan jäsenen, asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Marcus Kujala, arkkitehti, puhelin: 09 310 52643
Jussi Jääskä, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37129
Olli Kontkanen, projektipäällikkö, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 09 310 34521