A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Tarveperusteinen rahoitus, varhaiskasvatus ja perusopetus, 1.8.2024 alkaen, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2024-001216
More recent handlings
§ 8

Tarveperusteisen rahoituksen jakaminen varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen 1.8.2024 alkaen

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Päätös

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti tarveperusteisen laskentamallin pohjalta rahoitusta saavat varhaiskasvatusyksiköt liitteen 1 mukaisesti sekä perusopetuksen koulut liitteen 2 mukaisesti 1.8.2024 alkaen.

Tarveperusteisen rahoituksen perustelut, laskentamalli ja käyttö on kuvattu lautakunnan päätöksessä 16.1.2024 § 4.

Päätöksen perustelut

Alueellisen eriytymisen negatiivisia vaikutuksia oppilaitoksiin ja oppijoille ehkäistään kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla tarveperusteisella rahoituksella. Lautakunnan 16.1.2024 § 4 päätöksen mukaan lautakunta päättää tarveperusteisen rahoituksen laskentamallien uudistamisesta sekä laskennan muuttujien vaihtamisesta. Päätöksen rahoitusta saavista yksiköistä tekee toimialajohtaja.

Rahoituksen jako kouluille ja varhaiskasvatusyksiköille perustuu lautakunnan päätökseen, jonka mukaan lähtökohtana tarveperusteisen rahoituksen kohdentamisessa yksiköille on se, että yksikön saama tukisumma tulee olla sellaisella tasolla, että sillä voidaan eriarvoisuuskehitystä ehkäiseviä toimia saavuttaa. Ensisijaisesti rahoitusta kohdennetaan niin, että yksiköihin voidaan rahoituksella palkata henkilöstöä. Määrärahaa voidaan käyttää myös muihin eriarvoisuutta vähentäviin toimenpiteisiin oppilaitoksen oman harkinnan mukaisesti.

1.8.2024 lähtien rahoitus jaetaan varhaiskasvatukseen yhteisen laskentamallin kautta, jossa ovat mukana sekä suomen- että ruotsinkieliset varhaiskasvatusyksiköt. Rahoitusta jaetaan varhaiskasvatusyksiköille, joiden TP-indeksi on suurempi kuin 1,99. Tällöin rahoitusta saavia yksiköitä on 30 ja näiden lisäksi rahoitusta saa kaksi leikkipuistoyksikköä. Rahoitusta kohdennetaan niin, että jokaiseen yksikköön voidaan palkata tarveperusteisella rahoituksella vähintään yksi ei-mitoituksessa oleva työntekijä ja, että rahaa jää myös muihin eriarvoisuutta vähentäviin toimenpiteisiin.

Varhaiskasvatuksen tarveperusteinen rahoituksen määräraha on 2 447 000 euroa on vuoden 2024 talousarviossa. Vuonna 2024 rahoitus jaetaan kahden eri laskentamallin perusteella, 1.8.2024 asti lautakunnan 17.1.2023 § 6 tehdyn päätöksen mukaan ja sen jälkeen tämän uuden päätöksen mukaan.

Myös perusopetuksessa suomen- ja ruotsinkielinen perusopetus on samassa laskentamallissa 1.8.2024 lähtien. Rahoitusta jaetaan kouluille, joiden TP-indeksi on pienempi kuin -0,2. Tällöin rahoitusta saavia kouluja on yhteensä 42, joista kaupungin kouluja on 39. Lisäksi rahoitusta jaetaan keskitetysti syrjäytymistä ehkäisevään toimintaan kuten kouluvalmentajien ja monikielisten ohjaajien palkkakuluihin.

Perusopetuksen tarveperusteinen rahoituksen määräraha on 8 836 000 euroa vuoden 2024 talousarviossa. Vuonna 2024 rahoitus jaetaan kahden eri laskentamallin perusteella, 1.8.2024 asti lautakunnan 4.10.2022 § 259 tehdyn päätöksen mukaan ja sen jälkeen tämän uuden päätöksen mukaan.

Ask for more info

Sanna Ranto, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 21904

sanna.ranto@hel.fi

Decisionmaker

Satu Järvenkallas
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Attachments

1. Liite 1. Tarveperusteinen rahoitus varhaiskasvatukseen
The attachment will not be published on the internet.
2. Liite 2. Tarveperusteinen rahoitus perusopetukseen
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.