Hankinta, DPS, minikilpailutus, Pitäjänmäen baanan yleissuunnitelma, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-001930
More recent handlings
§ 1

Hankinta, Pitäjänmäenbaanan yleissuunnitelma

Yksikön päällikkö

Päätös

Liikennejärjestelmäyksikön päällikkö hyväksyi WSP Finland Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti hankkia WSP Finland Oy:ltä Pitäjänmäenbaanan yleissuunnitelma -työn arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 113 000 euroa.

Liikennejärjestelmäyksikön päällikkö päätti hylätä Sitowise Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

Sopimus ei synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan erikseen myöhemmin tehtävällä palvelusopimuksella. Palvelusopimus tulee voimaan, kun palvelusopimus on allekirjoitettu.

Päätöksen perustelut

Hankintamenettely ja hankinnan kohde

Helsingin kaupunkiympäristön toimiala on perustanut dynaamisen hankintajärjestelmän HEL 2021-010570 / Liikennettä koskevat suunnittelu-, tutkimus- ja asiantuntijapalvelut (DPS).

Hankinta on kilpailutettu dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisenä kilpailutuksena ja koski dynaamisen hankintajärjestelmän osa-aluetta 3: Liikenteen yleis- ja hankesuunnittelu. Tarjouspyyntö 487126 / Pitäjänmäenbaanan yleissuunnitelma on julkaistu dynaamisessa hankintajärjestelmässä 8.12.2023.

Hankinnan kohteena on konsulttityö yleissuunnitelmasta Pitäjänmäenbaanan pyöräliikenteen reitin kehittämiseksi.

Saadut tarjoukset

Asetettuun määräaikaan 9.1.2024 klo 12.00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat: Destia Oy, FINNMAP Infra Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Finland Oy ja WSP Finland Oy. Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Tarjouspyynnön mukaan tarjoajan tulee koostaa työryhmä. Työryhmään tulee nimetä yksi avainhenkilö jokaiselle tarjouspyynnössä esitetylle osa-alueelle. Tarjouspyynnössä esitetyt osa-alueet ja niihin liittyvät osaamisalueet olivat muun muassa seuraavat:

Osa-alue 5: Vaikutusten arviointi

Osaamisalueet: hankearviointi, taloudelliset ja liikenteelliset vaikutukset, ympäristövaikutukset, jalankulun ja pyöräilyn vaikutukset

Lisäksi tarjouspyynnössä on kuvattu nimettävälle avainhenkilölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia esitettävien referenssien osalta muun muassa seuraavasti:

Referenssinä tulee esittää kokemusta vähintään kaksi (2) ja enintään viidestä (5) projektista, joissa henkilö on tehnyt osa-alueeseen ja vähintään yhteen sen sisältämään osaamisalueeseen liittyviä tehtäviä. Esitetyn referenssin tulee olla sisältänyt vähintään 50 tuntia esitettyä työtä.

Sitowise Oy:n osa-alueelle 5 "Vaikutusten arviointi" nimetty avainhenkilö ei täytä tarjouspyynnön vaatimuksia esitettyjen referenssien osa-alueeseen esitetyn työn tuntimäärän osalta.

Edellä mainituilla perusteilla Sitowise Oy:n tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen ja se suljetaan tarjouskilpailun ulkopuolelle.

Muut tarjoajat täyttävät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde. Hinnan painoarvo on 30 % ja laadun painoarvo 70 %.

Hankinnassa valitaan tarjouspyynnön vaatimukset täyttävistä tarjouksista hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous, mikä tarkoittaa, että annetut hintapisteet ja laatupisteet lasketaan yhteen ja voittajaksi valitaan eniten pisteitä saanut tarjous. Tarjouspyynnön mukaan hintapisteet lasketaan kahden desimaalin tarkkuudella.

Hinnan vertailuperusteena käytettiin tarjottua kokonaishintaa (maksimissaan 30 pistettä). Laatuarvioinnissa arvioitiin tarjoajan työryhmän asiantuntemus (maksimissaan 20 pistettä) ja tarjoajan projektisuunnitelma (maksimissaan 50 pistettä). Laatutekijät ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteestä Vertailuperusteet. Kunkin tarjoajan saamat hinta- ja laatupisteet käyvät ilmi päätöksen liitteestä Vertailutaulukko.

Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki WSP Finland Oy.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta) mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 19.12.2023 § 700) mukaan liikennejärjestelmäyksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään 200 000 euron (alv 0 %) suuruisiin hankintoihin. Liikennejärjestelmäyksikön päällikkö on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Ask for more info

Ilari Heiska, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37220

ilari.heiska@hel.fi

Decisionmaker

Heikki Palomäki
yksikön päällikkö

Attachments

1. Vertailuperusteet
The attachment will not be published on the internet.
2. Vertailutaulukko
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.