Pohjoisbaana, pyörätiesuunnitelmat rautatiealueella, Käpylä, Oulunkylä
Pohjoisbaana, pyörätiesuunnitelmat rautatiealueella, Käpylä, Oulunkylä
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä seuraavat liitteenä olevat pyörätiesuunnitelmat:
- Käpylän asema Käpylän aseman alue suunnitelmapiirustus nro 32465/1 (liite 2)
- Pohjoisbaana välillä Taivaskallio−Käpypuisto suunnitelmapiirustus nro 32466/1 (liite 4)
- Pohjoisbaana välillä Jokiniementie−Tulvaniitty suunnitelmapiirustus nro 32300/1 (liite 6)
Lautakunta korosti, että pyöräilyn sekä muiden liikennejärjestelyjen jatkosuunnittelussa sekä toteuttamisessa on huomioitava paremmin mahdollisuus puiden säilyttämiseen sekä niiden korvaamiseen täysimääräisesti. Lautakunta totesi myös, että viherpylväät eivät ole riittävä ratkaisu korvaamaan kaadettavia puita.
Nämä tavoitteet ovat erityisen tärkeitä huomioitaessa sään ääri-ilmiöihin varautumista sekä latvuspeittävyyden osalta.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat projektipäällikkö Jari Hurskainen, liikenneinsinööri Arttu Mäenpää, projektinjohtaja Raila Hoivanen ja projektinjohtaja Sari Knuuti. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Vastaehdotus:
Johanna Laisaari: Lisätään päätösehdotuksen loppuun:
Lautakunta korostaa, että pyöräilyn sekä muiden liikennejärjestelyjen jatkosuunnittelussa sekä toteuttamisessa on huomioitava paremmin mahdollisuus puiden säilyttämiseen sekä niiden korvaamiseen täysimääräisesti. Lautakunta toteaa myös, että viherpylväät eivät ole riittävä ratkaisu korvaamaan kaadettavia puita.
Nämä tavoitteet ovat erityisen tärkeitä huomioitaessa sään ääri-ilmiöihin varautumista sekä latvuspeittävyyden osalta.
Kannattaja: Otso Kivekäs
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Johanna Laisaaren vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä seuraavat liitteenä olevat pyörätiesuunnitelmat:
- Käpylän asema Käpylän aseman alue suunnitelmapiirustus nro 32465/1 (liite 2)
- Pohjoisbaana välillä Taivaskallio−Käpypuisto suunnitelmapiirustus nro 32466/1 (liite 4)
- Pohjoisbaana välillä Jokiniementie−Tulvaniitty suunnitelmapiirustus nro 32300/1 (liite 6)
Lähtökohdat ja tavoitteet
Pyörätiesuunnitelmat sijoittuvat Väyläviraston hallinnassa olevalle rautatiealueelle, nykyisen yhdistetyn jalkakäytävä-pyörätien linjaukselle. Nykyisen väylän rakennekerrokset ovat riittämättömiä ja paikoin hyvin huonokuntoisia. Nykyisen reitin pituusprofiili sisältää jyrkän vaikeasti ylös poljettavan mäen Veräjämäessä.
Suunniteltu osuus liittyy etelässä rakennettuun Pohjoisbaanaan ja Pohjoisessa suunnittelussa olevaan Ratavallintien pyöräkatuun. Rautatiealueella sijaitsevien pyörätiesuunnitelmien lisäksi Pohjoisbaanan suunnittelua on tehty samanaikaisesti Taivaskallion, Käpypuiston, Tulvaniityn ja Savelanpuiston puistoalueilla. Yhdessä nämä muodostavat yhtenevän baanaosuuden Käpylän aseman ja Vantaanjoen välille. Koko baanaosuuden keskellä on myös jo rakennettu Pohjoisbaanan osuus Maaherrantien kohdalla, johon ei esitetä muutoksia. Suunnitelmien yhteiset koostepiirustukset ovat liitteinä 7 ja 8.
Puistoalueiden puistosuunnitelmat hyväksytään kaupunkiympäristölautakunnassa erikseen.
Suunnitelmat pohjautuvat Helsingin kaupungin strategisiin tavoitteisiin pyöräliikenteen olosuhteiden ja verkoston systemaattisesta kehittämisestä, Helsingin yleiskaavassa esitettyyn baanaverkkoon ja kaupunginvaltuuston vuonna 2023 hyväksymään Pohjoisbaanan yleissuunnitelmaan. Suunnitelmat perustuvat voimassa oleviin asemakaavoihin 3313, 9188, 9517, 1639, 7754, 12440 ja 9110.
Helsingin baanaverkko on pyöräliikenteen runkoverkko, jonka tavoitteena on tarjota suoria, turvallisia ja laadukkaita pyöräväyliä eri puolille kaupunkia. Sen toteuttaminen tukee arjen sujuvuutta, edistää asukkaiden hyvinvointia ja mahdollistaa tasa-arvoisen ja ympärivuotisen liikkumisen kaikille kaupunkilaisille. Liikennejärjestelmätasolla Pohjoisbaana muodostaa merkittävän kestävän kulkuyhteyden keskustan ja Pohjois-Helsingin kasvavien asuin- ja työpaikka-alueiden välille.
Pohjoisbaanan linjaus vähentää risteämisiä muun liikenteen kanssa ja parantaa yhteyksiä joukkoliikenteen solmukohtiin. Suunnittelussa on otettu huomioon ympäristöarvot, kaupunkikuva ja maiseman laatu.
Suunnitelma
Käpylän asema Käpylän aseman alue pyörätiesuunnitelman piirustus nro 32465/1 (liite 2)
Pohjoisbaana levennetään yhdistetystä jalkakäytävästä ja pyörätiestä eritellyksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi. Eteläosassa radan ylittävää siltaa ei voida muokata, joten siltapilarien kohdalla väylän leveys on lyhyellä matkalta pyörätien osalta 2,5 m ja jalankulun osalta 1,2 m. Ratkaisu mahdollistaa turvallisen suojatieylityksen tekemisen asemalaitureille kulkeville ja selkeyttää nykyistä tilannetta.
Asemalaiturin ja baanan välisen viheralueen luiskan jyrkkyys muuttuu ja viheralue rakennetaan uudelleen. Alueen yleisilmettä kohennetaan luonnonkiveysalueilla ja valaistusta parantamalla. Suunnitelman eteläpäässä oleva viheralue kunnostetaan ja sen läpi kulkevaa hiekkareittiä parannetaan.
Pohjoisbaana välillä Taivaskallio−Käpypuisto pyörätiesuunnitelman piirustus nro 32466/1 (liite 4)
Pohjoisbaana levennetään yhdistetystä jalkakäytävästä ja pyörätiestä baanatasoiseksi eritellyksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi. Levennys edellyttää muutoksia nykyiseen avo-ojaan ja radan suoja-aidan sijaintiin. Muuttuvat alueet maisemoidaan monilajisilla istutuksilla liittymään nykyisiin viheralueisiin. Baanan ja jalkakäytävän sijainnissa on huomioitu tontin 28041 puurivi, joka pyritään säilyttämään läheisestä rakentamisesta huolimatta.
Pohjoisbaana välillä Jokiniementie−Tulvaniitty pyörätiesuunnitelman piirustus nro 32300/1 (liite 6)
Pohjoisbaana levennetään yhdistetystä jalkakäytävästä ja pyörätiestä baanatasoiseksi eritellyksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi. Samalla nykyinen jyrkkä mäki loivennetaan saaden siitä huomattavasti miellyttävämpi pyöräillä. Tasausmuutoksen takia mäen alle rakennetaan lyhyet portaat kulkuyhteyden säilyttämiseksi. Rakentaminen aiheuttaa viereisten tonttien rajoilla muutoksia, joista on sovittu tonttien haltijoiden kanssa. Yksi Väylän huoltoauton pysäköintipaikka toteutetaan tontin puolelle, joka huomioidaan tontin vuokrasopimuksessa.
Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevista suunnitelmaselostuksista nro 32465/1 (liite 1), nro 32466/1 (liite 3) ja nro 32300/1 (liite 5).
Vaikutukset
Alueet on suunniteltu niin, että ne sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Liikennejärjestelyiden ja reittien parantaminen, liikennemuotojen erotteleminen, sekä tilan selkeyttäminen mm. pintamateriaalien avulla parantavat pyöräilyn ja kävelyn edellytyksiä ja turvallista liikkumista kaikille liikkujille ja lapsivaikutuksia arvioitaessa myös lapsille.
Baanaverkon kehittäminen tukee lasten ja nuorten itsenäistä liikkumista, lisää arjen fyysistä aktiivisuutta ja vahvistaa hyvinvointia tarjoamalla turvallisia ja saavutettavia reittejä koulumatkoihin, harrastuksiin ja vapaa-aikaan. Tutkimusten mukaan lasten itsenäinen liikkuminen erityisesti kävellen ja pyörällä, tukee heidän fyysistä, sosiaalista ja psyykkistä hyvinvointiaan.
Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus
Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Lisäksi vastaavaa yhteistyötä on tehty GlobalConnect Oy:n kanssa, joiden YKT-sopimuksen valmistelu on käynnissä. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset. Lisäksi suunnitelmat on laadittu yhteistyössä Väyläviraston kanssa ja rakentamisen vaikutuksista on sovittu suunnitteluaikana viereisten tonttien kanssa.
Pyörätiesuunnitelmaluonnokset ovat olleet sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 5.−18.6.2024 (pyörätiesuunnitelma Käpylän aseman alue ja pyörätiesuunnitelma välillä Taivaskallio−Käpypuisto) ja 26.2.−11.3.2025 (pyörätiesuunnitelma välillä Jokiniementie−Tulvaniitty) välisen ajan. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla sekä Helsingin Uutisten sanomalehdessä.
Esillä olon aikaiset asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioihin, jotka ovat liitteenä 9 ja 10.
Pyörätiesuunnitelmaehdotukset ovat olleet sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 1.−14.10.2025 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.
Muistutusten käsittely
Yhdessä puistosuunnitelmien kanssa suunnitelmista jätettiin 11 muistutusta.
Muistutukset on käsitelty aihepiireittäin ja niihin annetut vastineet löytyvät liitteenä 11 olevasta muistiosta.
Kustannukset ja aikataulu
Pyörätiesuunnitelmien rakennuskustannukset ovat yhteensä noin 4 520 000 euroa, 282 euroa/m² (alv 0 %). Kustannukset jakautuvat alueittain seuraavasti:
| yht. euroa (alv. 0 %) | euroa/m² (alv. 0 %) | |
| Pyörätiesuunnitelma Käpylän aseman alue | 1 120 000 | 231 |
| Pyörätiesuunnitelma välillä Taivaskallio-Käpypuisto | 730 000 | 183 |
| Pyörätiesuunnitelma välillä Jokiniementie-Tulvaniitty | 2 670 000 | 371 |
Pyörätiesuunnitelmien vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 45 000 euroa (alv 0 %). Ylläpitokustannukset ovat 21 000 euroa kalliimmat kuin nykyisin.
Pohjoisbaanan rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2026 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 02 perusparantaminen ja liikennejärjestelyt.
Pyörätiesuunnitelmien lisäksi lautakunnassa on hyväksyttävänä kolme Pohjoisbaanaan liittyvää puistosuunnitelmaa. Näiden yhteiskustannus on noin 11,6 miljoonaa euroa. Kaupunginvaltuuston hyväksymä Pohjoisbaanan kokonaiskustannusarvio on 28,7 miljoonaa euroa. Nyt käsittelyssä ovat Käpylän ja Oulunkylän osiot, joiden kustannusarvio valtuuston päätöksessä oli noin 7,5 miljoonaa euroa. Yleissuunnittelun jälkeen rakennuskustannusindeksi on noussut 18 %. Lisäksi esitettyihin pyörätie- ja puistosuunnitelmiin on lisätty katuympäristön parannuksia ja laajennuksia ja tehty muutoksia suhteessa yleissuunnitelmaan, esim. Taivaskallion kohdalla baanan linjaus on pidentynyt ja Vantaanjoen nykyinen silta esitetään uusittavaksi.
Jatko-osioita ajatellen Pukinmäen kohdalla on tunnistettu kustannuspaineita verrattuna yleissuunnitelmaan johtuen yleisestä kustannusindeksin noususta sekä Kehä I:n ylittävän sillan haastavista pohjaolosuhteista ja ennakoitua raskaammista pohjavahvistustarpeista. Pohjoisemmilla osioilla pyritään löytämään edullisempia ratkaisuja, jotta kokonaiskustannus pysyy tasapainossa.
Sovelletut säännökset
Alueidenkäyttölaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41–43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
This decision was published on 15.12.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.
Yleistiedoksiantona toimitetun päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan ilmoituksen julkaisemisesta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.