Poikkeaminen, Tapaninkylä

HEL 2024-002800
More recent handlings
§ 66

Tapaninkylä, Raatetie, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 39. kaupunginosan (Tapaninkylä) korttelin ********** koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 7540 seuraavasti:

  • Tonttitehokkuusluvun nostaminen luvusta e=0,2 (102 k-m²) lukuun e=0,25 (127 k-m²).
  • Kaksikerroksisen asuinrakennuksen enimmäiskorkeuden (6,0 m) ylittäminen 0,7 metrillä.
  • Autokatoksen enimmäiskorkeuden (2,5 m) ylittäminen 1,0 metrillä.
  • Varaston sijoittaminen asuinrakennuksen yhteyteen poiketen asemakaavan määräyksestä, jonka mukaan se tulee olla erillisessä talousrakennuksessa.
  • Sallitun kerrosalan ylittäminen siltä osin, kun ulkoseinien paksuus on enemmän kuin 250 mm (11 k-m²).
  • Sallitun kerrosalan ylittäminen teknisten tilojen osalta (5 k-m²).

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • Tontille saa rakentaa enintään yhden asunnon.
  • Asuinhuoneiden ulkokuoren ääneneristävyyden ∆L lentomelua vastaan on oltava vähintään 32 dB.

Maksu

2 910 euroa

Hakija

**********

Rakennuspaikka

39. kaupunginosan (Tapaninkylä) **********

Hakemus

Hakija hakee lupaa kaksikerroksisen pientalon sekä siihen liittyvän autokatoksen ja varaston rakentamiseen (yhteensä 143 k-m²) poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 7540 seuraavasti:

  • Tontille haetaan tonttitehokkuuden nostamista luvusta e=0,20 lukuun e=0,25.
  • Haetaan poikkeamista asuinrakennuksen enimmäiskorkeuden ylittämiseksi 0,7 metrillä nykyaikaisten lämmöneristeiden vaatiman tilan ja maastokallistusten vuoksi.
  • Haetaan poikkeamista ulkoa käytettävän talousrakennuksen rakentamiseksi kiinni asuinrakennukseen sekä siihen liittyvän autokatoksen enimmäiskorkeuden ylittämistä 1,0 metrillä, koska tontilla oleva asemakaavan mukainen istutusalue rajoittaa rakennusten sijoittamista.
  • Haetaan poikkeamista siltä osin, kun ulkoseinien paksuus on enemmän kuin 250 mm. Kerrosala voidaan ylittää MRL 115§ 3 momentissa esitetyn periaatteen mukaisesti.
  • Haetaan poikkeamista teknisten tilojen osalta siten, että kerrosala saadaan ylittää MRL 115§ 3 momentissa esitetyn periaatteen mukaisesti.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 19.1.1978 vahvistettu asemakaava nro 7540. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on omakotitalojen, rivitalojen ja muiden kytkettyjen pientalojen korttelialuetta (AOR). Tonttitehokkuus eli tontin kerrosalan suhde tontin pinta-alaan on e=0,20. Suurin sallittu kerrosluku on 2.

Tontin länsireunassa sijaitsee ohjeellinen tontin osa, jossa tulee olla puita.

Tontille saadaan rakentaa tonttitehokkuusluvulla määritellyn kerrosalan lisäksi asukkaiden käyttöön tarkoitettuja varasto-, autosuoja-, huolto-, harrastus- ja virkistystiloja kerrosalaltaan enintään 2 % tontin pinta-alasta sekä autokatoksia enintään 20 % tontin kerrosalasta. Autokatoksia lukuun ottamatta edellä mainitut tilat on sijoitettava erillisiin talousrakennuksiin.

Rakennusten enimmäiskorkeudet ovat: autokatos 2,5 m, talousrakennus 3,5 m, 2-kerroksinen rakennus 6,0 m.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi A4, jota kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa alle 0,4. Alueen pinta-alasta keskimäärin 70 % tai enemmän on korttelimaata.

508 m² kokoinen tontti on lohkottu keväällä 2024 suuremmasta tontista. Nykytilanteessa tontilla sijaitsee talousrakennus ja autotalli.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (15.5.2024). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle alueelle.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska tehokkuusluvun nosto edistää tontin tarkoituksenmukaista käyttöä. Alustavissa suunnitelmissa esitetty rakentaminen soveltuu alueen monimuotoiseen rakennuskantaan sekä sijoittuu luontevasti rakennuspaikalle. Tehokkuusluvun nosto edistää voimassa olevan yleiskaavan tavoitteita. Alueelle on annettu vastaavia tonttitehokkuuden korotuksia poikkeamispäätöksillä sekä asemakaavan muutoksilla.

Rakennusten enimmäiskorkeudesta poikkeaminen on nykyaikaisen rakennustavan, eristepaksuuksien ja tarvittavien rakenteiden perusteella tarkoituksenmukaista.

Varaston sijoittaminen asuinrakennuksen yhteyteen on perusteltua tontin länsireunassa sijaitsevan puilla istutettavan alueen osan vuoksi. Rakentaminen sijoittuu tontille luontevasti ja kaavassa osoitettu puustoinen alue on saatu suunniteltua hyvin piha-alueeksi.

Maankäyttö- ja rakennuslain (115 § 3 mom.) mukaan rakennuksen rakennettavaksi sallitun kerrosalan saa ylittää siltä osin, kun ulkoseinien paksuus on enemmän kuin 250 mm sekä yleisiin tiloihin avautuvan teknisen tilan rakentamiseen tarvittavan pinta-alan verran. Pykälä koskee asemakaavoja, jotka ovat tulleet voimaan 1.1.2000 jälkeen (MRL 217 §). Vanhempien asemakaavojen osalta ylitykset joudutaan arvioimaan poikkeamina, joissa voidaan tapauskohtaisesti sallia MRL:n 115 § mukainen rakennusoikeuden ylitysmahdollisuus.

Alueelle laadituissa uudemmissa asemakaavamuutoksissa asuntojen lukumäärää tontilla on rajoitettu tavanomaisesti 1 asunto/400 m² tonttimaata. Alueelle tehtävissä poikkeamispäätöksissä rajoitetaan asuntojen määrää vastaavalla tavalla alueen yhtenäisen ilmeen vuoksi.

Helsinki-Vantaan lentoaseman lentomelun kehitysennuste on otettu huomioon asuinhuoneiden ääneneristävyysvaatimuksessa.

Poikkeamisen erityinen syy on asuntorakentamisen edistäminen ja tontin tarkoituksenmukainen käyttö.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2024, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Ask for more info

Katariina Hirvonen, suunnittelija, puhelin: 09 310 21300

katariina.hirvonen@hel.fi

Mimmi Koriseva, arkkitehti, puhelin: 09 310 52217

mimmi.koriseva@hel.fi

Decisionmaker

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Attachments

1. Asemapiirros
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.