Asemakaavan muutos nro 12948, Malmi, tontti 38096/14, Ormuspellontie 2, Lidl Suomi Kommandiittiyhtiö
Kaupunkiympäristölautakunnan esitys kaupunginhallitukselle, Ormuspellontie 2, tarkistettu asemakaavan muutosehdotus (nro 12948)
Esitysehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle
- 23.9.2025 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12948 (liite 3) hyväksymistä. Asemakaavan muutos koskee 38. kaupunginosan (Malmi, Ala-Malmi) korttelin 38096 tonttia 14 (muodostuu uusi kortteli 38380).
Lisäksi lautakunta päättää
- ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin huomautuksiin. Päätösasiakirjat ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla:
- ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan AKL/MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.
Esittelijän perustelut
Kaavaratkaisun keskeinen sisältö
Alueelle on suunniteltu uutta päivittäistavarakauppaa ja uutta toimitilatonttia. Nykyinen pienteollisuusrakennus puretaan. Kaavaratkaisussa on pyritty monipuolistamaan alueen palveluita. Keskeisenä tavoitteena on myös muodostaa hyvät jalankulun ja pyöräilyn yhteydet uuteen kauppaan ja muihin toimitiloihin.
Uutta toimitilakerrosalaa tulee 4 313 k m², josta toimistoja on 1 313 k-m² ja liiketiloja 3 000 k-m². Voimassa olevassa asemakaavassa alue on merkitty yhdistettyjen teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi. Tontin tehokkuus on 0,75, jonka mukaan rakennusoikeutta on yhteensä 6 220 k-m2. Rakennusoikeudesta on käytetty 5 955 k-m2. Työpaikkamäärän lisäys on noin 40 uutta työpaikkaa.
Kaavaehdotuksen julkisen nähtävilläolon jälkeen kaavoitettavaan tonttiin on muodostettu erillinen toimitilarakennusten korttelialue (KTY) ja kaava-alueen kortteleiden väliin on sijoitettu jalankululle ja pyöräilylle varattu katu. Toimitilakorttelialue tehostaa ja monipuolistaa alueen käyttöä osana Ormuspellon pienteollisuusaluetta.
Kaavaratkaisun yhteydessä on laadittu liikennesuunnitelma (piir.nro 4062). Liikennesuunnitelmassa esitetään muun muassa Ormuspellontien pohjoisosan jalkakäytävien parantamista kaventamalla tonttiliittymiä. Lisäksi kortteleiden väliin on suunniteltu yhdistetty jalankulku- ja pyörätie Longinojanpuistosta Ormuspellontielle.
Kaavaratkaisun toteuttaminen vaikuttaa siten, että nykyinen teollisuus- ja varastointikäyttöön kaavoitettu tontti muuttuu liiketilaa ja toimitilaa mahdollistaviksi tonteiksi. Lisäksi Ormuspellontien katu uudistuu paremmaksi jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Longinojan ekologiset arvot tulevat kaavassa paremmin huomioitua ja alueen ympäristöhäiriöt vähenevät. Vaikutukset palveluverkkoon ovat vähäiset. Kaavalla ei ole erityisiä sosiaalisia vaikutuksia mukaan lukien vaikutuksia lapsiin ja nuoriin.
Päätökset kaavaratkaisun pohjana
Kaavaratkaisu edesauttaa valtuustokauden 2025–2029 kaupunkistrategian tavoitteiden toteutumista erityisesti siten, että alueelle mahdollistetaan tilaa kasvavalle ja monipuoliselle yritystoiminnalle.
Nyt laadittu kaavaratkaisu on Helsingin yleiskaavan (2016) mukainen.
Alueen lähtökohdat ja nykytilanne
Tontti on vuokrattu teollisuus- ja varastotarkoitukseen, jossa sijaitsee nykyisin pienteollisuutta ja varastointitoimintaa sekä asiantuntijapalveluita.
Alueella voimassa olevat asemakaavat
Alueella on voimassa asemakaava tai asemakaavat 8598 (22.10.1982).
Voimassa olevassa asemakaavassa alue on merkitty yhdistettyjen teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi.
Tontin kerrosalan suhde tontin pinta-alaan (tehokkuusluku) on 0,75. Rakennusten suurin sallittu korkeus on II-kerrosta. Ormuspellontien ja Malminkaaren reunalle on tontilla osoitettu istutettava puurivi .
Helsingin kaupunki omistaa alueen. Tontti on vuokrattu teollisuus- ja varastotarkoitukseen.
Kaavoitus on tullut vireille tontin omistajan tai haltijan hakemuksesta.
Kaavaratkaisun kustannukset
Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuu kaupungille kustannuksia. Kaava-alueelle sijoittuu uusi kävelyn ja pyöräilyn yhteys, jonka toteuttamisen alustava karkea kustannustaso on noin 100 000 euroa. Kaava-alueeseen liittyvistä muista katujen rakentamisesta ja parannuksista aiheutuu kustannuksia kaupungille. Kustannukset eivät ole kaavan toteuttamisen edellytyksiä.
Vuorovaikutus kaavan valmisteluaikana
Liitteenä olevassa vuorovaikutusraportissa on esitetty yhteenvedot kaavaehdotuksesta saaduista muistutuksista, viranomais- ja asiantuntijatahojen lausunnoista, kaavan valmisteluaikana saaduista kannanotoista, osallisten mielipiteistä sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.
Viranomais- ja asiantuntijayhteistyö
Valmistelu on tehty yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan eri tahojen kanssa.
Viranomaisten kannanotot osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat yhdyskuntatekniikkaan, liikennejärjestelyihin ja kaupunkikuvaan. Kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että joukkoliikennepysäkkien uudelleensijoittamista voidaan tutkia jatkosuunnittelussa ja vaikutukset lähivirkistysalueen pidetään vähäisinä.
Turvallisuus ja -kemikaalivirasto (Tukes) ilmoitti, ettei heillä ole kaavasta lausuttavaa. Vastineet kannanottoihin on esitetty vuorovaikutusraportissa.
Mielipiteet
OAS-aineistosta saapui kirjallisia mielipiteitä 2 kpl.
Osallisten mielipiteet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat lintujen turvallisuuteen, kaupallisiin vaikutuksiin ja ympäristöarvoihin. Mielipiteissä esitetyt asiat on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että lintujen turvallisuus on huomioitu kaavamääräyksenä ja ympäristöhäiriöihin liittyvät asiat ovat huomioitu jatkosuunnittelua varten. Vastineet mielipiteisiin on esitetty vuorovaikutusraportissa.
Kaavaehdotuksen julkinen nähtävilläolo (AKL/MRL 65 §)
Kaavaehdotus oli julkisesti nähtävillä (AKL/MRL 65 §) 20.1.2025–18.2.2025. Kaavaehdotuksen nähtäville asettamisesta on ilmoitettu maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:ssä säädetyllä tavalla.
Kaavaehdotusta koskevia muistutuksia saapui 1 kpl.
Muistutuksessa esitetyt huomiot kohdistuivat luontoarvoihin. Huomautukset on otettu huomioon siten, että Longinojan varren ympäristön suunnittelua on jatkettu ja nykyistä kasvillisuutta säilytetään ja istutetaan mahdollisimman paljon. Vastineet muistutuksiin on esitetty vuorovaikutusraportissa.
Lausuntoja saatiin seuraavilta viranomais- ja asiantuntijatahoilta:
- Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)
- Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy
- Helen Sähköverkko Oy ilmoitti, ettei ole lausuttavaa
- Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) ilmoitti, ettei ole lausuttavaa
Lausunnoissa esitetyt huomautukset kohdistuivat vesihuoltolinjoihin ja ekopisteen sijoittamiseen. Huomautukset on otettu huomioon ja tiedoksi jatkosuunnittelua varten. Vastineet lausuntoihin on esitetty vuorovaikutusraportissa.
Toimenpiteet julkisen nähtävilläolon jälkeen
Huomautuksissa esitetyt asiat on otettu huomioon, kaavan tavoitteet huomioon ottaen, tarkoituksenmukaisilta osin. Kaavakartan merkintöihin tai määräyksiin ja muuhun aineistoon tehtiin julkisen nähtävilläolon jälkeen muutoksia, jotka on esitetty yksityiskohtaisesti kaavaselostuksen viimeisessä luvussa. Ne on myös koottu Tehdyt muutokset -liitteeseen. Tehdyt muutokset ovat luonteeltaan vähäisiä, joten kaavaehdotusta ei ole ollut tarpeen asettaa uudelleen nähtäville.
Julkisen nähtävilläolon jälkeen tehdyistä muutoksista on neuvoteltu asianomaisten tahojen kanssa. Niitä, joiden etua muutokset koskevat, on kuultu erikseen sähköpostilla/keskustelutilaisuudessa.
Tarkemmat perustelut
Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ja vaikutukset ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.
Toimivalta
Kaavaratkaisun hyväksymisestä päättää kaupunginvaltuusto.
Presenter information
Ask for more info
Tuomo Näränen, arkkitehti, asemakaavoitus, puhelin: 09 310 20462
Kari Tenkanen, liikenneinsinööri, liikenne- ja katusuunnittelu, puhelin: 09 310 37132
Elina Luukkonen, erityisasiantuntija, yleiskaavoitus, puhelin: 09 310 37073