Vuokraus, vuokrauksen jatkaminen, Kimnaasipolku 7, Parmaco Oy, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2024-004392
More recent handlings
§ 11

Vuokraus, vuokrauksen jatkaminen, Kimnaasipolku 7, Parmaco Oy, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Tilapäällikkö

Päätös

Tilapäällikkö päätti

A
jatkovuokrata 4.3.2024 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti osoitteessa Kimnaasipolku 7 sijaitsevan, yhteensä 1044 htm² laajuisen paviljongin Parmaco Oy:lta kasvatuksen ja koulutuksen toimialan lisätilaksi toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella vähintään 60 kuukaudeksi ensimmäisen mahdollisen irtisanomisajankohdan ollessa 31.1.2029 ja irtisanomisajan 6 kk siten, että arvonlisäveroton pääomavuokra on yhteensä enintään 613 000 euroa.

B
oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusyksikkö 1:n päällikön allekirjoittamaan Parmaco Oy:n kanssa liitteen 3 mukaisen jatkovuokrasopimuksen sekä tekemään jatkovuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Päätöksen perustelut

Tarve

LPK Satulinnan päiväkotipaviljonki on ollut kasvatuksen ja koulutuksen toimialan lisätilakäytössä vuodesta 2019. Paviljonki on 120 lapselle mitoitettu. LPK Satulinnan paviljonki tarvitaan edelleen lisätilana, kunnes pysyvät päiväkotipaikat alueelta löytyvät.

Vuokrattavat tilat

Tarkoitus on jatkovuokrata osoitteessa Kimnaasipolku 7 sijaitseva, tilaelementeistä koostuva, 1044 htm2 laajuinen päiväkotipaviljonki Parmaco Oy:lta.

Kaupunkiympäristön toimiala hankki päiväkoti Satulinnan paviljongin julkisella hankinnalla (HEL2019-002547). Elementtitoimittajaksi valittiin edullisimman tarjouksen antanut Parmaco Oy.

Vuokraus ulkoiselta toimijalta

Paviljongin nykyinen vuokrasopimus umpeutuu 31.7.2024. Sitä on tarkoitus jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella ensimmäisen mahdollisen irtisanomisajankohdan ollessa 31.1.2029. Irtisanomisaika on 6 kk.

Tilojen nykyinen tilavuokra on 20,88 euroa/htm2/kk. Uusi tilavuokra on 15,80 euroa/htm2 (1044 m2). Tilavuokra sisältää rakennuksen ylläpidon vastuujakotaulukon mukaisesti.

Tilojen rakennuslupa on voimassa 17.5.2024 asti. Jatkorakennuslupaa haetaan kaupunkiympäristön toimialan tilat-palvelun toimesta yhteistyössä paviljonkitoimittajan kanssa. Jatkovuokrasopimuksen ehtona on, että tiloille saadaan jatkorakennuslupa.

Muut kustannukset

Tiloihin ei tehdä muutoksia, jotka aiheuttaisivat investointikustannuksia.

Käytön aikana mahdollisesti esiin tulevat käyttäjän muutostarpeet toteutetaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan toiminallisena muutoshankkeena.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan paviljonkitoimittajalle maksamasta tilavuokrasta sekä kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokrasta ja yleiskustannuksesta.

Nykyinen tilakustannus käyttäjälle on 36,72 euroa/htm2/kk, josta tilavuokran osuus on 20,88 euroa/htm2/kk, lisävuokra (perustamiskustannukset) 13,68 euroa/htm2/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 1,49 euroa/htm2/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk.

Jatkovuokrakauden arvioitu tilakustannus käyttäjälle on 17,96 euroa/htm2/kk, josta tilavuokran osuus on 15,80 euroa/htm2/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 1,49 euroa/htm2/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk. Ylläpitovuokra on laskettu 2023 vuoden tiedoilla ja se päivittyy kevään 2024 aikana.

Lausunnot

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan lisätilojen jatkovuokrauspäätökseen ei tarvita kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausuntoa.

Tilojen käyttöönottoaikataulu

Tila on ollut päiväkotikäytössä vuodesta 2019.

Rahoitus ja toteutus

Paviljongin omistajalle ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 3.11.2022 (116 §) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaista toimivaltaansa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilat-palvelun tilapäällikölle siten, että tilapäällikkö päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun liikehuoneisto vuokrataan enintään 10 vuoden määräajaksi tai kun liikehuoneisto vuokrataan toistaiseksi enintään kahdentoista kuukauden irtisanomisajoin, sopimuksen ennakoidun kokonaisarvon ollessa enintään 1 000 000 euroa.

Ask for more info

Harriet Andersson, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 32429

harriet.andersson@hel.fi

Decisionmaker

Pasi Lönnberg
vs. tilapäällikkö

Attachments

2. Hankesuunnitelman liite 1, Tarvekuvaus ja paviljongin jatkolupa
The attachment will not be published on the internet.
3. Hankesuunnitelman liite 2 Kimnaasipolku 7 pohjakuva
The attachment will not be published on the internet.
4. Kimnaasipolku 7 vuokrasopimus, jatkovuokrasopimus ja vastuunjakotaulukko
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.