A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Hankinta, mielenterveysasiakkaiden asumispalvelujen hankinta, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-005472
More recent handlings
§ 124

Mielenterveysasiakkaiden asumispalvelut

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä mielenterveysasiakkaiden asumispalvelujen palveluntuottajiksi puitejärjestelyyn osa-alueittain ensisijaisuusjärjestyksessä liitteessä 1 mainitut tarjoajat.

Lisäksi terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hylätä Eedi Asumispalvelut Oy:n tarjouksen osa-alueiden 2a, 2b, 2c, 2d ja 3 osalta tarjouspyynnön vastaisena.

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetusti osa-alueittain kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Valinta ja palveluntuottajien ensisijaisuusjärjestys on tehty tarjousvertailun (liite 1) mukaisesti.

Hankinnan sopimuskausi on neljän vuoden mittainen, ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2025. Sopimuskausi päättyy 31.12.2026, vaikka sopimuskauden alkamisajankohta siirtyisi. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella (2) enintään yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella. Tilaaja päättää optiokauden käyttöönotosta kuusi (6) kuukautta ennen optiokauden alkamista.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on noin 186 360 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että valitut palveluntuottajat toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä mielenterveysasiakkaiden asumispalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 96, 14.05.2024 ja päätti oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätökset, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankinnassa on noudatettu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annettua lakia (612/2021), ja lain velvoitteiden täyttyminen on kuvattu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan hankinnan periaatteita koskevassa päätöksessä 14.05.2024 § 96.

Hankinnan kohde

Hankinta on jaettu yhdeksään osa-alueeseen:

- 1a Tuettu asuminen: Kevyt tuki
- 1b Tuettu asuminen: Perustason tuki
- 1c Tuettu asuminen: Vahva tuki
- 1d Tuettu asuminen: Erityistason tuki
- 2a Yhteisöllinen asuminen: Kevyt tuki
- 2b Yhteisöllinen asuminen: Perustason tuki
- 2c Yhteisöllinen asuminen: Vahva tuki
- 2d Yhteisöllinen asuminen: Erityistason tuki
- 3 Ympärivuorokautinen palveluasuminen

Palveluntuottaja voi tulla valituksi yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen.

Hankintamenettely

Mielenterveysasiakkaiden asumispalvelu on lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, luvun 12 tarkoittamaa sosiaali- ja terveyspalvelua. Hankinnan ennakoitu arvo ylittää hankintalain tarkoittaman, sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan kansallisen kynnysarvon.

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu avoimella menettelyllä.

Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa 24.5.2024 julkaistulla hankintailmoituksella.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin vähimmäisvaatimukset tarjoajien soveltuvuudelle ja määriteltiin hankittava palvelu sekä hankittavan palvelun ja palvelun laadun vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Palvelun tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset.

Tarjoajien oli mahdollista esittää tarjousaikana hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä 15.7.2024 klo 12:00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä 146 kysymystä, joihin vastattiin 22.7.2024 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta.

Tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 30.8.2024 klo 12:00 mennessä saapui yhteensä 91 tarjousta 41 eri palveluntuottajalta.

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 30.8.2024 sähköisestä järjestelmästä.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty tarjouspyyntöasiakirjoissa. Tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, että kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastuksessa huomattiin Eedi Asumispalvelut Oy:n antama poikkeuksellinen hinta osa-alueille 2a, 2b, 2c, 2d ja 3. Eedi Asumispalvelut Oy:lle lähetettiin selvityspyyntö asiasta. Pyynnössä pyydettiin antamaan selvitys annetuille hinnoille. Eedi Asumispalvelut Oy vastasi selvityspyyntöön määräajassa. Selvityksestä kävi ilmi, että Eedi Asumispalvelut Oy oli antanut hinnan virheellisesti kuukaudelle. Tarjouspyynnössä hintaa oli pyydetty vuorokaudelle. Selvityksen perusteella tarjoaja on siten antanut tarjousten vertailussa käytettävän hintatiedon virheellisessä muodossa.

Hankintalain 74 §:n 2 mom. mukaan hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tarjouksella olevia puutteellisia tai virheellisiä tietoja. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan hankintalain periaatteita.

Hankintalain esitöiden (HE 108/2016 vp, s. 173-174) mukaan tarjousten täsmentäminen ja täydentäminen olisi sallittua, jos kysymys on epäolennaisesta puutteesta, ristiriidasta taikka virheestä. Sallittua on esimerkiksi pyytää tarjoajaa täsmentämään hinnoittelua koskeva virhe, kuten väärä valuutta taikka hinnoitteluyksikkö taikka ilmeinen hinnan suuruusluokkaa koskeva virhe kuten pilkkuvirhe, joka on esimerkiksi pääteltävissä muusta tarjouksesta.

Oikeuskäytännössä on katsottu, että hintatieto ei ole ollut yksiselitteisesti pääteltävissä tarjouksesta silloin, kun kyse on ollut vuorokausihinnan muuttamisesta jälkikäteen kuukausihinnaksi, koska muuntamiseen käytettäviä vaihtoehtoisia kaavoja on useita (MAO:690/17). Hankintayksikkö toteaa, että vuorokausihinnan yksiselitteinen selvittäminen kuukausihinnan perusteella ei olisi vastaavasti mahdollista. Siten kyse ei ole pilkkuvirheeseen rinnastuvasta virheestä.

Hankintalain 104 §:n 2 momenttiin sisältyvän periaatteen mukaan tarjoaja vastaa tarjouksestaan ja sen tarjouspyynnön mukaisuudesta. Täsmentämismahdollisuuden antaminen vaarantaisi tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun. Tällä perusteella Eedi Asumispalvelut Oy:n tarjous on suljettava pois tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena osa-alueiden 2a, 2b, 2c, 2d ja 3 osalta.

Loput saapuneet tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Tarjousten valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voi muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa. Hankintamenettelyn aikana on kohdeltu kaikkia hankintamenettelyyn osallistuneita ja muita toimittajia hankintalain mukaisesti tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toiminut suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Vertailu tehdään osa-alueittain. Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 100 %. Tarjoukset vertaillaan tarjotun hinnan perusteella. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään halvinta hintaa, koska tarjouspyyntöasiakirjoissa on asetettu tarjoajille korkeat soveltuvuusvaatimukset ja palvelulle korkeat laadun vähimmäisvaatimukset. Palveluntuottajat valittiin osa-alueittain puitejärjestelyyn tarjousvertailun mukaisen ensisijaisuusjärjestyksen mukaisesti.

Kaikki tarjouspyynnön vaatimukset täyttävät, tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen tehneet tarjoajat valittiin palveluntuottajiksi. Palveluntuottaja voi tulla valituksi yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen.

Hankintamenettelyn sisällä tilaaja tekee päätöksen asiakaskohtaisen palvelun valinnasta kyseistä palvelua koskevan sosiaalihuollon lainsäädännön edellytysten mukaisesti (ks. hankintalaki 108 §). Mikäli asiakkaan tarpeeseen vastaavia, samanveroisia palveluntuottajia on kyseisessä palvelussa (osa-alueessa) useita, toteutetaan valinta hankintamenettelyn ensisijaisuusjärjestyksen mukaisesti. Palveluntuottajia kohdellaan palvelun valinnassa tasapuolisesti ja syrjimättömästi.

Vertailutaulukko on liitteenä.

Sopimus

Hankinnan sopimuskausi on neljän vuoden mittainen, ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2025. Sopimuskausi päättyy 31.12.2026, vaikka sopimuskauden alkamisajankohta siirtyisi. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella (2) enintään yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella. Tilaaja päättää optiokauden käyttöönotosta kuusi (6) kuukautta ennen optiokauden alkamista.

Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun hankinnasta on tehty sopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Ask for more info

Taru Neiman, asumisen tuen päällikkö, puhelin: 09 310 33344

taru.neiman@hel.fi

Maria Kirjavainen, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35993

maria.kirjavainen@hel.fi

Decisionmaker

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja