Hankinta, puitejärjestely (H001-24), digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalvelut, kaupunginkanslia

HEL 2024-005735
More recent handlings
§ 130

Julkisuuslain mukainen päätös digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalveluihin kohdistuvassa tietopyyntöasiassa

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti, ettei Solita Oy:lle luovuteta digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalveluiden D-, F-, G-, H- eikä J-osa-alueiden vertailutietoja.

Päätöksen perustelut

Digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalveluiden kilpailutuksessa (H001-24) A-, B-, C-, E- ja I-osa-alueisiin tarjouksen antanut Solita Oy pyysi sähköpostitse 18.10.2024 muiden kuin yllä mainittujen osa-alueiden vertailutietoja.

Solita Oy:lle vastattiin sähköpostitse 21.10.2024, ettei liikesalaisuuksia sisältäviä vertailutaulukoita luovuteta muille kuin kyseisiin osa-alueisiin tarjouksen antaneille tarjoajille. Samalla tiedusteltiin, haluaako Solita Oy julkisuuslain mukaisen muutoksenhakukelpoisen viranomaispäätöksen.

Solita Oy:lle annettuun vastaukseen sisältyi perustelu siitä, että vertailutaulukot sisältävät tiedon kunkin tarjoajan tuntihinnasta, jota on käytetty tarjousten vertailuhintana. Tuntihinnoissa on kyse viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 20 kohdassa tarkoitetusta tarjoajien liikesalaisuudesta. Julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan perusteella asianosaisilla on kuitenkin oikeus saada tieto vertailussa käytetystä kokonaishinnasta. Koska tuntihintaa käytettiin osa-alueen vertailuhintana, luovutettiin vertailutaulukot hankintapäätöksen tiedoksiannon yhteydessä osa-alueittain niille osa-alueen tarjoajille, joiden tarjous on ollut vertailtavana kyseisellä osa-alueella. Kukin tarjoaja on siten asianosainen vain niissä osa-alueissa, joihin se on jättänyt tarjouksen.

Solita Oy vastasi 22.10.2024 toistaen pyyntönsä. Samalla Solita Oy ilmoitti, että jollei sen pyytämiä vertailutietoja voida antaa, se haluaa asiasta julkisuuslain mukaisen päätöksen.

Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa.

Hankintayksikön arvion mukaan osa-aluekohtaisilla yksittäisen asiantuntijan tuntikohtaisella hintatiedolla ja näiden yhdistelmillä voi olla elinkeinotoiminnassa taloudellista arvoa. Tiedoista on mahdollista tehdä päätelmiä tarjoajan liiketoimintamalleista ja tarjousstrategioista, jolloin tiedot objektiivisesti arvioiden voivat sisältää liikesalaisuuden piirissä olevia tietoja. Oikeuskäytännössä (KHO 2007:83) yksittäisiä hintatietoja on pidetty liikesalaisuuksina. Osa-aluekohtaiset vertailuhinnat katsottiin liikesalaisuuksiksi kokonaisharkinnan perusteella.

Julkisuuslain 11 §:n mukaan hakijalla, valittajalla sekä muulla, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee (asianosainen) on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn. Tätä oikeutta ei kuitenkaan ole julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin. Tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin asianosaiselle aina annettava.

Julkisuuslain mukaan asianosaisjulkisuudella tarkoitetaan siten asianosaisen oikeutta saada pyynnöstä tietoja oman asiansa käsittelyyn vaikuttavista tai vaikuttaneista asiakirjoista riippumatta siitä, ovatko nämä asiakirjat muutoin julkisia.

Asianosaisaseman puuttuessa tarjoajalla ei ole oikeutta saada julkisuuslain 11 §:n mukaisesti tietoja muun kuin julkisen asiakirjan sisällöstä. Pyydettyjä tietoja ei voida luovuttaa Solita Oy:lle, sillä siltä puuttuu asianosaisasema D-, F-, G-, H- ja J-osa-alueissa. Kyseisten osa-alueiden hintatiedot eivät ole vaikuttaneet Solita Oy:n asian käsittelyyn.

Solita Oy:lle on hankintapäätöksen tiedoksiannon yhteydessä toimitettu A-, B-, C-, E- ja I-osa-alueita koskevat vertailutaulukot. Tiedot, joita hankintayksikön käsityksen mukaan ei voida luovuttaa rikkomatta julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan liikesalaisuutta koskevaa säännöstä, ei ole luovutettu.

Tällä päätöksellä vastataan Solita Oy:n vaatimukseen siltä osin kuin hankintayksikkö katsoo, ettei tietoja voida luovuttaa.

Hankintalain (1397/2016) 138 §:n mukaan hankintayksikön asiakirjojen julkisuuteen ja asianosaisen tiedonsaantioikeuteen sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999).

Julkisuuslain (621/1999) 14 §:n mukaan viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on, jollei 15 §:n 3 momentissa tai muualla laissa toisin säädetä. Kaupunginkanslian hallussa olevien asiakirjojen antamisesta päättää kansliapäällikkö.

Ask for more info

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 09 310 31651

marja.sarmela@hel.fi

Decisionmaker

Jukka-Pekka Ujula
kansliapäällikkö
Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja