Hankesuunnitelma, Pelimannintie 16, Kannelmäen peruskoulun väistötilapaviljongit
Pelimannintie 16, Kannelmäen peruskoulun väistötilapaviljonkien muutostöiden hankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti korottaa Kannelmäen peruskoulun väistötilapaviljonkien muutostöiden 9.2.2024 päivätyn hankesuunnitelman enimmäishintaa 225 000 eurolla arvonlisäverottomana siten, että hankkeen rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1 205 000 euroa huhtikuun 2024 kustannustasossa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Väistötilapaviljongit ovat olleet kasvatuksen ja koulutuksen toimialan väistötilakäytössä vuodesta 2021. Paviljonki tarvitaan nyt väistötilaksi Kannelmäen peruskoulun Runolaulajantien toimipisteen uudishankkeen valmistumiseen asti, arviolta kesään 2027. Paviljonkeihin tehdään muutostöitä kasvaneen oppilasmäärän sekä aineopetusluokkien lisäämisen vuoksi.
Tilapäällikkö päätti hyväksyä (26.4.2024 §13) Kannelmäen peruskoulun väistötilapaviljonkien muutostöiden 9.2.2024 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 980 000 euroa huhtikuu 2024 kustannustasossa.
Paviljongeille haettiin määräaikainen rakennuslupa rakennusvalvonnasta, jatkoluvan lupamääräyksen mukaisesti yhtä paviljonkirakennusta jouduttiin siirtämään läheisen kaasuputken sijainnin vuoksi.
Hankkeen erittäin kriittinen aikataulu (varsinaisille rakennustöille jäi aikaa vain 8 viikkoa) aiheutti muutostöille lisäkustannuksia ilta- ja viikonlopputöiden vuoksi, lisäksi rakennusvalvonnan asettama vaatimus jatkoluvassa viherkasvillisuuden lisäämiseksi piha-alueella nosti kustannuksia.
Vuokrattavat tilat
Tilaelementeistä (6 kpl) koostuva, 4701 htm2 laajuiset koulupaviljongit on vuokrattu Parmaco Oy:ltä. Kyseisten tilojen vuokrasopimus on voimassa kesään 2026. Aikaisemmassa vuoden 2021 hankesuunnitelmassa on varauduttu vuoden optioon, joka tullaan ottamaan käyttöön, koska väistön tarve on kesään 2027.
Vuokraus ulkoiselta toimijalta
Tilojen nykyinen tilavuokra kaupunkiympäristön toimialalle on 111 224 euroa/kk, 23,66 €/htm2/kk (4701 m2).
Tilakustannus käyttäjälle
Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan paviljonkitoimittajalle maksamasta tilavuokrasta ja muutostöiden lisävuokrasta sekä kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokrasta ja yleiskustannuksesta.
Tilojen käyttöönottoaikataulu
Tilat luovutettiin käyttäjille muutostöiden osalta elokuussa 2024.
Hankkeen kustannukset
Hankkeen enimmäishinnan korotuksen jälkeen hankkeen uusi enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1 205 000 euroa. Kustannustasona on käytetty indeksiä huhtikuu 2024.
Rahoitus ja toteutus
Investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 16. luvun 3 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää tilahankkeita koskevien hanke- ja muiden suunnitelmien hyväksymisestä kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa.
Kaupunginhallituksen päätöksen 18.9.2017 § 865:n mukaan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto tai sen määräämä viranomainen hyväksyy tilahankkeita koskevat hanke- ja muut suunnitelmat, kun hankkeen arvonlisäveroton kokonaisarvo on enintään 5 000 000 euroa.
Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tilat -palvelu Tilapäällikkö 26.04.2024 § 13
This decision was published on 12.02.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Juha Honkanen, rakennuttajainsinööri, puhelin: 09 310 22784