Hankinta, puitejärjestely, sähkö- ja teletyöt, liikenneliikelaitos
Liikenneliikelaitoksen kiinteistöjen sähkö- ja teletöiden väliaikainen puitejärjestely
Päätösehdotus
Johtokunta valitsee sähkö- ja teletöiden puitejärjestelyyn nykyiset puitesopimustoimijat:
- ISS Palvelut Oy
- NRC Group Oy
- Caverion Suomi Oy
HKL:n osalta hankinnan kokonaishinta on 365.000,00 euroa (alv 0 %), joka sisältyy kokonaishankinta-arvoon 1.103.000,00 euroa.
Johtokunta tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Esittelijän perustelut
Hankinnan kohteena Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n (Kaupunkiliikenne), Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL), Länsimetro Oy:n (Länsimetro) ja Sammalvuoren Metrovarikko Oy:n (Sammalvuori) kiinteistössä tehtävät sähkö- ja teleasennustyöt sekä tarvikkeiden hankinta väliaikaisena puitejärjestelynä.
HKL:n johtokunta valitsi 16.5.2019, 87 §, HKL:n kiinteistöissä tehtävien sähkö- ja teletöiden puitejärjestelyn toimittajiksi 3.6.2019 – 2.6.2023 ISS Palvelut Oy:n, NRC Group Oy:n ja Caverion Suomi Oy:n. Puitejärjestelyyn sisältyi mahdollisuus jatkaa puitejärjestelyä enintään kahdella vuoden mittaisella optiokaudella. Puitejärjestelyn arvonlisäveroton enimmäisarvo oli 10.500.000,00 euroa.
Hankintayksikön aikaisemman sopimuksen arvo täyttyi ja kilpailutus käynnistettiin uudelleen. HKL:n johtokunta valitsi 6.5.2024, 47 §, väliajalle toimittajat. Tämän kokonaisuuden osalta HKL:n hankinnan kokonaishinta oli 875.000,00 euroa (alv 0 %), joka sisältyi 2.500.000,00 euron kokonaishankinta-arvoon. Käynnissä ollut hankinta jouduttiin keskeyttämään, minkä vuoksi oli tarpeen uusia väliaikainen puitesopimus uuden kilpailutuksen loppuunsaattamisen ajaksi. HKL:n johtokunnan päätöksellä väliaikaista sopimusta jatkettiin 31.5.2025 saakka.
Käynnissä olleesta kilpailutuksesta tehtiin hankintapäätös 25.4.2025, 30 §. Hankintapäätöksestä on tehty kaksi oikaisuvaatimusta, minkä vuoksi väliaikaista puitejärjestelyä on jatkettava oikaisuvaatimuksen ja mahdollisen valituksen käsittelyn ajan.
Hankinnan tarkoituksena on kattaa HKL:n kiinteistöissä tehtävien sähkö- ja teleasennustöiden sekä tarvikkeiden hankinta, kunnes oikaisuvaatimukset ja valitukset on saatu lainvoimaisesti ratkaistua ja uusi puitejärjestely astuu voimaan.
Hankinta ei sisällä määrä- tai vähimmäisostovelvoitetta. Tilaaja tilaa puitesopimuksen mukaiset tuotteet ja palvelut erillisen oman päätöksen ja/tai tilauksen perusteella. Tilaaja hankkii tuotteita ja palveluita tarpeen mukaan.
Puitesopimus ei tuota toimittajalle yksinoikeutta tuottaa/toimittaa tilaajalle sopimuksissa kuvattuja palveluja/tavaroita tai niiden osia.
Sopimus astuu voimaan vasta, kun kummatkin osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintasopimuksen.
Hankintamenettely
Kyseessä on erityisalojen hankintalain (1398/2016) soveltamisalan ulkopuolelle jäävä hankinta, koska sen ennakoitu arvo alittaa lain mukaisen urakkahankintojen kynnysarvon (5.538.000 euroa, alv 0 %). Tämän vuoksi hankinnasta ei ole tehty ilmoitusta.
Väliaikainen puitejärjestely toteutetaan suoraostona aiemman puitejärjestelyn toimittajilta.
Hankintamenettelynä on suoraosto.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 500.000,00 euroa (alv 0 %) päättää johtokunta hankinnasta.
Presenter information
Ask for more info
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277