Hankinta, puitejärjestely, sähkö- ja teletyöt, liikenneliikelaitos

HEL 2024-005990
More recent handlings

Liikenneliikelaitoksen kiinteistöjen sähkö- ja teletöiden väliaikainen puitejärjestely

Case 11. / 101 §

Päätös

Johtokunta jatkoi väliaikaista sähkö- ja teletöiden puitejärjestelyä nykyisten puitesopimustoimijoiden

  • ISS Palvelut Oy
  • NRC Group Oy
  • Caverion Suomi Oy

kanssa niin, että hankinnan enimmäisarvoa nostetaan 1.900.000,00 eurolla (alv 0 %), jolloin kokonaishankinta-arvo on 3.390.000,00 euroa.

Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Hankinnan kohteena on liikenneliikelaitoksen (HKL) kiinteistöissä tehtävät sähkö- ja teleasennustyöt sekä tarvikkeiden hankinta väliaikaisena puitejärjestelynä.

HKL:n johtokunta valitsi 16.5.2019, 87 §, HKL:n kiinteistöissä tehtävien sähkö- ja teletöiden puitejärjestelyn 3.6.2019 – 2.6.2023 toimittajiksi ISS Palvelut Oy:n, NRC Group Oy:n ja Caverion Suomi Oy:n. Puitejärjestelyyn sisältyi mahdollisuus jatkaa puitejärjestelyä enintään kahdella vuoden mittaisella optiokaudella. Puitejärjestelyn arvonlisäveroton enimmäisarvo oli 10.500.000,00 euroa. Sopimuksen arvo täyttyi ennen optiokauden kulumista loppuun, joten hankintayksikkö aloitti uuden kilpailutuksen valmistelun.

HKL:n johtokunta valitsi 6.5.2024, 47 §, palveluntarjoajat väliajan puitejärjestelyyn, jossa hankinnan arvonlisäveroton kokonaishinta oli 875.000,00 euroa.

Toimitusjohtaja keskeytti 22.10.2024, 78 §, käynnissä olleen kilpailutuksen, minkä vuoksi oli tarpeen pidentää väliaikaista puitesopimusta uuden kilpailutuksen loppuunsaattamisen ajaksi. Johtokunta jatkoi 19.12.2024, 111 §, väliaikaista sopimusta 31.5.2025 saakka.

Johtokunta ratkaisi 25.4.2025, 30 §, uusitun kilpailutuksen. Hankintapäätöksestä tehtiin kaksi oikaisuvaatimusta, minkä vuoksi johtokunta jatkoi 19.6.2025, 47 §, väliaikaista puitejärjestelyä edelleen oikaisuvaatimuksien ja mahdollisen valituksen käsittelyn ajan.

Johtokunta ratkaisi em. kilpailutuksen uudestaan 20.8.2025, 56 §, oikaisuvaatimusten tähden tehtyjen tarkistusten jälkeen. Myös tästä päätöksestä tehtiin kaksi oikaisuvaatimusta sekä valitus markkinaoikeuteen.

Hankintayksikkö totesi viimeisimmän valituksen myötä, että hankinnan vertailussa on epäkohtia, joiden seurauksena johtokunta 23.10.2025, 87 §, poisti 20.8.2025 tekemänsä päätöksen ja keskeytti hankintamenettelyn.

Palvelun jatkuvuuden ja keskeytyksen estämiseksi 19.6.2025 jatkettua väliaikaista järjestelyä jatketaan edelleen ja sen enimmäisarvoa tarkistetaan nyt käsiteltävänä olevalla esityksellä, jotta hankinta saadaan kilpailutettua kokonaisuudessaan uudestaan.

Hankinnan tarkoituksena on kattaa HKL:n kiinteistöissä tehtävien sähkö- ja teleasennustöiden sekä tarvikkeiden hankinta, kunnes uusi kilpailutettu puitejärjestely astuu voimaan

Hankinta ei sisällä määrä- tai vähimmäisostovelvoitetta. Tilaaja tilaa puitesopimuksen mukaiset tuotteet ja palvelut erillisen oman päätöksen ja/tai tilauksen perusteella. Tilaaja hankkii tuotteita ja palveluita tarpeen mukaan.

Puitesopimus ei tuota toimittajalle yksinoikeutta tuottaa/toimittaa tilaajalle sopimuksissa kuvattuja palveluja/tavaroita tai niiden osia.

Sopimus astuu voimaan vasta, kun kummatkin osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintasopimuksen.

Hankintamenettely

Kyseessä on erityisalojen hankintalain (1398/2016) soveltamisalan ulkopuolelle jäävä hankinta, koska sen ennakoitu arvo alittaa lain mukaisen urakkahankintojen kynnysarvon (5.538.000 euroa, alv 0 %). Tämän vuoksi hankinnasta ei ole tehty ilmoitusta.

Väliaikainen puitejärjestely toteutetaan suoraostona aiemman puitejärjestelyn toimittajilta.

Hankintamenettelynä on suoraosto.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 20.8.2025, 58 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 1.000.000 euroon (alv 0 %) asti.

Hankinnan arvon ollessa yli 1.000.000 euroa päättää hankinnasta johtokunta.

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 19.06.2025 § 47

19.12.2024 Ehdotuksen mukaan

06.05.2024 Ehdotuksen mukaan

This decision was published on 14.11.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Presenter information

Name
Saara Kanto

Title
Toimitusjohtaja

Ask for more info