Hankinta, esitystekniikka, eräät Helsingin kaupungin koulut, lukiot sekä päiväkodit

HEL 2024-006105
More recent handlings
§ 67

Esitystekniikan hankinnan keskeyttäminen

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Päätös

Toimialajohtaja päätti keskeyttää esitystekniikan hankinnan lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 125 §:n mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Esitystekniikan hankinnasta tehtiin päätös 10.5.2024 / § 50, jossa esitystekniikan toimittajaksi valittiin Digitouch Group Oy. Hankintaa koskeva tarjouskilpailu toteutettiin Helsingin kaupunginkanslian perustaman dynaamisen hankintajärjestelmän H001-19, HEL 2019-003682 / Esitystekniikan laitteet ja palvelut (DPS) sisäisenä kilpailutuksena. Tarjoukset tuli jättää sähköisesti tarjouspalvelussa. Tarjouspyyntöön (506736) saapui määräaikaan mennessä kahdeksan (8) tarjousta: Atea Finland Oy, Digitouch Group Oy, Dustin Finland Oy, Electro Waves Oy, Geomailer Oy, LH-Group Oy, Lyreco Finland Oy, Pro Sonic Oy.

Hankintayksikkö ei ole pannut täytäntöön hankintapäätöstä, koska päätöksestä valitettiin markkinaoikeuteen sekä vaadittiin hankintaoikaisua. Kasvatus- ja koulutuslautakunta hylkäsi 11.6.2024 / § 140 LH-Group Oy:n vaatimuksen hankintaoikaisusta. Kasvatus- ja koulutuslautakunta katsoi, että hankintamenettelyssä ei ollut tapahtunut virhettä, ja että voittanut tarjous oli tarjouspyynnön mukainen.

Hankintayksikkö katsoo, että sillä on oikeus luottaa tarjoajien sille ilmoittamiin tietoihin ja, että tarjoajat ovat sitoutuneet toimimaan tarjouskilpailun vaatimusten mukaisesti. Hankintayksiköllä ei ole ollut missään vaiheessa perusteltua syytä olla luottamatta voittaneen tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamiin tietoihin, ja että tarjoajat vastaavat tarjouksissaan ilmoittamiensa tietojen paikkansapitävyydestä. Täten hankintayksikkö katsoo toimineensa oikein, kun hankintayksikkö on valinnut Digitouch Finland Oy:n tarjouksen tarjouskilpailun voittajaksi sekä hylätessään LH-Group Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen sen aikaisten tietojen perusteella.

LH-Group Oy on toimittanut lautakunnan päätöksen jälkeen lisää perusteluita hankintayksikölle, että miksi Digitouch Group Oy:n tarjous olisi pitänyt hylätä. Nämä perustelut ovat selostettu liitteessä 1. Hankintayksikkö on tämän jälkeen tarkastanut uudestaan Digitouch Group Oy:n sekä kaikki muut saapuneet tarjoukset. Hankintayksikkö on tullut johtopäätökseen, että kaikki seuraavat tarjoukset olisi tullut alun perin jättää tarjousvertailun ulkopuolelle: Atea Finland Oy, Digitouch Group Oy, Dustin Finland Oy, Geomailer Oy, LH-Group Oy, Lyreco Finland Oy, sekä Pro Sonic Oy.

Digitouch Group Oy:n tarjoukseen sisältynyt Hisense 55DM66D ei täytä hankintayksikön asettamaa vaatimusta ammattinäytön näyttöpaneelin virkistystaajuuden osalta, joka oli 120 Hz. Muiden yllä mainittujen tarjoajien, mukaan lukien LH-Group Oy, tarjouksiin sisältynyt Sony FW-55BZ40H ei myöskään täytä näyttöpaneelin virkistystaajuudelle asetettua vaatimusta. Tämän päätöksen liitteenä 2 olevan tuote-esitteen sivulla kymmenen (10) ilmoitetaan, että Sony FW-55BZ40H:n virkistystaajuus on 100 Hz. Näin ollen ainut tarjouspyynnön mukainen tarjous on ollut Electro Waves Oy:n jättämä tarjous.

Lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) § 133 mukaan hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty. Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta. Alkuperäinen hankintapäätös on tehty 10.5, ja seuraava lautakunnan kokous oli 13.8. Täten hankintayksikön ei ole enää itse mahdollista tehdä hankintaoikaisua, koska 90 päivän määräaika on umpeutunut. Tämä 90 päivän määräaika oli myös umpeutunut jo ennen elokuun lautakunnan kokousta.

Edellä selostetusta syystä hankintayksikkö ei tässä vaiheessa enää pysty oikaisemaan tekemäänsä hankintapäätöstä, joten tilanteen ratkaisemiseksi hankintayksikölle jää vaihtoehdoksi vain hankintamenettelyn keskeyttäminen. Hankinta voidaan hankintalain 125 §:n mukaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Tässä tapauksessa hankinnan keskeyttämiselle on hankintalaissa tarkoitettu perusteltu syy, sillä hankintamenettelyssä on tapahtunut virhe. Virhe johtuu siitä, että tarjoajat ovat antaneet virheellistä tietoa hankintayksikölle.
Hankintayksikkö ei voi sallia sellaisten tuotteiden toimittamista, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vaatimuksia. Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettely voidaan myös keskeyttää, jos on saatu vain yksi hyväksyttäväksi katsottava tarjous eikä tarjousvertailua ole tällöin mahdollista suorittaa. Näin ollen hankintamenettelyn keskeyttäminen on perusteltua myös siitä syystä, että on saatu vain yksi hyväksyttäväksi katsottava tarjous, eli Electro Waves Oy:n tarjous.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on oikeuttanut toimialajohtajan päättämään hankinnan keskeyttämisestä hankinnan arvosta riippumatta (HEL 2023-005321 § 101).

Hankintayksikkö tulee kilpailuttamaan hankinnan uudelleen.

Ask for more info

Seppo Perälä, opetusteknologiapäällikkö, puhelin: 09 310 36299

seppo.perala@hel.fi

Hans Lähteenmäki, ICT-hankintalakimies, puhelin: 310 39369

hans.lahteenmaki@hel.fi

Jukka Pursiainen, ICT-hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 26810

jukka.pursiainen@hel.fi

Decisionmaker

Satu Järvenkallas
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Attachments

1. Lausuntopyyntö 20.6.2024, liite, valituksen täydennys
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.