Sopimus, Katajanokanlaituri 4 -asemakaavaan liittyvien väliaikaisten rakenteiden toteutus ja kustannustenjako, Vakuutusyhtiö Varma

HEL 2024-007834
More recent handlings
§ 73

Sopimus Katajanokanlaituri 4 -asemakaavaan liittyvien väliaikaisten rakenteiden ja pyörätelineiden toteutuksesta ja kustannustenjaosta

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö

Päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti allekirjoittaa liitteen 1 mukaisen sopimuksen Katajanokanlaituri 4 -asemakaavaan liittyvien väliaikaisten rakenteiden ja pyörätelineiden toteutuksesta ja kustannustenjaosta.

Sopimuksen tarkoituksena on sopia Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varman kanssa Katajanokanlaituri 4 - kiinteistöä rajaaville katualueille toteutettavien rakenteiden ja pyörätelineiden suunnittelu-, hankinta- ja rakentamiskustannusten korvaamisesta ja jakautumisesta sopimuksen osapuolten kesken.

Päätöksen perustelut

Sopimuksen tarkoitus ja keskeinen sisältö

Helsingin kaupunki toteuttaa väliaikaisen oleskeluterassi-, porras- ja luiskarakenteen Katajanokanlaituri 4 -kiinteistöä (tontin kiinteistötunnus: 91-8-193-1) rajaaville katualueille Satamakadun ja satamalaiturin puolelle. Näitä katualueita ei rakenneta vielä tässä vaiheessa voimassa olevan asemakaavan nro 12654 osoittamaan korkeuteen, joten tällä ratkaisulla järjestetään väliaikaisesti esteetön sisäänkäynti tontille ja mahdollistetaan oleskelu meren läheisyydessä. Lisäksi katualueelle sijoitetaan tontin vierailijoita varten 10 pyörätelinettä (20 runkolukittavaa pyöräpaikkaa).

Alueen katusuunnitelmat on hyväksytty kaupunkiympäristölautakunnassa 19.3.2024.

Kaupunki vastaa rakenteiden ja pyörätelineiden toteuttamisen edellyttämän rakennussuunnittelun kustannuksista tonttia rajaavilla katualueilla. Tontin omistaja vastaa pyörätelineiden hankinta- ja rakentamiskustannuksista. Lisäksi tontin omistaja vastaa tontin sisäänkäynneille johtavien portaiden ja luiskien hankinta- ja rakentamiskustannuksista lukuun ottamatta luonnonkiviverhoilun hankintakustannuksia. Kaupunki vastaa näiden tontin sisäänkäynneille johtavien portaiden ja luiskien luonnonkiviverhoilun hankintakustannuksista, koska kaupunki hyödyntää kyseisiä luonnonkiviä katualueella alueen rakentuessa asemakaavan mukaiseen tilaan.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan nojalla tehdyn kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 15.05.2018 § 244 mukaan palvelun päällikkö päättää palvelun vastuualueeseen kuuluvista korvauksista.

This decision was published on 12.06.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Anna Tienvieri, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 20480

anna.tienvieri@hel.fi

Decisionmaker

Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö

Attachments

1. Toteutussopimusluonnos
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.