Liikenteenohjaussuunnitelma, Mechelininkatu

HEL 2024-009012
More recent handlings
§ 1

Mechelininkadun, Pohjoisen Rautatiekadun, Lastenkodinkadun ja Baanan liikenteen ohjaussuunnitelma

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö

Päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti, että toteutetaan liikenteen ohjausjärjestelyt Mechelininkadulla välillä Hietaniemenkatu–Länsilinkki, Lastenkodinkadulla välillä Marian sairaala–Työmiehenkatu, Pohjoisella Rautatiekadulla välillä Mechelininkatu–Runeberginkatu ja Baanalla välillä Ruoholahdenkatu–Lapinlahdenkatu piirustuksen 7625 mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt Lastenkodinkadun katusuunnitelman 31341/1, Mechelininkadun katusuunnitelmat 31431/1 ja 31654/1, Pohjoisen Rautatiekadun ja Mechelininaukion katusuunnitelman 31432/1 sekä Baanan katusuunnitelman 31655/1, jotka liittyvät Marian sairaala-alueen uudistamiseen. Liikenteenohjaus päivitetään vastaamaan katusuunnitelmien mukaisia liikennejärjestelyjä.

Katusuunnitelmissa Pohjoisen Rautatiekadun pyörätiet muutetaan molemmin puolin yksisuuntaisiksi Mechelininkadulta Baanan ramppiin asti. Jatkuvuuden vuoksi järjestelyä jatketaan Runeberginkadun risteykseen asti. Pyöräliikenne itään ohjataan käyttämään Baanaa ja Eteläisen Rautatiekadun ramppia.

Katusuunnitelmavaiheessa on jätetty jatkotarkasteltavaksi Leppäsuonkadun kohdalla Mechelininkadun ylittävä suojatie, jonka liikenneturvallisuus on tunnistettu huonoksi. Katusuunnitelman vuorovaikutuksessa on toivottu ylitysjärjestelyn turvallisuuden parantamista. Suojatie ylittää kaksi samansuuntaista ajokaistaa ilman turvallisuutta parantavia rakenteellisia järjestelyjä tai liikennevalo-ohjausta 40 km/h nopeusrajoituksen pääkadulla. Lisäksi se on ainoa valo-ohjaamaton suojatie Mechelininkadun eteläpäässä, ja on siten poikkeava järjestely liikenneympäristössään. Kaupunginhallitus hyväksyi (Kh 7.3.2022, 190 §) Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman 2022–2026, jonka pohjalta turvattomien jalankulun ylitysjärjestelyjen turvallisuutta parannetaan.

Liikenteellistä ratkaisua kokonaisvaltaisesti arvioidessa on otettu huomioon suojatien sijainti pääkadulla, toispuoleinen maankäyttö, huono verkostollinen jatkuvuus ja turvallisen suojatieratkaisun vaikea toteutettavuus. Näiden seikkojen perusteella on tarkoituksenmukaisinta muuttaa Leppäsuonkadun kohdalla Mechelininkadun ylittävä suojatie ylityspaikaksi hyväksytystä katusuunnitelmasta poiketen.

Myös raitiotien ylitys samassa kohdassa muutetaan ylityspaikaksi. Esteetön kulku pysäkille on pysäkin eteläpäästä, Pohjoisen Rautatiekadun risteyksessä, jonka tuntumassa myös pysäkin palvelualue on. Ratkaisu on kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymän (25.5.2021, 277 §) Jalankulkuylitysten ja raitiotiepysäkkien kehittämisen periaatteiden mukainen ratkaisu. Suojatie sijaitsee kahden raitiopysäkin puolivälissä suoralla rataosuudella, joten poistolla on erittäin myönteisiä vaikutuksia raitioliikenteen liikennöintinopeuteen ja siten sen sujuvuuteen.

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi Jalankulkijoiden kadunylitysjärjestelyjen suunnitteluperiaatteet (10.12.2019, 642 §), jonka perusteella ajoradan ylityspaikan järjestelytapaa on arvioitu. Ohjeen mukaan kyseinen suojatie luokitellaan liikenneturvallisuuden näkökulmasta huonoksi (punaiseksi), joita ei enää suunnitella tai toteuteta katuverkolle. Toimenpidevaihtoehtoina on ensisijaisesti suojatien parantaminen, muutos suojatiettömäksi kadunylityspaikaksi tai viimesijaisesti suojatien poistaminen. Tavoitteena on hyvä (vihreä) tai vähintään tyydyttävä (keltainen) turvallisuusluokitus.

Suojatien turvallisuutta voidaan parantaa nopeusvarmistuksella tai riskejä vähentävällä toimenpiteellä. Ylitettävän kadun, pääkaduksi luokitellun Mechelininkadun, kaistamäärää ei ole perusteltua sen verkostollisesta roolista johtuen pienentää, minkä vuoksi sivuttaissiirtymien tai kavennusten käyttö nopeusvarmistuksena ei ole mahdollista. Kaupungin kehittämä, pääkaduille soveltuva hidastetyyppi on vasta kokeiluvaiheessa, joten myöskään korotusten käyttö ei ole mahdollista. Liikennevalojen asentaminen ei ole mahdollista, sillä katusuunnitelman yhteydessä Leppäsuonkadun haaran ylitys rakennetaan ylijatketuksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi, minkä vuoksi risteystä ei voi tieliikennelain mukaan valo-ohjata. Pelkkää Mechelininkadun jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden ylitystä ei ole mahdollista valo-ohjata ilman Leppäsuonkadun risteystä. Tämän vuoksi ylitysjärjestelyä ei ole mahdollista toteuttaa suojatienä.

Kahden samansuuntaisen kaistan ylittävä suojatietön ylityspaikka 40 km/h nopeusrajoituksella ja keskisaarekkeella varustettuna luokitellaan tyydyttäväksi (keltaiseksi). Ylitysjärjestelyn muuttaminen suojatiettömäksi ylityspaikaksi olisi siis kaupungin periaatteiden mukaan mahdollinen ratkaisu.

Jalankulkuliikenteelle suojatien merkitys on vähäinen, sillä sen länsipäässä ei ole selkeää jatkuvuutta muuhun jalankulun verkkoon. Länsipuolella ei myöskään ole maankäyttöä (hautausmaa). Etäisyys seuraavaan suojatiehen on pohjoisessa 100 metriä ja etelässä 125 metriä. Molemmat ovat keskisaarekkein ja liikennevalo-ohjauksin varustettuja suojateitä, jotka on joko hiljattain parannettu tai ollaan hyväksytyllä katusuunnitelmalla parantamassa kaupungin tyyppipiirustusten mukaiseen laatutasoon. Noin 225 metrin suojatieväli ei ole poikkeuksellinen kantakaupungin pääkatuverkolla, jossa maankäyttöä on vain toispuoleisesti.

Suojatien itäpuolella on tiheää maankäyttöä ja verkostollista jatkuvuutta. Se on toissijainen kulkureitti raitiopysäkille, joka on itäpuoliselle maankäytölle alueelle merkittävä joukkoliikenneyhteys. Suojatietön kadunylityspaikka on mahdollista järjestää kaupungin periaatteiden mukaisesti. Tämän vuoksi ylitysmahdollisuutta ei voida pitää merkityksettömänä ja sen poistoa kokonaan ei pidetä perusteltuna.

Lisäksi alueen liikenteen ohjauksen järjestelyihin tehdään muita vähäisiä muutoksia.

Kustannusennuste

Suunnitelma toteutetaan kadunrakennusurakan yhteydessä. Sisältyy kadunrakennushankkeen kustannuksiin.

Suunnitelma sisältää myös kadunrakennusurakkaan kuulumattomia liikenteenohjauslaitteita. Rakennukset ja yleiset alueet, Rakennuttaminen 7 500 €.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännössä (16 luku 6 § kohta 1) on liikenne- ja katusuunnittelupäällikön toimivallassa päättää katu- ja muulle yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella merkitykseltään vähäisistä yksittäisistä liikennejärjestelyistä.

Sovelletut oikeusohjeet

Tieliikennelaki (729/2018) 71 § 1 momentti kohta 2.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi yleistiedoksiantona, sillä henkilöiden lukumäärää ei tiedetä (hallintolaki 55 § 2 momentti).

Ask for more info

Aleksi Kinnunen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 52602

aleksi.kinnunen@hel.fi

Decisionmaker

Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö