Hankinta, metrovarikon tasoylikäytävien uusiminen, liikenneliikelaitos HKL
Metrovarikon tasoylikäytävien uusimisen hankinta
Päätös
Johtokunta hylkäsi MPV-Infrarakenne Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.
Johtokunta valitsi metrovarikon tasoylikäytävien uusimista koskevan tarjouskilpailun voittajaksi VM Suomalainen Oy:n yhteensä enintään 669.999,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohteena on metrovarikon tasoylikäytävien uusiminen.
Toimitusjohtaja hyväksyi 5.4.2024, 25 §, metrovarikon tasoylikäytävien uusimisen päivitetyn hankesuunnitelman niin, että hankkeen korotettu arvonlisäveroton enimmäishinta on 920.000 euroa.
Hankkeessa uusitaan Roihupellon metrovarikon huolto- ja säilytyshallien ulkopuolella raiteiden kohdalla olevien tasoylikäytävien betonikannet ja betonikansien ja kiskojen väliin asennettavat laippaurakumit. Laippaurakumin tarkoituksena on estää kiskouraan etenkin talviaikaan kertyvän lumen ja muun pakkautuneen kuonan aiheuttama junan pyörien nouseminen kiskolta pois ja siten junan kiskoilta suistuminen.
Hankintamenettely
Hankintaan ei sovelleta vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016), sillä kyseessä on lain mukaisen urakkahankintojen kynnysarvon (5.538.000 euroa) alittava hankinta.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy järjesti kuitenkin liikenneliikelaitoksen (HKL) toimeksiannosta 10.1.2025 kilpailutuksen avoimena menettelynä julkisten hankintojen periaatteiden mukaisesti. Tarjousten jättämisen määräaika oli 14.2.2025 klo 12:00.
Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti 5 tarjoajaa:
- Destia Rail Oy
- GRK Suomi Oy
- Kreate Oy
- MPV-Infrarakenne Oy
- VM Suomalainen Oy
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankintailmoituksessa.
Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnön liitteissä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.
Tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastamisen yhteydessä MPV-Infrarakenne Oy:n tarjouksesta todettiin seuraavaa:
Tarjouspyynnön mukaan "Rakennuttaja edellyttää, että ennen tarjouksen antamista urakoitsija on tutustunut rakennuspaikkaan rakennuttajan edustajan läsnä ollessa." Rakennuspaikan esittelyn ajankohta oli 24.1.2025 klo 12.00.
MPV-Infrarekenne Oy:n edustaja ei osallistunut rakennuttajan järjestämälle rakennuspaikan esittelykierrokselle.
Edellä mainituin perustein hankintayksikkö toteaa MPV-Infrarakenne Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaiseksi ja siten tarjous suljetaan pois tarjouskilpailusta.
Muut vastaanotetut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Hinnan painoarvo oli 100 %. Halvinta hintaa käytettiin kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena, koska laatu oli otettu huomioon jo hankinnan kohteen määrittelyssä ja teknisissä vaatimuksissa, joiden tuli täyttyä tarjotussa ratkaisussa.
Tarjouksien vertailuun otettiin mukaan neljä hyväksyttyä tarjousta.
Vertailuperusteluina käytettiin seuraavia kriteereitä:
Urakkahinta 70 %
Tarjoushinnoista laskettiin kullekin tarjoajalle urakkavertailuhinta. Tarjoushinnat on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa. Edullisimman urakkavertailuhinnan saanut yritys sai parhaat hintapisteet (70 pistettä). Muut tarjoajat saivat (halvin hinta / tarjottu arvo) x 70 pistettä.
Lisä- ja muutostöiden hinta 30 %
Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnön liite nro 3:n, lisä- ja muutostöiden yksikköhintaluettelon, josta saatiin vertailuhinta.
Edullisimman vertailuhinnan saanut yritys sai parhaat hintapisteet (30 pistettä) Muiden tarjoajien tarjousten hintapisteet lasketaan seuraavalla laskentakaavalla: halvin hinta / tarjottu arvo x 30 pistettä.
Tarjouksen lopulliset pisteet määräytyvät siten, että hintapisteet lasketaan yhteen. Eniten pisteitä saanut tarjous voittaa.
Vertailutaulukko on liitteenä.
Halvimman tarjouksen jättänyt VM Suomalainen Oy valitaan metrovarikon tasoylikäytävien uusimisen toteuttajaksi.
Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 500.000,00 euroa (alv 0 %) päättää johtokunta hankinnasta.
This decision was published on 14.03.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277