Toimivallan siirtäminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, toimialajohtaja sekä muut johtajat ja päälliköt, hankintojen tekeminen
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hankintavaltuudet
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä hankintavaltuuksia koskevan toimivallan siirtämisen liitteen 1 mukaisesti siten, että se tulee voimaan 1.9.2024. Voimaan tullessaan päätös kumoaa edellisen hankintavaltuuksia koskevan sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöksen 12.12.2023 § 260.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hankintavaltuuksia on tarpeen päivittää organisaatiomuutosten sekä viranhaltijoiden tehtävissä ja nimikkeissä tapahtuvien muutosten vuoksi.
Toimialatasoisiin hankintavaltuuksiin esitetään tehtävän muutos sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan valtuuksiin koskien yksilökohtaisia asiakaspalveluostoja. Nämä esitetään lisättäväksi erillisenä kohtana toimialajohtajan hankintavaltuuksiin ja näiden euromääräksi esitetään muista asiakaspalvelujen ostoista poiketen 2 miljoonaa euroa. Kyseessä ovat yksittäiselle asiakkaalle tehtävät sosiaali- ja terveydenhuollon palveluhankinnat, jotka tehdään suorahankintana hankintalain 40 §:n tai 110 §:n nojalla. Tällöin on kysymys siitä, että asiakkaalla on sellaisia erityistarpeita, joihin ei voida vastata puitesopimuksen mukaisia palveluntuottajia käyttämällä, tai palvelun tarjoajan vaihtaminen olisi asiakkaan kannalta kohtuutonta tai epätarkoituksenmukaista. Yksittäiselle asiakkaalle tehtävät sosiaali- ja terveydenhuollon palveluhankinnat on rajattu lautakunnan ottoharkinnan ulkopuolelle, sillä ne rinnastuvat kuntalain 92 §:n 5 momentin mukaisiin yksilöä koskeviin päätöksiin. Siten yksittäiselle asiakkaalle tehtävät sosiaali- ja terveydenhuollon palveluhankinnat katsotaan tarkoituksenmukaiseksi tehdä viranhaltijatasolla. Muutoin toimialajohtajan hankintavaltuus asiakaspalveluostoissa säilyy entisellään 1 miljoonassa eurossa. Muilta osin toimialatasoisten hankintavaltuuksien muutokset johtuvat yksittäisistä nimike- ja tehtävämuutoksista, ja lisäksi toimialajohtajan, yhteisten palvelujen johtajan sekä tuki- ja tilapalvelupäällikön osalta terminologiaa on selkeytetty ja täsmennetty.
Perhe- ja sosiaalipalvelujen sekä pelastuslaitoksen osalta muutokset johtuvat yksittäisistä organisaatio-, tehtävä ja nimikemuutoksista.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen sekä terveys- ja päihdepalvelujen osalta ei aiheudu muutoksia.
This decision was published on 29.08.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Sari Luostarinen, hankinta- ja sopimusjohtaja, puhelin: 09 310 21184