Poikkeaminen, Ullanlinna, Johanneksentie 4, Asunto Oy Johanneksenpuisto

HEL 2024-011361
More recent handlings
§ 131

Ullanlinna, Johanneksentie 4, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 7. kaupunginosan (Ullanlinna) korttelin 107 tonttia 13 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista rakennuskiellosta nro 12927sekä asemakaavasta nro 7948 seuraavasti:

  • ensimmäisessä kerroksessa sijaitseva toimistotila voidaan muuttaa asunnoksi
  • pihalle saa sijoittaa nykytilanteen mukaisen määrän autopaikkoja (14ap) vastoin asemakaavamääräystä, jossa tontin autopaikat tulee sijoittaa maan alle ja pihalle sallitaan vain yksi huoltoajoneuvon paikka

Maksu

3 346,50 euroa

Hakija

Asunto Oy Johanneksenpuisto

Rakennuspaikka

7. kaupunginosan (Ullanlinna) korttelin 107 tontti 13

Hakemus

Hakija hakee ensimmäisen kerroksen toimitilan (48 k-m²) pysyvää käyttötarkoituksen muuttamista asuinkäyttöön poiketen kantakaupunkia koskevasta rajatusta rakennuskiellosta nro 12812 sekä asemakaavan nro 7948 pysäköintipaikkoja koskevasta määräyksestä.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että:

  • muutos on asemakaavan mukainen ja kyseinen tila on ollut ennen toimistoksi muuttamista alkuperäisen rakennusluvan mukaisesti asuinkäytössä.
  • muutos ei aiheuta julkisivu- tai ikkunamuutoksia ja tilat ovat katuun nähden riittävän korkealla
  • taloyhtiössä säilyy ulosvuokrattava liikehuoneisto ja yhteistiloja
  • sisäänkäynti huoneistoon tapahtuu porraskäytävän kautta
  • pihan puolen ikkunat avautuvat vehreälle sisäpihalle
  • pihassa on viheralue ja oleskelutilaa, tilaa lasten leikkipaikalle sekä asianmukainen lukittu jätekatos
  • taloyhtiön pihaan on jo vuoden 1983 lupapäätöksessä myönnetty yhteensä 14 autopaikkaa.

Säännökset, joista poiketaan

Hakemus koskee aluetta, jolla on voimassa maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 53 §:n 1 momentin mukainen rakennuskielto asemakaavan muuttamiseksi ja MRL:n 128 §:n mukainen toimenpiderajoitus. Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa kaupunkiympäristölautakunnan 3.12.2024 määräämä rakennuskielto (nro 12927) asemakaavan muuttamiseksi. Rajattu rakennuskielto koskee rakennuskieltokartassa nro 12927 esitettyjä alueita kantakaupungin kaupunginosissa 1.–8., 10.–14. ja 20.–22. Rajattu rakennuskielto kohdistuu rakennusten maantaso- ja 1. kerroksissa sijaitsevien myymälä-, liike- ja toimitilojen muuttamiseen asuinkäyttöön.

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 3.12.1982 vahvistettu asemakaava nro 7948. Tontti on asemakaavassa osoitettu asuinkerrostalojen korttelialueeksi (AK), jolle saa sijoittaa liike-, toimisto-, sosiaalisia palvelu- tai näihin verrattavia tiloja kadunvarsirakennuksen ensimmäiseen maanpäälliseen kerrokseen, mikäli yhteys kuhunkin tällaiseen huoneistoon järjestetään suoraan kadulta (e). Tontilla sijaitseva rakennus on suojeltu suojelumerkinnällä s0 (kaupunkikuvallisesti arvokkaiden rakennusten rakennusala). Asemakaavan mukaan rakennuspaikan pysäköintipaikoista on määrätty seuraavasti:

  • AK-tonteilla saa pihamaalle sijoittaa ainoastaan ark-rakennusten autopaikat ja yhden huoltoajoneuvoa varten varattavan autopaikan. Muut autonsäilytyspaikat AK-korttelialueella on sijoitettava kullekin tontille maanalaisiin tiloihin kuitenkin siten, että välitonteilla vähintään 1/3 ja kulmatonteilla vähintään 1/4 tontin vapaa-alasta on jätettävä kokonaan rakentamattomaksi maanvaraiseksi alueeksi. Vapaa-alalla tarkoitetaan tässä sitä aluetta, joka saadaan, kun vähennetään pihakannen yläpuolella olevien rakennusten pohjien ala tontin pinta-alasta.
  • Kaavan mukaan piha-ala on istutettava ja varustettava leikki- ja ulko-oleskelutilaksi. Rakentamattomalle tontinosalle on istutettava puita ja pensaita.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu kantakaupungin alueeksi (C2). Alue on keskustaa, jota kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena asumisen, kaupan ja julkisten palvelujen, toimitilojen, hallinnon, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä kaupunkikulttuurin alueena. Rakennusten maantasokerrokset ja kadulle avautuvat tilat on osoitettava ensisijaisesti liike- tai muuksi toimitilaksi. Rakennuksen tai sen osan käyttötarkoituksen muutoksissa on varmistettava kantakaupungille ominaisen, toiminnallisesti monipuolisen ja sekoittuneen rakenteen säilyminen sekä liike- ja toimitilojen riittävä määrä.

Alueella on vireillä kantakaupungin asemakaavojen ajantasaistaminen, jossa kantakaupungin vanhoja asemakaavoja ajantasaistetaan vastaamaan todellista rakennettua tilannetta. Uudelleenkaavoituksessa varmistetaan kaupunkirakenteen ja rakennusten käyttötarkoitusten hallittu muuttaminen ja kehittäminen pitkällä aikavälillä sekä mahdollistetaan yleiskaavan mukainen kehitys. Työtä tehdään kaupunginosa kerrallaan. Ullanlinnan uuden asemakaavan aikataulua ei ole vielä tarkemmin määritelty.

Johanneksen kirkko ympäristöineen on Museoviraston inventoinnissa (RKY 2009) sisällytetty valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen luetteloon. Johanneksen kirkon puoleinen osa tontista on osa RKY-alueen rajausta. Avointa kaupunkitilaa rajaavien viisikerroksisten uusrenessanssi- ja jugendasuintalojen rivistöt, joihin myös Johanneksentie 4 kuuluu, on mainittu erityisenä osana alueen kulttuurihistoriallisia arvoja.

Tontilla sijaitsee vuonna 1905 valmistunut, Arkkitehtitoimisto Jung & Bomansonin suunnittelema kuusikerroksinen asuinkerrostalo. Muista korttelin rakennuksista poiketen tontti on avoinna Tarkk’ampujan kadulle päin, eikä muodosta umpikorttelia. Hakemuksen kohteena oleva tila on tällä hetkellä toimistokäytössä.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (15.10.2024). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle alueelle.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Hakemuksesta on pyydetty lausunnot kaupunginmuseolta ja Helsingin Yrittäjät – Etelä-Helsinki ry:ltä

Kaupunginmuseo toteaa lausunnossaan (1.11.2024) että lausuntopyynnön lisäaineiston perusteella esitetyt sisätilojen muutokset eivät vaikuta rakennuksen julkisivuihin. Kaupunginmuseo ei näe estettä huoneiston palauttamiselle asuinkäyttöön.

Helsingin Yrittäjät – Etelä Helsingin ry toteaa muistutuksessaan, että yrittäjien näkökulmasta Helsingin kaupungin elinvoimaisuuden lisääminen on ensiarvoisen tärkeää, ja tyhjät liiketilat eivät tue tätä tavoitetta. Helsingin yrittäjät eivät vastusta poikkeusluvan myöntämistä.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska kiinteistö sijaitsee kantakaupungin asuinpainotteisella alueella tonttikadun varrella. Muutoksella ei ole merkittäviä vaikutuksia alueen toimitilatarjontaan.

Taloyhtiössä säilyy edelleen ulosvuokrattavia tiloja eikä yhteistilojen määrä vähene. Tila soveltuu hyvin myös asunnoksi.

Tilan ikkunat ovat Johanneksentien varressa reilusti silmänkorkeuden yläpuolella ja yksityisen pihan puolella edessä on istutusalue.

Muutoksella ei ole vaikutuksia alueen kaupunkikuvalliseen ilmeeseen eikä se vaaranna tontin rakennussuojelutavoitteita.

Rakennuslupavaiheessa arvioidaan tarkemmin tilan soveltuvuus asuinkäyttöön sekä asukkaiden käyttöön osoitettujen varasto- ja yhteistilojen sekä pyöräpysäköinnin riittävä määrä kiinteistössä.

Autopaikkoja koskevista kaavamääräyksistä voidaan poiketa, koska esitetty tilanne vastaa nykyistä rakennusluvan mukaista tilannetta. Viihtyisyys ja vehreys voidaan tällä tontilla varmistaa nykyisen kaltaisista pysäköintijärjestelyistä huolimatta, koska piha on väljä ja siellä kasvaa suuria puita. Autopaikkoja ei siis ole tarkoituksenmukaista sijoittaa kaavan mukaisesti maan alle.

Poikkeamisen erityinen syy on olemassa olevan rakennuksen tarkoituksenmukainen käyttö.

Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 53 § 1 mom, 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2024, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Ask for more info

Otso Huhtala, arkkitehti, puhelin: 09 310 37296

otso.huhtala@hel.fi

Decisionmaker

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja