Hankinta, puitejärjestely, talotekniset valvontapalvelut asuinrakentamisessa 2025-2027, kaupunkiympäristön toimiala
Taloteknisiä valvontapalveluja asuinrakentamisessa koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 2025-2027 (optiokausi 1 + 1 vuotta)
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti teknisen johtajan tekemään taloteknisiä valvontapalveluja asuinrakentamisessa 2025-2027 koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:
Osa-alue 1 Sähkötöiden valvontapalvelut asuinrakennusten uudisrakentamisessa
1. Sustera Oy
2. Hepacon Oy
3. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
4. RAPP Valvontakonsultit Oy
5. Sitowise Oy
6. JKA Talotekniikka Oy
Osa-alue 2 Sähkötöiden valvontapalvelut asuinrakennusten peruskorjauksissa
1. Eerika Consulting Oy
2. Sustera Oy
3. RAPP Valvontakonsultit Oy
4. Sitowise Oy
5. FCG Rakennettu Ympäristö Oy
Osa-alue 3 LVIA-töiden valvontapalvelut asuinrakennusten uudisrakentamisessa
1. Sustera Oy
2. Hepacon Oy
3. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
4. Rapp Valvontakonsultit Oy
5. Sitowise Oy
6. Optireal Oy
Osa-alue 4 LVIA-töiden valvontapalvelut asuinrakennusten peruskorjauksissa
1. Sustera Oy
2. Hepacon Oy
3. Rapp Valvontakonsultit Oy
4. Sitowise Oy
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäsi osa-alueen 2 osalta Rakennuttajatoimisto Venttiseiska Oy:n tarjouksen, koska se ei täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäsi osa-alueen 2 osalta ryhmittymän Tatekon Oy ja Ereco Oy tarjouksen, koska se ei täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäsi osa-alueiden 2 ja 3 osalta WSP Finland Oy:n tarjouksen, koska se ei täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäsi osa-alueen 3 osalta A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy:n tarjouksen, koska se ei täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 13 000 000 euroa (enimmäisarvo 15 000 000 euroa) jakautuen osa-alueittain seuraavasti:
Osa-alue 1: 2 500 000 euroa (enimmäisarvo 3 000 000 euroa).
Osa-alue 2: 2 500 000 euroa (enimmäisarvo 3 000 000 euroa).
Osa-alue 3: 4 500 000 euroa (enimmäisarvo 4 800 000 euroa).
Osa-alue 4: 3 500 000 euroa (enimmäisarvo 4 200 000 euroa).
Puitesopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu, kuitenkin aikaisintaan 1.4.2025. Sopimus päättyy 31.3.2027. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella (2) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää myöhemmin erikseen, ottaako se optiokauden käyttöön.
Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan perustiedot
Puitejärjestelyllä hankitaan uudisrakennus- ja peruskorjaushankkeiden sähkö-, LVI- ja rakennusautomaatiotekniikkatöiden valvontapalveluita sekä muuta asiantuntijatyötä kaupungin erikokoisiin asuntorakennuttamishankkeisiin. Valvontatyötä tilataan myös muihin Helsingin kaupunkiympäristön asuntotuotannon hankkeisiin, joiden käyttötarkoitus yksilöidään kyseisen hankkeen valvonnan tarjouspyynnön yhteydessä. Asuntotuotannossa näitä hankkeita ovat esimerkiksi pysäköintilaitokset sekä palveluasuminen (palvelutalot, joissa käyttäjänä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala eli sotepe).
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.3.2027 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella vuoden pituisella optiokaudella.
Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.
Hankintaan sisältyvät palvelut on jaettu neljään (4) osa-alueeseen seuraavasti:
- Sähkötöiden valvontapalvelut asuinrakennusten uudisrakentamisessa
- Sähkötöiden valvontapalvelut asuinrakennusten peruskorjauksissa
- LVIA-töiden valvontapalvelut asuinrakennusten uudisrakentamisessa
- LVIA-töiden valvontapalvelut asuinrakennusten peruskorjauksissa
Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen haluamistaan osa-alueista. Puitejärjestelyn kuhunkin osa-alueeseen valitaan 4-6 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Hankintamenettely
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 15.11.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2024-012067. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankinnasta on 17.11.2024 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service) . Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 17.12.2024 klo 13.00 mennessä tarjouksen jätti 13 tarjoajaa (suluissa osa-alueet, joita tarjous koskee):
- A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy (1, 2 ja 3)
- Eerika Consulting Oy (2)
- FCG Finnish Consulting Group Oy (1 ja 2)
- Hepacon Oy (1, 3 ja 4)
- JKA Talotekniikka Oy (1)
- Optireal Oy (3)
- Rakennuttajatoimisto HTJ Oy (1 ja 3)
- Rakennuttajatoimisto Venttiseiska Oy (2)
- Rapp Valvontakonsultit Oy (1, 2, 3 ja 4)
- Sitowise Oy (1, 2, 3 ja 4)
- Sustera Oy (1, 2, 3 ja 4)
- Ryhmittymä Tatekon Oy ja Ereco Oy (2)
- WSP Finland Oy (1, 2 ja 3)
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
FCG Finnish Consulting Group Oy (1940671–3) on yhtiöittänyt Rakennettu ympäristö -liiketoimintaryhmänsä, ja liiketoimintaryhmän toiminta on siirtynyt 1.1.2025 FCG Rakennettu Ympäristö Oy:lle (3485116–1), jolle myös tarjoajan asema tässä hankinnassa on siirtynyt. FCG Rakennettu Ympäristö Oy:n antamien tietojen perusteella se täyttää kaikki hankinnassa tarjoajille asetetut vaatimukset.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.
Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjoavan yrityksen henkilöstöä koskevat vähimmäisvaatimukset osa-alueittain oli esitetty tarjouspyynnön liitteissä 2a-d vähimmäisvaatimukset, joihin tarjoajien tuli täyttää nimettyjen asiantuntijoiden tiedot.
Osa-alueelle 2 tarjoajien tuli nimetä kaksi (2) sähkötöiden valvojaa. Riittävän kokemuksen osoittamiseksi nimetyille sähkötöiden valvojille tuli esittää kolme (3) asuinkerrostalon peruskorjaushanketta. Vähimmäisvaatimuksena oli mm., että peruskorjaushankkeen hankekohtainen bruttopinta-ala on ollut vähintään 2000 brm2 ja yksi (1) peruskorjaushanke on luovutettu enintään kaksi (2) vuotta sitten tarjouspyynnön päiväyksestä 15.11.2024 laskien.
Osa-alueelle 3 tarjoajien tuli nimetä kaksi (2) LVI-töiden valvojaa. Riittävän kokemuksen osoittamiseksi nimetyille LVI-töiden valvojille tuli esittää kolme (3) uudisrakentamisen asuinkerrostalohanketta. Referensseiksi ei hyväksytty mm. urakoitsijan edustajana toimimista.
Lisäksi osa-alueelle 3 tuli nimetä kaksi (2) rakennusautomaatiotöiden valvojaa. Riittävän kokemuksen osoittamiseksi nimetyille rakennusautomaatiotöiden valvojille tuli esittää kolme (3) asuinkerrostalohanketta. Vähimmäisvaatimuksena oli mm., että yhdessä (1) asuinkerrostalohankkeessa on käytetty pääasiallisena lämmitysenergian tuotantomuotona kohteessa olevaa lämpöpumpputekniikkaa, esim. maalämpö.
Tarkastusvaiheessa todettiin, että Rakennuttajatoimisto Venttiseiska Oy:n osa-aluetta 2 koskeva tarjous on tarjouspyynnön vastainen, koska se oli nimennyt 2. sähkötöiden valvojaksi henkilön, jolle ilmoitettu referenssihanke 1 ei täyttänyt hankekohtaiselle bruttopinta-alalle asetettua 2000 brm2:n vähimmäisvaatimusta.
Tarkastusvaiheessa todettiin, että ryhmittymän Tatekon Oy ja Ereco Oy Oy osa-aluetta 2 koskeva tarjous on tarjouspyynnön vastainen, koska se oli nimennyt 2. sähkötöiden valvojaksi henkilön, jolle ilmoitettu referenssihanke 1 ei täyttänyt hankekohtaiselle bruttopinta-alalle asetettua 2000 brm2:n vähimmäisvaatimusta.
Tarkastusvaiheessa todettiin, että WSP Finland Oy:n osa-aluetta 2 koskeva tarjous on tarjouspyynnön vastainen, koska se oli nimennyt 1. sähkötöiden valvojaksi henkilön, jolle ilmoitetuista referenssihankkeista yksikään ei täyttänyt vaatimusta siitä, että peruskorjaushanke on luovutettu enintään kaksi (2) vuotta sitten tarjouspyynnön päiväyksestä 15.11.2024 laskien.
Näin ollen Rakennuttajatoimisto Venttiseiska Oy:n, ryhmittymän Tate-kon Oy ja Ereco Oy sekä WSP Finland Oy:n osa-aluetta 2 koskevat tarjoukset tulee hylätä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy:n osa-aluetta 3 koskevan tarjouksen kohdalla oli epäselvää, että täyttääkö 2. LVI-töiden valvojaksi nimetylle henkilölle ilmoitetut referenssihankkeet 2 ja 3 tarjouspyynnössä asetetun vähimmäisvaatimuksen siitä, että referenssiksi ei hyväksytä urakoitsijan edustajana toimimista. Tarjouksen tarkastamisen ja saatujen lisäselvitysten jälkeen todettiin, että A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy:n tarjous tulee hylätä, koska 2. LVI-töiden valvojaksi nimetylle henkilölle ilmoitetut referenssihankkeet 2 ja 3 eivät täyttäneet em. vaatimusta.
Tarkastusvaiheessa todettiin, että WSP Finland Oy:n osa-aluetta 3 koskeva tarjous on tarjouspyynnön vastainen, koska se oli nimennyt 2. rakennusautomaatiotöiden valvojaksi henkilön, jolle ilmoitetuista referenssihankkeista yksikään ei täyttänyt vaatimusta siitä, että hankkeen pääasiallisena lämmitysenergian tuotantomuotona on käytetty kohteessa olevaa lämpöpumpputekniikkaa, esim. maalämpö.
Näin ollen A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy:n ja WSP Finland Oy:n osa-aluetta 3 koskevat tarjoukset tulee hylätä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Tarjousten tarkastamisen ja saatujen täsmennysten jälkeen todettiin, että kaikki muut tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta
Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan halvimman hinnan perusteella.
Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteinä olevista vertailutaulukoista.
Tarjoushinnat annettiin kiinteinä tuntiveloitushintoina. Osa-alueilla 1 ja 2 tarjouksen vertailuhinta muodostuu annetuista tuntihinnoista ja osa-alueilla 3 ja 4 tarjouksen vertailuhinta muodostuu hankittavalla määrällään kerrottujen tuntihintojen summasta.
Tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat osa-alueittain siten, että halvin tarjous (a) saa 100 hintapistettä. Muiden tarjousten hintapisteet muodostuvat näiden vertailuhinnasta (b) kaavalla a/b*100.
Halvinta hintaa voitiin käyttää vertailuperusteena, koska hankintaa koskevat laatutekijät otettiin huomioon tarjoajaa koskevissa soveltuvuusvaatimuksissa ja hankinnan kohteelle asetetuissa laatua koskevissa vähimmäisvaatimuksissa.
Puitejärjestelyn piiriin valitaan sopimuskumppanit osa-alueittain yhteispistemäärän mukaisesti korkeimmasta pistemäärästä alaspäin.
Puitesopimustoimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat osa-alueittain seuraavasti:
Osa-alue 1 Sähkötöiden valvontapalvelut asuinrakennusten uudisrakentamisessa
- Sustera Oy
- Hepacon Oy
- Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
- RAPP Valvontakonsultit Oy
- Sitowise Oy
- JKA Talotekniikka Oy
Osa-alue 2 Sähkötöiden valvontapalvelut asuinrakennusten peruskor-jauksissa
- Eerika Consulting Oy
- Sustera Oy
- RAPP Valvontakonsultit Oy
- Sitowise Oy
- FCG Rakennettu Ympäristö Oy
Osa-alue 3 LVIA-töiden valvontapalvelut asuinrakennusten uudisrakentamisessa
- Sustera Oy
- Hepacon Oy
- Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
- Rapp Valvontakonsultit Oy
- Sitowise Oy
- Optireal Oy
Osa-alue 4 LVIA-töiden valvontapalvelut asuinrakennusten peruskorjauksissa
- Sustera Oy
- Hepacon Oy
- Rapp Valvontakonsultit Oy
- Sitowise Oy
Ennen mahdollisen hankintasopimuksen tekemistä tarkastetaan vielä hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.
Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
Toimeksiannot tilataan kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisen osa-aluekohtaisen prosenttijakauman perusteella. Tarjoajakohtainen prosenttiosuus määräytyy tarjoajan saamien vertailupisteiden mukaisesti seuraavan kaavan mukaisesti: Tarjoajan saamat vertailupisteet / kaikkien puitejärjestelyyn valittujen tarjoajien vertailupisteiden summa*100.
Prosenttijakaumaa on käytännössä mahdotonta saada toteutumaan täysin tarkasti sopimuskauden aikana. Prosenttijakauman toteumassa voi siten olla vaihtelua +- 5 % -yksikköä / toimittaja. Prosenttiosuus kuvaa tilausten euromääräistä jakaumaa, ei tilausten lukumäärän jakaumaa.
Prosenttijakauman mukaisesta toimeksiantojen tilaamisesta voidaan poiketa sopimusehdoissa mainituilla perusteilla.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 19.12.2023 § 700 mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
This decision was published on 12.02.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Minna Launiainen, LVI-suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 23193
Anniina Tolonen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37438