Opetussuunnitelman muutos, perusopetus, luku 9.2. toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2024-012126
More recent handlings
Case 2. / 83 §

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös Helsingin kaupungin suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksesta lukuun 9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kieltenopiskelun mahdollisuudet 1.8.2025 alkaen

Education Committee's Finnish Sub-committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti hyväksyä muutoksen Helsingin paikallisen opetussuunnitelman lukuun 9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet, jonka myötä uuden aloittavan A1- tai A2-oppimäärän opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 13 oppilasta (liite 1).

Liite 1 korjattu päätöksen mukaisesti.

Suomenkielinen jaosto esitti, että toimialan tulee etsiä keinoja, joilla nykyistä useampi oppilas opiskelee kotimaisten kielten lisäksi kahta kieltä eri puolilla Helsinkiä sosioekonomisesta taustasta riippumatta. Erityisesti pyritään huolehtimaan monipuolisesta A-kielivalikoimasta ja kehittämään toimintamalleja, joilla kieliryhmien oppilasmäärät yläasteelle siirryttäessä eivät vähene.

Jaosto kehotti virkakuntaa etsimään myös yläkouluissa pienentyneisiin ryhmäkokoihin ratkaisuja, kuten esimerkiksi koulun sisäisiä yhteisiä ryhmiä ja lähikoulujen välistä yhteistyötä.

Viestinnän saavutettavuutta on kehitettävä mm. monikielisillä materiaaleilla ja useita tiedotuskanavia hyödyntäen. Viestinnässä on myös tuotava esiin kielten opiskelusta saadut hyödyt lapsen kognitiiviselle kyvykkyydelle.

Suomenkielinen jaosto esitti myös, että ensi valtuustokaudella valmistellaan kielipoliittinen strategia toimialalle, jolla varmistetaan tasokas ja yhdenvertainen kielten opetus koko kaupungin alueella sekä ala- että yläkouluissa. Tavoitteena on, että Helsinki on jatkossakin kansainvälisyyttä ja monikielisyyttä tukeva kaupunki. Kielivalikoimaa pyritään laajentamaan ja kehittämään asukaslähtöisesti mm. Helsingissä yleisemmin puhuttuihin kieliin.

Käsittely

Asian aikana oli kutsuttuna asiantuntijana päätöksenteon tuen yksikön päällikkö Kati Laaksonen, joka poistui asian käsittelyn jälkeen kokouksesta.

Vastaehdotus:
Marika Koski: Suomenkielinen jaosto esittää, että toimialan tulee etsiä keinoja, joilla nykyistä useampi oppilas opiskelee kotimaisten kielten lisäksi kahta kieltä eri puolilla Helsinkiä sosioekonomisesta taustasta riippumatta. Erityisesti pyritään huolehtimaan monipuolisesta A-kielivalikoimasta ja kehittämään toimintamalleja, joilla kieliryhmien oppilasmäärät yläasteelle siirryttäessä eivät vähene.

Jaosto kehottaa virkakuntaa etsimään myös yläkouluissa pienentyneisiin ryhmäkokoihin ratkaisuja, kuten esimerkiksi koulun sisäisiä yhteisiä ryhmiä ja lähikoulujen välistä yhteistyötä.

Viestinnän saavutettavuutta on kehitettävä mm. monikielisillä materiaaleilla ja useita tiedotuskanavia hyödyntäen. Viestinnässä on myös tuotava esiin kielten opiskelusta saadut hyödyt lapsen kognitiiviselle kyvykkyydelle.

Suomenkielinen jaosto esittää myös, että ensi valtuustokaudella valmistellaan kielipoliittinen strategia toimialalle, jolla varmistetaan tasokas ja yhdenvertainen kielten opetus koko kaupungin alueella sekä ala- että yläkouluissa. Tavoitteena on, että Helsinki on jatkossakin kansainvälisyyttä ja monikielisyyttä tukeva kaupunki. Kielivalikoimaa pyritään laajentamaan ja kehittämään asukaslähtöisesti mm. Helsingissä yleisemmin puhuttuihin kieliin.

Kannattaja: Annica Moore

Vastaehdotus:
Marika Koski: Päätösesitys muutetaan seuraavaan muotoon:

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä muutoksen Helsingin paikallisen opetussuunnitelman lukuun 9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet, jonka myötä uuden aloittavan A1- tai A2-oppimäärän opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 13 oppilasta.

Liitteet korjataan päätöksen mukaisesti.

Kannattaja: Annica Moore

Hylkäysehdotus:
Mika Ebeling: Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hylätä päätösesityksen.

Mika Ebelingin hylkäysehdotus raukesi kannattamattomana.

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Päätösesitys muutetaan seuraavaan muotoon: Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä muutoksen Helsingin paikallisen opetussuunnitelman lukuun 9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet, jonka myötä uuden aloittavan A1- tai A2-oppimäärän opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 13 oppilasta.
Liitteet korjataan päätöksen mukaisesti.

Jaa-äänet: 2
Jeremias Nurmela, Seida Sohrabi

Ei-äänet: 7
Mika Ebeling, Sandra Hagman, Mari Holopainen, Marika Koski, Annica Moore, Sami Säynevirta, Ozan Yanar

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti hyväksyä Marika Kosken vastaehdotuksen äänin 7 – 2.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Suomenkielinen jaosto esittää, että toimialan tulee etsiä keinoja, joilla nykyistä useampi oppilas opiskelee kotimaisten kielten lisäksi kahta kieltä eri puolilla Helsinkiä sosioekonomisesta taustasta riippumatta. Erityisesti pyritään huolehtimaan monipuolisesta A-kielivalikoimasta ja kehittämään toimintamalleja, joilla kieliryhmien oppilasmäärät yläasteelle siirryttäessä eivät vähene. Jaosto kehottaa virkakuntaa etsimään myös yläkouluissa pienentyneisiin ryhmäkokoihin ratkaisuja, kuten esimerkiksi koulun sisäisiä yhteisiä ryhmiä ja lähikoulujen välistä yhteistyötä. Viestinnän saavutettavuutta on kehitettävä mm. monikielisillä materiaaleilla ja useita tiedotuskanavia hyödyntäen. Viestinnässä on myös tuotava esiin kielten opiskelusta saadut hyödyt lapsen kognitiiviselle kyvykkyydelle. Suomenkielinen jaosto esittää myös, että ensi valtuustokaudella valmistellaan kielipoliittinen strategia toimialalle, jolla varmistetaan tasokas ja yhdenvertainen kielten opetus koko kaupungin alueella sekä ala- että yläkouluissa. Tavoitteena on, että Helsinki on jatkossakin kansainvälisyyttä ja monikielisyyttä tukeva kaupunki. Kielivalikoimaa pyritään laajentamaan ja kehittämään asukaslähtöisesti mm. Helsingissä yleisemmin puhuttuihin kieliin.

Jaa-äänet: 1
Seida Sohrabi

Ei-äänet: 8
Mika Ebeling, Sandra Hagman, Mari Holopainen, Marika Koski, Annica Moore, Jeremias Nurmela, Sami Säynevirta, Ozan Yanar

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti hyväksyä Marika Kosken vastaehdotuksen äänin 8 – 1.

See table with voting results

Presenter information

vs. perusopetusjohtaja
Taina Tervonen

Ask for more info

Mervi Korhonen, toimialan kehittämisen tuen yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 80498

mervi.korhonen@hel.fi