Hankinta, pitkäaikainen laitoshoito erityistilanteessa, Rinnekodit Oy, Rinnekodit Pikkurinne

HEL 2024-012863
More recent handlings
§ 214

Pitkäaikaisen laitoshoidon suorahankinta erityistilanteessa, Rinnekodit Oy, Rinnekodit Pikkurinne

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hankintalain 110 §:n perusteella hankkia pitkäaikaisen laitoshoidon suorahankintana yksittäisessä tapauksessa Rinnekodit Oy:n Rinnekodit Pikkurinteestä (Y-tunnus: 2574952–8).

Suorahankinnan perusteella tehtävä asiakaskohtainen hankintasopimus on voimassa toistaiseksi 01.07.2024 lähtien. Sopimus on irtisanottavissa noudattamalla kuuden kuukauden irtisanomisaikaa.

Hankinnan hankintalain mukaisesti laskettu arvonlisäveroton ennakoitu kokonaisarvo neljälle vuodelle on 1 915 000 euroa. Helsingin kaupunki (jatkossa tilaaja) ei sitoudu tiettyyn vähimmäismäärään vaan hankkii palvelua tarpeensa mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Hankintalain (1397/2016) 110 §:n mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan yksittäisessä sosiaali- ja terveyspalveluhankinnassa, jos tarjouskilpailun järjestäminen tai palvelun tarjoajan vaihtaminen olisi ilmeisen kohtuutonta tai erityisen epätarkoituksenmukaista asiakkaan kannalta merkittävän hoito- tai asiakassuhteen turvaamiseksi.

Hankinnan kohteena on pitkäaikainen laitoshoito vammaiselle asiakkaalle. Kyseessä on tilaajan lakisääteisen järjestämisvastuun piiriin kuuluva sosiaalipalvelu. Asiakkaan palvelutarve on todettu vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista annetun lain (380/1987, vammaispalvelulaki) 3 a §:n ja sosiaalihuoltolain (1301/2014) 36 §:ään ja perustuvassa palvelutarpeen arviossa ja/tai palvelusuunnitelmassa. Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000, asiakaslaki) 8 §:n mukaan sosiaalihuoltoa toteutettaessa on ensisijaisesti otettava huomioon asiakkaan toivomukset ja mielipide ja muutoinkin kunnioitettava hänen itsemääräämisoikeuttaan. Asiakkaalle on annettava mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen. Asiakasta koskeva asia on käsiteltävä ja ratkaistava siten, että ensisijaisesti otetaan huomioon asiakkaan etu. Sosiaalihuoltolain 4 §:n mukaan asiakkaan etua arvioitaessa on kiinnitettävä huomiota siihen, miten eri toimintatavat ja ratkaisut parhaiten turvaavat mahdollisuuden osallistumiseen ja vaikuttamiseen omissa asioissaan.

Asiakaskohtaisen suorahankinnan perusteena on asiakkaan moninaiseen palvelutarpeeseen vastaaminen ja palvelun toteuttaminen siten, että se parhaiten turvaa lapsen edun ja lapsen tasapainoisen kehityksen ja hyvinvoinnin.

Asiakkaan sosiaalihuollon palvelutarpeeseen vastaaminen ei ole mahdollista tilaajan oman tuotannon tai kilpailutukseen perustuvan sopimuksen perusteella. Valittavalla palveluntuottajalla on asiakkaan hoidon ja hoivan tarpeen edellyttämä erityisosaaminen ja muut asiakkaan edun mukaisen palvelun toteutuksen edellytykset. Suorahankinnan tekeminen on perusteltua hankintalain 110 §:n tarkoittamalla tavalla.

Palvelun toteuttaminen ostopalveluna on tarkoituksenmukaista, koska muilla järjestämistavoilla toteutettavilla palveluilla ei voida vastata asiakkaan yksilölliseen tarpeeseen tai niitä ei ole saatavilla. Hankinta tehdään palveluntuottajalta, joka täyttää sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, järjestämislaki) 12 §:n mukaiset vaatimukset. Hankinnasta tehdään järjestämislain 15 §:n mukaiset vaatimukset täyttävä sopimus.

Suorahankinnan tarkemmat perustelut henkilötietoineen on yksilöity liitteessä 1 Asiakaskohtaiset tarkemmat perustelut. Liite 1 on salassa pidettävä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 25 kohdan perusteella.

Toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 27.8.2024 § 167.

Ask for more info

Minna Eronen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 24859

minna.eronen@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.