Hankinta, DPS, hankinnan keskeyttäminen, ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-013069
More recent handlings
§ 43

Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinta - dynaamisen puitejärjestelyn neljännen avaamisen keskeytys

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti keskeyttää Ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen Dynaamisen puitejärjestelyn 4. avaamisen lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 125 §:n mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 10.3.2020, § 41 ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnan periaatteista ja ehdoista. Samalla lautakunta oikeutti sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätökset, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen dynaaminen puitejärjestely on perustettu ajalle 1.1.2021–31.12.2026. Tämä kyseinen dynaaminen puitejärjestely on hankintayksikön itsensä suunnittelema, hankintalain periaatteiden mukainen menettely. Puitejärjestely avataan uusille tarjouksille tilaajan harkinnan mukaan.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala julkaisi 13.9.2024 hankintailmoituksen dynaamisen puitejärjestelyn avaamisesta sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjousten jättämisen määräaika oli 11.10.2024.

Keskeyttämisen perusteet

Lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), jäljempänä hankintalaki, 125 § mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää ainoastaan todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintalain 67 § mukaisesti tarjouspyynnön tarkoituksena on kuvata hankinnan kohde ja sen toteuttamiseen liittyvät seikat siten, että saadaan keskenään vertailukelpoisia, yhteismitallisia tarjouksia, joiden perusteella voidaan suorittaa tasapuolinen vertailu. Lisäksi hankintalain 3 § edellyttää, että hankintayksikkö kohtelee osallistujia ja toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi.

Hankintayksikkö havaitsi vastaanotettujen lisätietokysymysten perusteella, että tarjouspyyntö on tulkinnanvarainen henkilöstömitoitukseen ja hinnantarkistuksen osalta.

Dynaamisen puitejärjestelyn 4. avauksessa pyrittiin ennakoimaan suunnitellun lainsäädännön vaatimukset koskien ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemista sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain mukaista henkilöstömitoitusta. Hankintailmoituksen julkaisemisen jälkeen hankintayksikkö kuitenkin totesi, ettei suunnitellun henkilöstömitoitusta koskevan lakimuutoksen aikataulu varmistu tarjousaikana, jonka vuoksi myös tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyn, henkilöstömitoituksen huomioivan hinnantarkistuksen laskukaavan käyttö jää tulkinnanvaraiseksi. Koska tarjouspyynnössä ei riittävän selvästi määritelty sitä, millä henkilöstömitoituksella tarjoukset ja hinnat tulee jättää, tässä avauksessa ei ole mahdollista saada yhteismitallisia ja vertailukelpoisia tarjouksia.

Hankintayksikkö on lisäksi lisätietokysymyksiä käsitelleessään havainnut, että sen suunnittelemat sopimusmuutokset koskien henkilöstömitoitusta sekä hinnan laskukaavaa johtavat siihen, että puitejärjestelyssä jo mukana olevat palveluntuottajat ja uuden tarjouksen perusteella mukaan tulevat tarjoajat olisivat sopimuskaudella eriarvoisessa asemassa mahdollisten tulevien henkilöstömitoituksen muutosten osalta. Hankintayksikkö voi olemassa olevien sopimusten mukaisesti päivittää hankinnan kohteen kuvausta uusia säädöksiä ja suosituksia vastaavaksi, mikäli sopimuskauden alkamisen jälkeen toimintaa ohjaavat säädökset ja suositukset muuttuvat. Edelleen ehdon mukaan Tilaaja tarkistaa palvelusta maksettavaa korvausta Sopimuksen mukaisesti, mikäli muutoksista aiheutuu merkittäviä kustannusvaikutuksia. Muutokset tulisivat sopimusehdon mukaan voimaan kolmen kuukauden kuluttua ilmoituksesta. Uudessa avauksessa taas henkilöstömitoitus ja sen aiheuttamat kustannusvaikutukset on sidottu suoraan lakisääteiseen mitoitukseen, ja sen vaikutukset tulisivat siten 1.1.2025 alkaen voimaan heti lain muuttuessa. Hankintayksikkö katsoo, että tällainen muutos sopimusehtoihin johtaisi Palveluntuottajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vaarantumiseen, eikä Hankintayksikkö pysty kyseisen muutoksen jälkeen takaamaan sitä, että uusissa avauksissa etusijajärjestys voitaisiin vertailukelpoisuuden ja yhteismitallisuuden vaarantumisen vuoksi arvioida syrjimättömästi.

Tarjouspyynnöllä olleiden epäselvyyksien vuoksi hankintayksikkö totesi sen olevan olennaisesti virheellinen ja tulkinnanvarainen. Hankintayksikkö katsoi, että epäselvyydet olivat hankinnan kohteen kannalta niin merkittäviä, ettei niitä ollut mahdollista korjata korjaamalla tarjouspyyntöä. Edellä esitetyin perustein hankinnan keskeyttämiselle on hankintalain mukainen todellinen ja perusteltu syy, eikä ratkaisu vaikuta syrjivästi tarjoajiin.

Hankintayksikkö keskeytti dynaamisen puitejärjestelyn avauksen 4.10.2024. Koska hankintayksikkö päätti keskeyttää hankinnan tarjousajan aikana, tarjoajaehdokkaiden mahdollisesti jättämät tarjoukset eivät päätyneet hankintayksikön käsiteltäviksi.

Ask for more info

Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207

kristiina.l.matikainen@hel.fi

Minna Pihlavamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241

minna.pihlavamaki@hel.fi

Decisionmaker

Pia Nurme
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja