Kuuleminen, elintarvikelaki 55 §, Outo F&B Oy, Ravintola Outo

HEL 2024-014101
More recent handlings
§ 44

Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen OutoF&B Oy:lle / Ravintola Outo

Yksikön päällikkö

Päätös

Toimija

OutoF&B Oy, Verkakatu 4 B 14, 20660 Littoinen

y-tunnus 3383646–1

Elintarvikehuoneisto

Ravintola Outo, Mikonkatu 1, 00100 Helsinki

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikön määräys

  1. Toimijalla on oltava omavalvontasuunnitelma tai muu vastaava järjestelmä, jonka avulla toimija hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat.
  2. Omavalvontajärjestelmän mukainen helposti pilaantuvien elintarvikkeiden lämpötilaseuranta ja siihen liittyvä kirjanpito on aloitettava.
  3. Työntekijöillä, jotka käsittelevät helposti pilaantuvia pakkaamattomia elintarvikkeita, on oltava hygieniapassi. Hygieniapassit tai seuranta niistä pitää pystyä pyydettäessä esittämään valvontaviranomaiselle.
  4. Työnantajan on vaadittava työntekijältä luotettava selvitys siitä, ettei tällä ole salmonellatartuntaa, jos työntekijä työskentelee sellaisissa tehtävissä, joissa on suuri vaara levittää salmonellatartuntaa. Henkilökunnan terveydentilan selvityksistä tulee olla kirjanpito.

Määräaika

Edellä mainitut toimenpiteet on toteutettava kohtien 1–4 osalta 30.11.2024 mennessä.

Täytäntöönpano

Määräystä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen (kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto) toisin määrää.

Asiaan liittyvät taustatiedot

Ravintola Outoon on tehty valvontasuunnitelman mukainen tarkastus 25.7.2024. Tällöin on havaittu, että toimijalla ei ollut esittää ravintolan omavalvontasuunnitelmaa eikä toimija ollut seurannut helposti pilaantuvien elintarvikkeiden lämpötiloja. Toimijalla ei myöskään ollut esittää henkilökunnan hygieniapasseista tai terveydentilan selvityksistä kirjanpitoa. Korjaavat toimenpiteet on edellytetty tehtäväksi 1.10.2024 mennessä (Liite 1 Tarkastuskertomus).

Uusintatarkastus suoritettiin asiakirjatarkastuksena. Toimijalta pyydettiin dokumentteja sähköpostilla 2.10.2024 (määräajaksi annettiin 7.10.2024) sekä puhelimitse 8.10.2024 (määräaikaa siirrettiin 10.10.2024). Dokumentteja ei toimitettu määräaikoihin mennessä, minkä seurauksena ravintolassa käytiin paikan päällä 17.10.2024 toteamassa, että tarkastuksella 25.7.2024 havaittuja epäkohtia ei ole korjattu. (Liite 2 Tarkastuskertomus).

Kuuleminen

Toimijaa on kuultu elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaisesta määräyksestä sekä asetettavasta määräajasta 28.10.2024 päivätyllä kirjeellä. (Liite 3 Kuulemiskirje)

Toimija ei ole antanut vastinetta määräaikaan mennessä.

Päätöksen perustelut

Neuvonnasta, opastuksesta ja kehotuksesta huolimatta OutoF&B Oy ei ole korjannut kaikkia tarkastuksilla havaittuja epäkohtia. Koska OutoF&B Oy ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin huoneistossa havaittujen epäkohtien korjaamiseksi, on epäkohtien korjaamiseksi tarpeen antaa elintarvikelain 55 §:ssä tarkoitettu määräys.

Elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos:

1) elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia; tai
2) elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan.

Elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa.

Elintarvikelain (297/2021) 15 §:n mukaan elintarvikealan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset. OutoF&B Oy:n ravintola Outon omavalvontasuunnitelmaa ei ole ollut esittää tarkastuksilla.

Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikehygieniasta 318/2021 22 §:n mukaan elintarviketoimintaan liittyvien omavalvonnan kirjausten on sisällettävä tallenteet omavalvonnan toteuttamisesta, siihen liittyvistä mittauksista, tutkimuksista ja selvityksistä sekä tehdyistä korjaavista toimenpiteistä ja ilmoituksista viranomaiselle. Toimijan on säilytettävä omavalvonnan kirjauksia vähintään yksi vuosi elintarvikkeen viimeisen käyttöajankohdan tai vähimmäissäilyvyysajan jälkeen, tai vähintään yksi vuosi elintarvikkeen käsittelystä, jos edellä mainittuja päiväysmerkintöjä ei vaadita, jollei asiasta ole toisin säädetty. Kirjausten on oltava valvontaviranomaisen saatavilla.

Elintarvikelain (297/2021) 15 §:n mukaan toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella. OutoF&B Oy:llä ei ollut esittää tarkastuksilla lämpötilakirjanpitoja kylmässä säilytettävistä elintarvikkeista eikä elintarvikkeiden vastaanottolämpötiloista.

Elintarvikelain (297/2021) 19 §:n mukaan pakkaamattomia helposti pilaantuvia elintarvikkeita elintarvikehuoneistossa käsittelevällä henkilöllä on oltava elintarvikehygieenistä osaamista osoittava Ruokaviraston hyväksymän mallin mukainen hygieniapassi, jos hän on työskennellyt pakkaamattomien helposti pilaantuvien elintarvikkeiden käsittelyä edellyttävissä tehtävissä vähintään kolme kuukautta. Elintarvikealan toimijan on pidettävä kirjaa elintarvikehuoneistossa työskentelevien henkilöiden elintarvikehygieenisestä osaamisesta ja pyydettäessä esitettävä tiedot valvontaviranomaiselle. OutoF&B Oy:n ravintola Outon henkilökunnan hygieniapasseja tai kirjanpitoa niistä ei ollut tarkastettavissa tarkastuksilla.

Elintarvikelain (297/2021) 4 §:ssä todetaan, että elintarvikkeita käsittelevien henkilöiden terveydentilaa koskevista vaatimuksista säädetään tartuntatautilaissa (1227/2016). Tartuntatautilain (1227/2016) 56 §:n mukaan työnantajan on vaadittava työntekijältä luotettava selvitys siitä, ettei tällä ole salmonellatartuntaa, jos työntekijä on sellaisissa tehtävissä, joihin liittyy salmonellatartunnan tavallista suurempi leviämisvaara. OutoF&B Oy:n ravintola Outon henkilökunnan terveydentilan selvitysten kirjanpitoa ei ollut tarkastettavissa tarkastuksilla.

Elintarvikelain 78 §:n mukaan tätä päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Sovellettavat oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 1, 4, 15, 19, 55, 75, 78 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikehygieniasta (318/2021) 22§

Tartuntatautilaki (1227/2016) 56§

Toimivaltaperuste

Kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto on elintarvikelain (297/2021) 27 §:n mukainen kunnan valvontaviranomainen. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt päätäntävaltaansa edelleen elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle.

Mahdolliset jatkotoimenpiteet asiassa

Jos epäkohtia ei ole korjattu päätöksessä asetettuun määräaikaan mennessä, voidaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle esitellä päätösehdotus, jossa määräystä tultaisi tehostamaan uhkasakolla. Mahdollinen uhkasakko voisi olla 10 000 euroa.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje on liitteenä.

Tiedoksiantotapa

Pöytäkirjanote toimitetaan haastetiedoksiantona OutoF&B Oy:lle.

Ask for more info

Emilia Vuorio, elintarviketarkastaja, puhelin: 09 310 52537

emilia.vuorio@hel.fi

Decisionmaker

Riikka Åberg
yksikön päällikkö

Attachments

1. Tarkastuskertomus Ravintola Outo 25.7.2024
The attachment will not be published on the internet.
2. Tarkastuskertomus Ravintola Outo 17.10.2024
The attachment will not be published on the internet.
3. Kuulemiskirje Ravintola Outo 28.10.2024
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.