Katusuunnitelma, Märssykuja 31973, Meri-Rastilan kuja 31974, Fokkakuja 31975, Fokkapolku 31988, Meri-Rastila

HEL 2024-014113
More recent handlings
§ 118

Märssykuja, Meri-Rastilankuja, Fokkakuja, Fokkapolku, katusuunnitelmat, Rastila, Meri-Rastila

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä seuraavat liitteenä olevat katusuunnitelmat:

  • Märssykuja suunnitelmapiirustus nro 31973/1 (liite 2)
  • Meri-Rastilan kuja suunnitelmapiirustus kuja nro 31974/1 (liite 4)
  • Fokkakuja suunnitelmapiirustus nro 31975 /1 (liite 6)
  • Fokkapolku suunnitelmapiirustus nro 31988/1 (liite 8)

Päätöksen perustelut

Lähtökohdat ja tavoitteet

Suunnittelualue on Meri-Rastilan kaupunkiuudistusaluetta. Kaupunkiuudistuksen keskeinen tavoite on alueen segregaatiokierteen ehkäiseminen mm. mahdollistamalla tasapainoinen asumisen hallintamuotojakauma. Alueen toiminnallisuutta ja arjen palvelujen toimivuutta ja laadukkuutta on tarkoitus vahvistaa. Kaupunkikuvaa, liikenteen turvallisuutta ja toimivuutta sekä kävelyn ja pyöräilyn houkuttelevuutta on tavoitteena parantaa.

Kadut ovat nykyisiä olemassa olevia katuja. Fokkapolun luonne muuttuu oleellisesti, kun jatkossa se jatkuu myös Meri-Rastilan tien länsipuolelle ja kadulla sallitaan autoliikenne. Maankäytön kehittyminen ja sitä varten tehtävät liikenteelliset muutokset edellyttävät monin paikoin nykyisen kasvillisuuden poistamista. Suunnitelmissa uutta katuvihreää on esitetty mahdollisimman paljon reunaehdot huomioiden. Katusuunnitelmat perustuvat voimassa olevaan asemakaavaan nro 12570. Katusuunnitelmissa on huomioitu asemakaavan liiteaineistona ollut liikennesuunnitelma 6987. Katusuunnitelmilla mahdollistetaan asemakaavan nro 12570 mukainen rakentaminen.

Nyt hyväksyttävien katusuunnitelmien kanssa samaan aikaan suunniteltuja ja vuorovaikutettuja Meri-Rastilan tietä, Karavaanisiltaa, Retkeilijänkatua, Vuotietä, Torisiltaa, Levankikujaa, Prammikujaa, Haruspolkua, Karavaanisiltaa ja Harbonkatua koskevat katusuunnitelmat päätetään erikseen lautakunnassa ja toisessa maankäyttöjohtajan päätöksessä. Alueen puistosuunnitelma (Haruspuisto) tuodaan päätöksentekoon vastaavassa aikataulussa kuin katusuunnitelmat.

Suunnitelma

Märssykuja katusuunnitelman piirustus nro 31973/1 (liite 2)

Märssykuja säilyy tonttikatuna, jonka viihtyvyyttä ja katuilmettä kohennetaan huomattavasti. Kadun alku- ja loppupäähän toteutetaan ympäristöön sopivat aukiomaiset tilat penkkeineen ja monipuolisine viheralueineen. Lisäksi kadun pohjoisreunalle toteutetaan lähes viisi metriä leveä istutusalue ja kadun pintamateriaalit ja valaistus uusitaan.

Meri-Rastilan tien ja Märssykujan liittymä toteutetaan ylijatketun jalkakäytävän tyyppiratkaisun mukaisesti. Kadun päässä olevalla katuaukiolla säilyy kahdeksan pysäköintipaikkaa. Jatkossa jalkakäytävä sijaitsee vain kadun etelälaidalla ja ajoradan estevaikutusta vähennetään kaventamalla ajorataa ja osoittamalla katutilaa myös oleskelutilaksi.

Meri-Rastilan kuja katusuunnitelman piirustus nro 31974/1 (liite 4)

Meri-Rastilan kujalle toteutetaan tonttiajoliittymä tulevaan uuteen Meri-Rastilan liikerakennukseen. Katu pysäköintipaikkoineen toimii myös monitoimitalon saattoliikenteen tarpeisiin. Kadun laadukkaan ilmeen luo erilaiset yhteensopivat kiveysalueet sekä viheralueet katupuineen. Kadulle tulee myös penkkejä puiden lomaan ja luonteva liittyminen Meri-Rastilan toriin varmistetaan torisuunnittelun viimeistelyn yhteydessä, kun monitoimitalon ja liikerakennuksen suunnitelmista on riittävästi tietoa saatavilla. Meri-Rastilan tien ja Meri-Rastilan kujan liittymä toteutetaan ylijatketun jalkakäytävän tyyppiratkaisun mukaisesti.

Fokkakuja katusuunnitelman piirustus nro 31975/1 (liite 6)

Fokkakujan autoliikenne yksisuuntaistetaan liikennesuunnitelman mukaisesti. Korttelin 54228 pääsee kiertämään Fokkakujan ja Fokkapolun kautta vastapäivään. Tonttiajoliittymät kortteliin tarkentuvat tontin suunnittelun käynnistyttyä. Katu mahdollistaa Meri-Rastilan monitoimitalon huoltoajon suojellun kallioalueen eteläpuolitse. Kadunvarsipaikat toimivat mm. monitoimitalon saattoliikenteen tarpeisiin. Kadun alkuun puun yhteyteen toteutettava penkki, ripustusvalaistus, kivetty katutila ja katuvihreä viestii kadun paikalliskatumaisuudesta ja tuo kadulle viihtyvyyttä. Meri-Rastilan tien ja Fokkakujan liittymä toteutetaan ylijatketun jalkakäytävän tyyppiratkaisun mukaisesti.

Fokkapolku katusuunnitelman piirustus nro 31988/1 (liite 8)

Fokkapolun osa, joka sijaitsee Meri-Rastilan tien itäpuolella, on ratkaisultaan lähes identtinen Fokkakujan kanssa. Yhdessä ne muodostavat yksisuuntaisen ajoyhteyden korttelin 54228 ympäri palvellen ko. korttelin liikennettä ja monitoimitalon saatto- ja huoltoliikennettä. Kadut ovat hyvin paikalliskatumaisia, joiden kautta kuljetaan mm. Meri-Rastilan tien viereisille linja-autopysäkeille.

Meri-Rastilan tien länsipuolella Fokkapolku toimii ajoyhteytenä kortteleihin 54226 ja 54248. Jalkakäytävä sijoittuu kadun eteläreunaan liittyen nykyiseen metsäraittiin kadun länsipäässä. Kadun pituusprofiili on jyrkkä, jonka vuoksi kadun ajoradalle on suunniteltu kaariladottu noppakiveys, joka kestää hyvin mäkisessä tasauksessa. Asemakaavassa kadun eteläpuolella olevasta korkeammasta rakennuksesta on ajateltu paikallista maamerkkiä. Rakennuksen edustan katutilaan on panostettu sijoittamalla sille viheraluetta ja muutamia penkkejä. Leveämpi monipuolinen viheralue on suunniteltu kadun pohjoisreunalle. Meri-Rastilan tien ja Fokkapolun liittymät toteutetaan ylijatketun jalkakäytävän tyyppiratkaisun mukaisesti.

Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevista suunnitelmaselostuksista nro 31973/1 (liite 1), nro 31974/1 (liite 3), nro 32175/1(liite 5) ja nro 32188/1 (liite 7). Koostepiirustus on liitteenä 9.

Kadut on suunniteltu niin, että ne sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.

Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus

Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, GlobalConnect Oy, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.

Katusuunnitelmaluonnokset ovat olleet sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 29.5.−18.6.2024 välisen ajan. Suunnitelmaluonnosten esittelytilaisuus asukkaille pidettiin 11.6.2024 verkkotilaisuutena Teams-palvelun kautta. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla sekä Vuosaari sanomalehdessä.

Esillä olon aikaiset asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä nro 10.

Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 9.−22.10.2024 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.

Muistutuksen käsittely

Suunnitelmista ei ole jätetty muistutuksia.

Kustannukset ja aikataulu

Katusuunnitelmien rakennuskustannukset ovat yhteensä noin 2 690 000 euroa (alv 0% ). Kustannukset jakautuvat kaduittain seuraavasti:

 
 
yht. euroa (alv. 0 %)
euroa/m²  (alv. 0 %)
Märssykuja
690 000
457
Meri-Rastilankuja
840 000
467
Fokkakuja
380 000
435
Fokkapolku
780 000
472

Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 30 000 (alv 0 %). Ylläpitokustannukset ovat noin 9 500 euroa kalliimmat kuin nykyisin.

Katujen rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2026 alkaen.

Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 09 04 01 kaupunkiuudistus/Meri-Rastila/kadut.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 5 § 1 mom. kohdan 1 mukaan maankäyttöjohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, 1 taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisten katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelmien hyväksymisestä

Ask for more info

Jari Hurskainen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 21378

jari.hurskainen@hel.fi

Decisionmaker

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja