Päätös Flow Festival Oy:n meluilmoituksesta koskien Flow Festival 2025 -tapahtuman ulkoilmakonsertteja Suvilahdessa
Päätös Flow Festival Oy:n meluilmoituksesta koskien Flow Festival 2025 -tapahtuman ulkoilmakonsertteja Suvilahdessa
Päätös
Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö päätti hyväksyä Flow Festival Oy:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee Flow Festival 2025 -tapahtuman ulkoilmakonsertteja ja niihin liittyviä äänentoistolaitteiden testauksia 6.8. - 10.8.2025 Suvilahdessa, ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:
- Äänentoistolaitteiden käyttö on sallittua ulkotiloissa, teltat mukaan lukien, vain seuraavina ajankohtina:
- Keskiviikko 6.8.2025 kello 9.00 - 21.00 (testaus)
- Torstai 7.8.2025 kello 9.00 - 21.00 (testaus)
- Perjantai 8.8.2025 kello 9.00 - 01.00 (testaus ja konsertti)
- Lauantai 9.8.2025 kello 9.00 - 01.00 (testaus ja konsertti)
- Sunnuntai 10.8.2025 kello 9.00 - 23.00 (testaus ja konsertti) - Asuinrakennusten julkisivuun kohdistuva musiikkimelutaso (LAeq,5min) saa olla kello 24.00 - 1.00 enintään 65 dB.
Jos mittauksissa (Määräys 3) todetaan, että raja-arvo ylittyy, tulee äänentoistojärjestelmää säätää viivytyksettä siten, että raja-arvo ei enää ylity. Raja-arvo katsotaan ylitetyksi, kun mittaustulos on suurempi kuin raja-arvo. - Konserttien aiheuttamaa melutilannetta on seurattava mittauksin jokaisena konserttipäivänä kello 22.00 alkaen konserttien päättymiseen asti. Mittausten tulee olla jatkuvia ja valvottuja.
Mittauksia on tehtävä ilmoituksen liitteenä olevan mittaussuunnitelman mukaisesti osoitteissa Sörnäisten rantatie 27 ja Arielinkatu 10 sekä Redin lähimmän asuintornitalon luona ja esiintymislavojen miksauspisteissä.
Mittaukset tulee suorittaa ympäristöministeriön ohjeen 1/1995 "Ympäristömelun mittaaminen" mukaisesti. Mittauksissa käytettävän laitteiston ja sen kalibroinnin tulee täyttää melumittaus-standardien vaatimukset, mieluiten tarkkuusluokalle 1, mutta vähintään luokalle 2. - Melumittausten suorittajan tulee olla ympäristömelumittauksissa FINAS-akkreditointipalvelun päteväksi todentama tai Suomen ympäristökeskuksen sertifioima.
- Melumittauksista on laadittava mittauspöytäkirja, joka on toimitettava Helsingin kaupungin kirjaamoon (helsinki.kirjaamo@hel.fi) viimeistään 22.8.2025. Saatteeseen on merkittävä viitteeksi asian diaarinumero HEL 2024-014573.
Mittauspöytäkirjasta tulee käydä ilmi asuinrakennusten julkisivuihin kohdistuneen melun A-taajuuspainotettu keskiäänitaso (LAeq,5min) ja taajuusjakauma kello 22.00 alkaen konsertin päättymiseen asti (kuvaajat) sekä mittausten suorittaja, mittauksissa käytetty äänitasomittari, sääolosuhteet ja mittauspisteen tarkka sijainti (valokuva mittausolosuhteista). Lisäksi mittauspöytäkirjassa on esitettävä selvitys taustamelusta ja sen osuudesta kokonaismelutasoon. - Musiikkimelusta ei saa aiheutua haittaa tapahtumapaikan ympäristön hoito- ja oppilaitosten toiminnoille. Meluhaitan riittävästä torjunnasta pitää sopia ennakkoon vähintään seuraavien laitosten johtajien kanssa neuvottelemalla:
- Kalasataman peruskoulu (Polariksenkatu 1)
- Päiväkoti Kalasatama (Polariksenkatu 1)
- Päiväkoti Kaleva (Arielinkatu 2)
- Päiväkoti Pilke Playschool Kalasatama (Hermannin rantatie 3) - Tapahtumaa koskeva tiedote on jaettava ennen tapahtumaa vähintään alla olevaan karttaan merkitylle alueelle (Kuva 1). Tiedote on jaettava alueen jokaiseen asuinhuoneistoon.
Tiedote on toimitettava myös seuraaville asukasyhdistyksille: Kalasataman asukasyhdistys ry, Kallio-Seura ry, Hermanni-Vallila Seura r.y, Kulosaarelaiset ry - Brändöborna rf ja Merihaka-Seura ry.
Tiedotteesta on käytävä ilmi konserttien ja äänentoistolaitteiden testausten tarkat ajankohdat sekä järjestäjän yhteystiedot. Yhteystiedoissa tulee olla myös puhelinnumero, johon voi tarvittaessa antaa palautetta koko tapahtuman ajan. - Roskaantunut tapahtuma-alue ja sen lähiympäristö mukaan lukien tapahtuma-alueelle johtavat kulkuväylät ja niiden vierustat on siivottava välittömästi tapahtuman jälkeen.
Kuva 1. Tiedotusalue (Määräys 7).
Käsittelymaksu
Ilmoituksen käsittelystä peritään Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksan mukainen 1050,00 euron maksu. Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.
Päätöksen perustelut
Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.
Määräysten perustelut
- Äänentoistolaitteiden käyttöaikaa rajoittamalla vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa.
Määräystä annettaessa on otettu huomioon kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston linjaus (2.2.2023, 23 §) kello 22.00 jälkeen päättyvien ulkoilmakonsertti enimmäismääristä ja päättymisajoista suosituimmilla tapahtumapaikoilla (https://www.hel.fi/static/ymk/meluselvitys/konserttiajat.pdf). - Musiikkimelutasoa rajoittamalla vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. Lisäksi on tärkeää, että mittausepävarmuutta ei lueta meluhaitan aiheuttajan eduksi, vaan korjaaviin toimenpiteisiin ryhdytään heti, kun mittaustulos ylittää raja-arvon, jotta melutilanteesta ei tule missään olosuhteissa asukkaiden kannalta kohtuuton. Määräys on tarpeen, koska konsertit päättyvät poikkeuksellisen myöhään.
- Ulkoilmakonserttien melu häiritsee asukkaita eniten silloin, kun konsertit päättyvät vasta yöaikaan. Siksi on tärkeää, että yöaikaista melutilannetta seurataan luotettavin mittauksin. Mittaustuloksia käytetään apuna, kun selvitetään asukkaiden tekemiä meluhaittailmoituksia.
- Mittausten suorittajan tulee olla ammattitaitoinen, jotta mittaukset tehdään oikein ja tulokset ovat luotettavia. FINAS-akkreditointipalvelu ja Suomen ympäristökeskus ovat puolueettomia ja luotettavia ympäristömelumittaajan pätevyyden todentajia.
- Mittaustulosten raportointi on tarpeen valvonnan kannalta. Mittaustulosten perusteella arvioidaan, oliko melutilanne päätöksen mukainen.
- Meluhaittojen torjuntatoimenpiteistä neuvotteleminen ja sopiminen etukäteen on tarpeen, jotta melusta ei aiheutuisi haittaa erityisen herkkien kohteiden toiminnoille. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
- Laajalla tiedottamisella vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. Tiedote tulee jakaa huoneistokohtaisesti, koska ulkoilmakonsertit päättyvät vasta yöaikaan. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
- Tapahtuman järjestäjä vastaa roskaantuneen tapahtuma-alueen ja sen lähialueen siivoamisesta. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 36 §.
Ilmoituksen tekijä
Flow Festival Oy, Kaikukatu 2 C 2. krs, 00530 Helsinki
Y-tunnus: 1601850-4
Yhteyshenkilö: Juha Leko, puhelin 0400466835, sähköposti juha.leko@flowfestival.com
Ilmoituksen sisältö
Ilmoitus koskee Flow Festival 2025 -tapahtuman ulkoilmakonsertteja ja niihin liittyviä äänentoistolaitteiden testauksia 6.8. - 10.8.2025 Suvilahdessa. Äänentoistojärjestelmää käytetään seuraavasti:
- Keskiviikko 6.8.2025 kello 9.00 - 21.00 äänentoistolaitteiden testaus
- Torstai 7.8.2025 kello 9.00 - 21.00 äänentoistolaitteiden testaus
- Perjantai 8.8.2025 kello 9.00 - 15.00 testaus ja kello 15.00 - 01.00 konsertti (Päälavalla ja Balloon Stagella vain kello 24.00 asti)
- Lauantai 9.8.2025 kello 9.00 - 14.00 testaus ja vain kello 14.00 - 01.00 konsertti (Päälavalla ja Balloon Stagella kello 24.00 asti)
- Sunnuntai 10.8.2025 kello 9.00 - 13.00 testaus ja kello 13.00 - 23.00 konsertti
Tapahtuma-alueella on neljä isoa esiintymislavaa (Päälava, Balloon Stage, Black Tent ja Silver Arena) sekä pienempiä lavoja. Yhteensä esiintymispaikkoja on yhdeksän, joista osa on sisätiloissa. Lavojen sijainnit ja isoimpien lavojen soittosuuntaukset on esitetty kuvassa 2. Lavojen lukumäärä, sijainnit ja suuntaukset ovat pääosin samat kuin viime vuoden tapahtumassa. Myös äänentoistojärjestelmä on sama kuin viime vuonna. Musiikkimelutaso (LAeq,5min) on miksauspisteissä (FOH) noin 100 dB.
Kuva 2. Esiintymislavojen sijainnit ja isoimpien lavojen soittosuunnat.
Lähimmät melulle altistuvat asuinrakennukset sijaitsevat ilmoituksen mukaan osoitteissa Arielinkatu 8, 10 ja 16, Vilhonvuorenkatu 9 ja Suvilahdenkatu 3 ja 4 sekä Redissä (läntisin asuintornitalo). Asuinrakennusten julkisivuihin kohdistuva musiikkimelutaso (LpA) on Arielinkadulla korkeimmillaan 77 dB, Vilhonvuorenkadulla 65 dB, Suvilahdenkadulla 70 dB ja Redissä 77 dB. (Melun leviämislaskelma. Akukon Oy, 230629-01-B, 26.5.2023)
Meluntorjuntatoimenpiteinä ilmoituksessa todetaan, että Päälavalla ja Balloon Stagella soitto loppuu perjantaina ja lauantaina kello 24.00, minkä jälkeen asuinrakennusten julkisivuihin kohdistuva musiikkimelutaso on korkeintaan 65 dB. Silver Arena -teltan pääty Arielinkadun suuntaan vuorataan ääntä eristävillä elementeillä sen varmistamiseksi, että 65 dB ei ylity, kun Black Tentillä ja Silver Arenalla soitetaan yhtä aikaa. Melutilannetta seurataan mittauksin osoitteissa Sörnäisten rantatie 27 ja Arielinkatu 10 (Melun mittaussuunnitelma. Akukon Oy, 240217-01, 12.3.2024). Lisäksi tapahtumasta tiedotetaan lähiympäristön asukkaille huoneistokohtaisella tiedotteella, jonka jakelun suorittaa Posti.
Ilmoituksen käsittely
Ilmoitus on jätetty Lupapisteeseen 31.10.2024. Ilmoitusta on täydennetty 5.12.2024 sekä 3.4. ja 9.4.2025.
Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta, kesto ja vaikutus ympäristön melutasoon sekä asianosaisten etua suojaavat ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikön ratkaisuun sisältyvät määräykset.
Sovelletut säännökset
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §
Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §
Jätelaki (646/2011) 74 ja 76 §
Päätöksen antaminen ja voimassaolo
Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin verkkosivuilla osoitteessa https://paatokset.hel.fi/fi/kuulutukset-ja-ilmoitukset/. Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.
Päätös on voimassa toistaiseksi.
Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (YSL 200 §).
This decision was published on 25.04.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- asianosainen
- rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
- toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
- muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen
Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | vaasa.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Vaasan hallinto-oikeus |
PL 204 | |
65101 VAASA | |
Faksinumero: | 029 56 42760 |
Käyntiosoite: | Korsholmanpuistikko 43 |
65101 VAASA | |
Puhelinnumero: | 029 56 42780 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Ask for more info
Harri Pasanen, johtava ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32013