Vuoniityn peruskoulu Heteniityntien toimipisteen perusparannus ja laajennus, kokonaisurakoitsijan valinta

HEL 2024-014925
§ 26

Vuoniityn peruskoulu Heteniityntien toimipisteen perusparannus ja laajennus, kokonaisurakoitsijan valinta

Tekninen johtaja

Päätös

A

Tekninen johtaja päätti hyväksyä kokonaistaloudellisesti edullisimpana YIT Rakennus Oy:n tarjouksen Vuoniityn peruskoulun Heteniityntien toimipisteen perusparannuksen ja laajennuksen sekä kahden rakennuksen purkutyön kokonaisurakan hankinnassa arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 12 181 480 euroa (RKI 110,9; 2/2025).

Lisäksi tekninen johtaja päätti sulkea Pylon Rakennus Oy:n sekä Kymppirakenne Oy:n tarjouskilpailusta, koska kyseiset yritykset eivät täyttäneet tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

B

Tekninen johtaja päätti oikeuttaa Tilat -palvelun hankeyksikön tiimipäällikön allekirjoittamaan Vuoniityn peruskoulun perusparannuksen ja laajennuksen urakkasopimuksen ja tekemään siihen vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia. Lisäksi tekninen johtaja päätti oikeuttaa Tilat -palvelun hankeyksikön tiimipäällikön tilaamaan urakassa mahdollisesti esiintyviin muutostöihin sekä sopimusten perusteella mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin 4.4.2025 allekirjoitetun ja hyväksytyn urakkavaiheen (UKA) kustannusarvion mukaiset varaukset. Tekninen johtaja päätti oikeuttaa hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.

Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen hankintasopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. Hankintasopimus tulee voimaan, kun hankintasopimus on allekirjoitettu.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.

Päätöksen perustelut

Hankesuunnitelma

Vuoniityn peruskoulun Heteniityntien toimipisteen perusparannuksesta ja laajennuksesta 11.1.2024 laadittu hankesuunnitelma on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 15.5.2024 (§ 101) siten, että hankkeen laajuus on n. 4 138 brm2 ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvon-lisäverottomana 16 320 000 euroa marraskuun 2023 kustannustasossa.

Kustannukset

Hankkeen 4.4.2025 päivätyn urakkavaiheen kustannusarvion (UKA) kokonaiskustannukset ovat helmikuun 2025 kustannustasossa arvonlisäverottomana yhteensä 16 393 913 euroa.

Hankintamenettely

Vuoniityn peruskoulun Heteniityntien toimipisteen perusparannuksen ja laajennuksen hankinnan kilpailutus on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (29.12.2016/1397) mukaisessa avoimessa menettelyssä. Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus 3.2.2025 sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.

Määräaikaan 2.4.2025 klo 13:00 mennessä tarjouksen jätti yhdeksän (9) yritystä, jotka ovat Consti Korjausrakentaminen Oy, Kymppirakenne Oy, LTR-Rakennus Oy, Lujatalo Oy, Peab Oy, Pylon Rakennus Oy, Rakennusliike U. Lipsanen, Rakennustoimisto Laamo Oy ja YIT Rakennus Oy.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset. Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Hankereferenssejä pyydettiin yksi (1) kappale ja hankereferenssistä todettiin seuraavasti:

HANKEREFERENSSI NRO 1 Tarjoajalla on viimeisen seitsemän (7) vuoden ajalta valmistuneena yksi (1) referenssikohde talonrakentamisessa pääurakoitsijana toimimisesta vähintään tuhannen viidensadan (1 500 brm2) bruttoneliömetrin laajuisen rakennuksen peruskorjaushankkeessa.

Referenssikohteen tulee täyttää seuraavat vähimmäisvaatimukset:

1) Referenssihanke on peruskorjaus- ja uudisrakentamista koskeva urakka.

2) Tarjoaja on toiminut referenssihankkeessa päätoteuttajana. Tarjoaja ei voi vedota voimavarayksikköön tämän referenssivaatimuksen täyttymisen osalta.

3) Referenssihanke kuuluu Tilastokeskuksen rakennusluokitus 2018:n mukaiseen luokkaan; 08 opetusrakennukset

4) Referenssihankkeen laajuus on ollut vähintään 1 500 brm2, josta vähintään tuhat (1 000 brm2) bruttoneliömetriä on ollut peruskorjauspuolta ja vähintään viisisataa (500 brm2) bruttoneliömetriä uudisrakentamista.

5) Referenssiksi ilmoitettavan urakan kohteen tulee olla hyväksytysti vastaanotettu viimeisen seitsemän (7) vuoden sisällä tarjouksen viimeisestä jättöpäivästä lukien. Referenssi hyväksytään seitsemän vuoden ajalta kilpailuolosuhteiden hyödyntämiseksi. Tilaajalla on oikeus tarkistaa referenssihankkeista ilmoitettuja tietoja referenssihankkeen tilaajalta tai muista julkisesti saatavilla olevista lähteistä.

Kymppirakenne Oy on tarjouksessaan ilmoittanut referenssikohteeksi Kulosaaren yhteiskoulun laajennuksen ja saneeraustyön. Tarkastusvaiheessa todettiin, että Kymppirakenne Oy:n referenssi ei täyttänyt asetettua vaatimusta peruskorjausosan laajuuden osalta.

Pylon Rakennus Oy on tarjouksessaan ilmoittanut referenssikohteeksi palvelukeskus Villa Bredan. Tarkastusvaiheessa todettiin, että Pylon Rakennus Oy:n referenssikohde ei kuulu Tilasto-keskuksen rakennusluokitus 2018:n mukaiseen luokkaan 08 opetusrakennukset. Pylon Rakennus Oy:n referenssikohde kuuluu luokkaan 06 Hoitoalan rakennukset.

Näin ollen tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi Kymppirakenne Oy ja Pylon Rakennus Oy suljetaan pois tarjouskilpailusta.

Kaikki muut tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että hyväksytyt tarjoukset täyttivät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja urakoitsijan valinta

Tarjouspyynnön mukaan kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on rakennuttajan asettamien tarjoajan soveltuvuutta koskevien vaatimusten täyttävistä tarjouksista vertailuhinnaltaan halvin. Vertailuhinnassa otettiin huomioon urakkatarjoushinnan lisäksi myös lisä- ja muutostöissä käytettävät rakennustöiden ja talotekniikan työnjohdon ja työntekijöiden tuntiveloitukset.

Vertailuhinta urakalle laskettiin seuraavasti:

Kokonaisurakka:
Urakkahinta + purettavien rakennuksien (2 kpl) hinta + yksikköhintaluettelon yhteenlaskettu vertailuhinta = Urakkatarjouksen vertailuhinta.

Alla on saadut tarjoukset ja niiden urakkahinnat (alv 0 %) sekä vertailuhinta (alv 0 %):

1. YIT Rakennus Oy
 
Perusparannus ja laajennus + purettavat rakennukset 2 kpl urakkahinta
 
12 181 480 euroa
Vertailuhinta
12 701 138 euroa
2. LTR-Rakennus Oy
 
Perusparannus ja laajennus + purettavat rakennukset 2 kpl urakkahinta
 
12 665 000 euroa
Vertailuhinta
13 311 350 euroa
3. Consti Korjausrakentaminen Oy
 
Perusparannus ja laajennus + purettavat rakennukset 2 kpl urakkahinta
 
13 082 000 euroa
Vertailuhinta
13 797 200 euroa
4. Peab Oy
 
Perusparannus ja laajennus + purettavat rakennukset 2 kpl urakkahinta
 
13 375 000 euroa
Vertailuhinta
13 931 700 euroa
5. Rakennusliike U Lipsanen Oy
 
Perusparannus ja laajennus + purettavat rakennukset 2 kpl urakkahinta
 
13 184 000 euroa
Vertailuhinta
14 131 800 euroa
6. Lujatalo Oy
 
Perusparannus ja laajennus + purettavat rakennukset 2 kpl urakkahinta
 
13 601 600 euroa
Vertailuhinta
14 541 900 euroa
7. Rakennustoimisto Laamo Oy
 
Perusparannus ja laajennus + purettavat rakennukset 2 kpl urakkahinta
 
13 995 000 euroa
Vertailuhinta
14 638 300 euroa

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki YIT Rakennus Oy.

YIT Rakennus Oy valitaan Vuoniityn peruskoulun Heteniityntien toimipisteen perusparannus- ja laajennushankkeen sekä kahden rakennuksen purkutyön urakoitsijaksi ja sen kanssa tehdään hanketta koskeva urakkasopimus. Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen.

Aikataulu

Urakka on suunniteltu aloitettavaksi toukokuussa 2025 ja valmistuvaksi marraskuussa 2026.

Rahoitus

Talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa on varattu hankkeelle määrärahaa 16,32 milj.€ vuosille 2024-2026. Hankkeen toteutuksen edellyttämä rakennuskustannusindeksillä kasvanut rahoitustarve otetaan huomioon uudessa rakentamisohjelmaehdotuksessa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 28.1.2025 § 43) mukaan tekninen johtaja voi tehdä hankesuunnitelmiin perustuvia hankintoja kaupunginvaltuuston, -hallituksen tai kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston hyväksymissä hankesuunnitelman enimmäisarvoa koskevissa rajoissa. Tekninen johtaja on siten toimivaltainen päättämään hankinnasta.

This decision was published on 16.04.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 26 § (Päätöskohdasta A).

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 26 § (Päätöskohdasta B).

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Ask for more info

Toni Lähdemäki, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39351

toni.lahdemaki@hel.fi

Henri Myller, rakennuttaja, puhelin: 09 310 52225

henri.myller@hel.fi

Decisionmaker

Kari Pudas
tekninen johtaja

Attachments

1. Kustannusarvio UKA 4.4.2025 Vuoniityn perusjoulu
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.