Avustuksen myöntäminen, iäkkäiden ihmisten liikkumisen edistäminen 2025, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, liikuntapalvelukokonaisuus
De Sjukas Väl i huvudstadsregionen rf:n oikaisuvaatimus kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaoston päätökseen 10.4.2025, § 10
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hylätä De Sjukas Väl i huvudstadsregionen rf:n oikaisuvaatimuksen koskien kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaoston päätöstä 10.4.2025, § 10 Avustus iäkkäiden ihmisten liikkumisen edistämiseksi vuodelle 2025.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
De Sjukas Väl i huvudstadsregionen rf hakee 7.5.2025 saapuneella oikaisuvaatimuksella oikaisua kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaoston päätökseen 10.4.2025, § 10 Avustus iäkkäiden ihmisten liikkumisen edistämiseksi vuodelle 2025. Hakijalle ei myönnetty avustusta hylkäysperusteella ”hanke ei keskinäisessä vertailussa valikoitunut avustettavaksi”.
Oikaisuvaatimuksessaan De Sjukas Väl i huvudstadsregionen rf katsoo toimittamansa avustushakemuksen vastaavan kyseessä olevan hankeavustusmuodon myöntämisperusteita ja vaatii hylkäävän avustuspäätöksen oikaisua. Hakija katsoo oikaisuvaatimuksessaan hakemusten valmisteluprosessin olleen ainoastaan suomenkielinen ja joutuneensa näin ollen ruotsinkielisen hakemuksen toimittaneena hakijaorganisaationa muita hakijoita huonompaan asemaan hakemusten vertailussa. Oikaisuvaatimuksessa viitataan kaupungin 14.2.2025 lähettämään ilmoitukseen henkilötietojen tietoturvaloukkauksesta, jossa kyseistä iäkkäiden ihmisten liikkumisen edistämisen avustusta hakeneita tiedotettiin hakemusdatan hakijoiden tietosuojaa loukanneesta syöttämisestä Microsoft M365 Copilot -tekoälysovelluksen käytettäväksi.
Hakija pohtii oikaisuvaatimuksessaan, että tekoälyä on voitu ilmoituksen perusteella hyödyntää todennäköisesti joko hakemusten kääntämiseen ruotsin kieleltä suomen kielelle tai vaihtoehtoisesti hakemusten tosiasialliseen vertailuun. Ensimmäisessä tapauksessa hakija näkee kielellisten oikeuksien toteutumisen näkökulmasta ongelmalliseksi mahdollisten kielellisten nyanssien hukkumisen tekoälyn tuottamissa käännöksissä. Jälkimmäisessä tapauksessa hakija katsoo, että jos tekoälyä on hyödynnetty vertailussa, olisi siitä pitänyt informoida hakijoita etukäteen, esittää tekoälyn hyödyntämiselle kunnolliset perusteet sekä ilmoittaa miten tekoälyä on käytetty ja kuka vastaa lopullisista avustuspäätöksistä. Molemmissa tapauksissa hakija katsoo ratkaisun avustuspäätöksistä luovutetun joko kokonaan tai osittain tekoälylle, mikä ei hakijan mielestä täytä hyvän hallinnon vaatimuksia. Hakija katsoo tekoälyn hyödyntämisen olevan joka tapauksessa osoitus avustuspäätöstä valmistelleen valmistelijan riittämättömästä ruotsin kielen taidosta ja valmisteluprosessin olleen näin ollen vain suomenkielinen.
Iäkkäiden ihmisten liikkumisen edistämisen avustusta hakeneiden hakemukset käsiteltiin kaikki alkuperäiskielellään. Microsoft M365 Copilot tekoälysovelluksessa tapahtunut tietosuojarikkomus liittyi valmistelijan tarpeeseen muuttaa avustuskäsittelyjärjestelmästä ladattu hakemustiedot sisältävä taulukkolaskentatiedosto yksittäisten hankehakemusten tiedot sisältäviksi tekstinkäsittelytiedostoiksi. Copilot -sovellusta ei siis käytetty ruotsinkielisten hakemusten kääntämiseen suomen kielelle. Hakijan oikaisuvaatimuksessaan esittämälle oletukselle valmistelijan riittämättömästä kielitaidosta ei siis ole todellisia perusteita, eikä spekuloitu tekoälysovelluksen hyödyntäminen hakemusten vertailussa ja avustusehdotusten valmistelussa pidä paikkaansa. Oikaisuvaatimuksessa ei esitetä sellaisia perusteita, joiden mukaan oikaistavaksi vaaditut päätökset olisi kumottava. Näin ollen oikaisuvaatimus on hylättävä.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluessa kirjeen lähettämisestä. Asianosaiselle (De Sjukas Väl i huvudstadsregionen rf) on lähetetty 22.4.2025 pöytäkirjanote kirjeitse oikaisuvaatimusohjeineen. Oikaisuvaatimus kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle on tehty määräajassa. Oikaisuvaatimus sekä hakijan oikaisuvaatimuksen liitteenä toimittama kopio kaupungin 14.2.2025 lähettämästä ilmoituksesta henkilötietojen tietoturvaloukkauksesta ovat päätöksen liitteinä.
Toimivalta ja avustustoimintaa koskevat päätökset
Avustusvalmistelussa on otettu huomioon ja avustuksensaajia sitoo liikunnan avustusten hakuohjeen (kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto 7.11.2024, § 21) lisäksi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan yhteiset avustusperiaatteet (kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 12.12.2023, § 178) sekä Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet ja avustustoiminnan eettiset kumppanuusperiaatteet (kaupunginhallitus 7.4.2025, § 222).
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan päätöksen 15.3.2022, § 47 mukaan avustuksia ei myönnetä tahoille, joihin kohdistuu Helsingin kaupunkia velvoittavia pakotteita. Avustuksensaaja ei myöskään saa asettaa avustusvaroja sellaisten tahojen saataville tai hyödynnettäväksi, joihin kohdistuu avustuksensaajaa tai Helsingin kaupunkia velvoittavia pakotteita.
Helsingin kaupungin hallintosäännön (luku 17, § 1) mukaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahan jakamisen periaatteet ja valvoo avustusperiaatteiden toteutumista toimialatasoisesti. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaoston tehtävänä on päättää jaoston käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta, hyväksyä perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää avustusmäärärahojen jakamisesta sekä valvoa avustusten käyttöä (hallintosääntö luku 17, § 3).
Liikuntajaoston päätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen osalta päätösvalta on kuntalain nojalla kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalla.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto 10.04.2025 § 10
03.12.2024 Ehdotuksen mukaan
This decision was published on 19.06.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Janne Rissanen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 50719