Hankesuunnitelma, päiväkodin lisätila ja MOVA-tilat, Ison-Antintie 22, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-015302
More recent handlings
§ 39

Ison-Antintie 22, päiväkoti kiinteistön korjaus- ja MOVA lasten tilojen muutostyöhankkeen hankesuunnitelman hyväksyminen

Päätös

Tilapäällikkö päätti hyväksyä 22.10.2024 päivätyn, osoitteeseen Ison-Antintie 22, laaditun päiväkoti Viikinki lisätilat korjaus- ja MOVA (monivammais-) lasten muutostyöhankkeen hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 750 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Hankkeen tarpeellisuus

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala (Kasko) on tarvekuvauksessaan 28.3.2024 esittänyt varhaiskasvatuksen lisätilatarpeen, vähintään 42 tilapaikkaa, päiväkoti Kontulan uudishankkeen valmistumiseen, arviolta loppuvuoteen arviolta 202, asti. Lisäksi lisätiloja tarvitaan kahdelle MOVA-ryhmälle (yhteensä 12 lasta) Laakavuoren korttelitalohankkeen valmistumiseen, arviolta loppuvuoteen 2029, asti.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on tehnyt 12.11.2024 tarvepäätöksen HEL 2024-014110 §314.

Hankkeen sisältö ja laajuus

Tilantarve on tarkoitus ratkaista peruskorjaamalla tyhjillään oleva 913 htm2 laajuinen päiväkotikiinteistö osoitteessa Ison-Antintie 22. Tilat ovat olleet vähän yli kaksi vuotta tyhjillään toiminnan siirryttyä päiväkoti Vaapukalle toteutettuun uudisrakennukseen.

Kohteessa on kaupunkiympäristön toimialan asiantuntijoiden toimesta teetetty tarvittavat tutkimukset kunnon ja korjaustarpeen selvittämiseksi. Kiinteistö korjataan tekniikaltaan kuntoon siten, että tiloissa voidaan toimia turvallisesti vähintään 5 vuoden toiminta-aika. Toteutettavia korjaustöitä ovat mm. IV-kunnostus, ikkunoiden kunnostus sekä päiväkodin sisä- ja ulkopintojen korjaus ja maalaus. Hanke sisältää myös päiväkodin pihan kuntoon laittamisen, jossa pyritään kustannustehokkaasti hyödyntämään hyväkuntoisia kierrätysleikkivälineitä.

MOVA lasten tarpeisiin tehdään tilamuutoksia noin puoleen päiväkotitilasta (n. 400 m2). Muutokset käsittävät mm. väliseinämuutoksia, wc-tilojen muutoksia, akustiikan, ääneneristyksen sekä valaistuksen uudistamisen.

Lausunnot

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on antanut hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon 26.11.2024, HEL 2024-015302.

Kustannukset

Hankkeen kokonaiskustannukset ovat arvonlisäverottomana yhteensä enintään 750 000 euroa, josta korjaustöiden osuus on 328 000 euroa ja MOVA lasten tilojen toiminnallisten muutostöiden osuus on 422 000 euroa.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan oman rakennuksen pääomavuokrasta (sis. maanvuokra sekä pääoman tuotto- ja investointivastikkeet) sekä kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokrasta ja yleiskustannuksesta.

Tilakustannus käyttäjälle on 30,61 euroa/htm2/kk. Tästä tilavuokran osuus on 13,32 euroa/htm2/kk, ylläpitovuokran 8,41 euroa/htm2/kk, yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk sekä muutostöiden aiheuttama lisävuokra 5 vuoden ajalle alkaen 1.1.2025 on 8,20 euroa/htm2/kk.

Ajalla 1.1.2025-30.6.2025 käyttäjälle tilakustannus on 50% sen vuoksi, että MOVA tilan muutoksia rakennetaan suunnitelman mukaisesti. Tilamuutokset valmistuvat kesäkuun 2025 loppuun mennessä.

Rahoitus

Korjaustöiden osuus hankkeesta rahoitetaan käyttötalouden korjauksen ja kunnossapidon budjetista.

Toiminnallisen muutoksen osuuden investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista ja veloitetaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta lisävuokrana.

Toteutus- ja aikataulu

Hankkeen toteutus- ja ylläpitovastuut ovat kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden Tilat-palvelulla.

Aikataulun mukaan MOVA lasten päätytilan rakennustyöt alkoivat 12/2024 ja valmistuivat 06/2025. Toiminta tiloissa on alkanut 08/2025.

Normaalin päiväkotiosan tiloissa tehtiin korjauksia siten, että toiminta tiloissa alkoi elokuussa 2025.

Väistötilat

Ei tarvita.

Toimivalta

Tilapäällikkö päättää tilahankkeita koskevien hankesuunnitelmien hyväksymisestä, kun hankkeen kokonaisarvo on enintään 1 000 000 euroa ja niistä on toimialalautakunnan, tai kansliapäällikön hyväksymä tarveselvitys tai kyseinen tilahanke on välttämätön rakennuksen teknisen kunnon tai esimerkiksi sisäilmaongelman korjaamiseksi. (Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätös 14.1.2021 § 8)

This decision was published on 24.11.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Decisionmaker

Name
Sari Hilden

Title
Tilapäällikkö

Ask for more info

Name
Harriet Andersson

Title
Asiakaspäällikkö

Attachments

2. Hankesuunnitelman liitteet 14.11.2024
The attachment will not be published on the internet.
3. Tarvekuvaus päiväkodin lisätilaa ja MOVA-ryhmien väistötilaa
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.