Toivomusponsi, Vartiosaaren vesialueiden käytettävyys ja venesatamien toimintaedellytykset turvattava
Valtuutettu Matias Pajulan toivomusponsi Vartiosaaren vesialueiden käytettävyyden sekä veneilyn ja venesatamien toimintaedellytysten turvaamisesta
Päätös
Kaupunginhallitus merkitsi tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 13.11.2024 (242 §) hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen tiedoksi muille valtuutetuille.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Käsitellessään Vartiosaaren osayleiskaavaa (nro 12889) 13.11.2024 kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen: Hyväksyessään Vartiosaaren osayleiskaavan kaupunginvaltuusto edellyttää selvitettävän mahdollisuudet turvata alueen vesialueiden käytettävyys sekä veneilyn ja alueen venesatamien toimintaedellytykset.
Kaupunki pitää tärkeänä, että Laajasalon kanavasta ja rantojen venesatamista tulee jatkossakin päästä Helsingin merialueille vesiteitse joko Jatasalmen kautta tai nostosillan alta. Kaupunkistrategian mukaisesti "[m]erellisten palveluiden ja virkistysmahdollisuuksien tulee olla kaikkien ulottuvilla. Edistämme saarien saavutettavuutta, vesiliikenteen kehittymistä, rantojen ja saarien infrastruktuurin vahvistumista, meren äärellä olevien palveluiden kasvua ja virkistysmahdollisuuksien parantamista. Vahvistamme pienveneilyn ja muun omaehtoisen vesillä liikkumisen edellytyksiä. Vaalimme ainutlaatuista saari- ja meriluontoamme."
Vartiosaaren sillan vaikutuksia veneilyn toimintaympäristöön tarkasteltiin osayleiskaavaprosessin aikana osana sillan esiselvitystä, joka valmistui lokakuussa 2023. Esiselvitystyön johtopäätöksissä todettiin, että korkeiden veneiden kulkeminen alueella pystytään varmistamaan joko avattavalla siltayhteydellä tai kiertoyhteydellä Jatasalmen kautta. Esiselvityksen mukaan Laajasalon ja Vartiosaaren välisen kiinteänä toteutettavan siltayhteyden taakse jää noin 100 purjevenettä. Muutoin pääosa veneliikenteestä sekä pienet (4,5 metriä korkeat) vesibussit mahtuvat sillan ali, sillä edellytyksellä, että sillan tukirakenteiden etäisyys toisistaan on riittävä. Väyläalue Jatasalmen kapeikossa on nykyhetkellä ahdas ja matala, kapeimmillaan noin 10 metriä leveä, ja vaatii ruoppausta soveltuakseen suuremmillekin aluetta käyttäville vesikulkuneuvoille, kuten vesibusseille ja purjeveneille.
Jatasalmen käytettävyydestä tulee huolehtia ennen sillan rakentamisen aloittamista Reposalmessa. On myös syytä huomioida, että avattava silta edellyttää kiinteitä siltoja enemmän ylläpitokustannuksia (nosto-/kääntökalusto), sekä tarkempaa valvontaa ja huoltoa kuin kiinteät siltavaihtoehdot.
Huomiota tulee jatkosuunnittelussa kiinnittää myös siihen, että sillan rakentamisen myötä pienveneiden, pääasiassa soutuveneiden säilytysalue Reposalmen rannassa pienenee. Osaa veneistä on käytetty Vartiosaareen kulkemiseen, joten sillan rakentamisen myötä veneiden tarve vähenee. Veneilyn olosuhteita alueella taas parantavat Vartiosaareen sijoittuvat kaksi uutta satamaa.
Vartiosaaren siltaratkaisua edistettäessä tulee huomioida osayleiskaavaa varten laaditussa, Vartiosaaren siltaa koskevassa esiselvityksessä esitetyt ratkaisut, joilla veneilyn ja alueen venesatamien toimintaedellytykset voidaan turvata osayleiskaavan toteutuksessa.
Pormestarin 20.10.2025 esittelemässä ehdotuksessa vuoden 2026 talousarvioksi puistojen ja liikunta-alueiden rakentamisohjelmassa vuosiksi 2026 - 2028 Vartiosaaren sillalle on esitetty 4,5 miljoonaa euroa. Kustannusarvio tarkentuu siltavaihtoehdosta riippuen.
Ponnesta on saatu kaupunkiympäristölautakunnan sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunnot. Toimialat olivat valmistelleet lausuntonsa yhdessä. Annettu selvitys on lausuntojen mukainen.
Hallintosäännön 30 luvun 14 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen tiedoksi muille valtuutetuille.
Kaupunkiympäristölautakunta 13.05.2025 § 296
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Hyväksyessään Vartiosaaren osayleiskaavan (13.11.2024, § 242) kaupunginvaltuusto edellytti selvitettävän mahdollisuudet turvata alueen vesialueiden käytettävyys sekä veneilyn ja alueen venesatamien toimintaedellytykset. Erityisesti kaupunginvaltuusto kiinnitti huomiota Vartiosaaren mahdollisiin siltaratkaisuihin ja niiden vaikutuksiin veneilyn ja alueen venekerhojen toimintaedellytyksiin.
Kaupunkiympäristölautakunta piti tärkeänä, että Laajasalon kanavasta ja rantojen venesatamista tulee jatkossakin päästä Helsingin merialueille vesiteitse joko Jatansalmen kautta tai nostosillan alta.
Vartiosaaren sillan vaikutuksia veneilyn toimintaympäristöön on tarkasteltu osayleiskaavaprosessin aikana osana sillan esiselvitystä, joka valmistui lokakuussa 2023. Esiselvitystyön johtopäätöksissä todetaan, että korkeiden veneiden kulkeminen alueella pystytään varmistamaan joko avattavalla siltayhteydellä tai kiertoyhteydellä Jatansalmen kautta. Esiselvityksen mukaan Laajasalon ja Vartiosaaren välisen kiinteänä toteutettavan siltayhteyden taakse jää noin 100 purjevenettä. Muutoin pääosa veneliikenteestä sekä pienet (4,5 metriä korkeat) vesibussit mahtuvat sillan ali, sillä edellytyksellä, että sillan tukirakenteiden etäisyys toisistaan on riittävä. Väyläalue Jatansalmen kapeikossa on nykyhetkellä ahdas ja matala, kapeimmillaan noin 10 metriä leveä, ja vaatii ruoppausta soveltuakseen suuremmillekin aluetta käyttäville vesikulkuneuvoille, kuten vesibusseille ja purjeveneille.
Huomiota tulee jatkosuunnittelussa kiinnittää myös siihen, että sillan rakentamisen myötä pienveneiden, pääasiassa soutuveneiden säilytysalue Reposalmen rannassa pienenee. Osaa veneistä on käytetty Vartiosaareen kulkemiseen, joten sillan rakentamisen myötä veneiden tarve voi vähentyä. Veneilyn olosuhteita alueella vastavuoroisesti parantavat Vartiosaareen sijoittuvat kaksi uutta satamaa.
Kaupunkiympäristölautakunta totesi, että Vartiosaaren siltaratkaisua edistettäessä tulee huomioida osayleiskaavaa varten laaditussa Vartiosaaren siltaa koskevassa esiselvityksessä esitetyt ratkaisut, joilla veneilyn ja alueen venesatamien toimintaedellytykset voidaan turvata osayleiskaavan toteutuksessa.
Lausunto on valmisteltu yhdessä kulttuurin ja vapaa-ajantoimialan kanssa.
Esittelijä
Lisätiedot
Vili Tuomisto, projektinjohtaja: 09 310 52606
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 29.04.2025 § 60
Lausunto
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi kaupunginhallitukselle asiasta seuraavan lausunnon:
Hyväksyessään Vartiosaaren osayleiskaavan (13.11.2024, 242 §) kaupunginvaltuusto edellytti, että vesialueiden käytön sekä veneilyn ja alueen venesatamien toimintaedellytysten mahdollisuudet selvitetään. Erityisesti kaupunginvaltuusto kiinnitti huomiota Vartiosaaren mahdollisiin siltaratkaisuihin ja niiden vaikutuksiin veneilyn ja alueen venekerhojen toimintaedellytyksiin.
Esiselvitystyössä esille nousseiden johtopäätösten valossa kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta pitää tärkeänä, että Laajasalon kanavasta ja rantojen pienvenesatamista tulee päästä laajemmille vesialueille jatkossa joko Jatasalmen kautta tai nostosillan alta. Tässä yhteydessä on syytä huomioida, että avattava silta edellyttää kiinteitä siltoja enemmän ylläpitokustannuksia (nosto-/kääntökalusto), sekä tarkempaa valvontaa ja huoltoa kuin kiinteät siltavaihtoehdot. Väyläalue Jatasalmen kapeikossa on puolestaan nykyhetkellä ahdas, kapeimmillaan noin 10 metriä leveä. ja vaatii ruoppausta soveltuakseen purjeveneille. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta kehottaa huolehtimaan Jatasalmen käytettävyydestä ennen sillan rakentamisen aloittamista Reposalmessa.
Huomiota tulee jatkosuunnittelussa kiinnittää myös siihen, että sillan rakentamisen myötä pienveneiden, pääasiassa soutuveneiden säilytysalue Reposalmen rannassa pienenee. Osaa veneistä on käytetty Vartiosaareen kulkemiseen, joten sillan rakentamisen myötä voi veneiden tarve vähentyä. Lisäksi kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteaa, että veneilyn olosuhteita alueella parantavat Vartiosaareen sijoittuvat kaksi uutta satamaa.
Vartiosaaren sillan vaikutuksia veneilyolosuhteisiin selvitettiin jo kaavoitusprosessin käynnistyessä. Tässä vaiheessa kaupunkiympäristölautakunta kehotti selvittämään Laajasalon ja Vartiosaaren välisen sillan mahdollisimman nopeaa toteutusta, jotta Vartiosaaren virkistyskäyttö olisi mahdollista ympäri vuoden. Kyseinen esiselvitys Vartiosaaren sillasta osayleiskaavaa varten valmistui lokakuussa 2023.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteaa, että Vartiosaaren siltaratkaisua edistettäessä, tulee huomioida osayleiskaavaa varten laadittu Vartiosaaren siltaa koskeva esiselvitys, sen sisältämine vaihtoehtoineen ja johtopäätöksineen. Esiselvityksessä tutkittiin osayleiskaavassa määriteltyä siltayhteyttä Laajasalon Yliskylän Reposalmen rannasta Vartiosaareen. Kyseisen, esiselvityksessä tutkittuun paikkaan kiinteänä toteutettavan siltayhteyden taakse jää noin 100 purjevenettä. Muutoin pääosa veneliikenteestä sekä pienet (4,5 metriä korkeat) vesibussit mahtuvat sillan ali, sillä edellytyksellä, että sillan tukirakenteiden etäisyys toisistaan on riittävä.
Esittelijä
Lisätiedot
Minttu Perttula, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36171
Stefan Fröberg, ulkoilupalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 87901
This decision was published on 15.11.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §