Toivomusponsi, Vartiosaaren vesialueiden käytettävyys ja venesatamien toimintaedellytykset turvattava
Valtuutettu Matias Pajulan toivomusponsi Vartiosaaren vesialueiden käytettävyyden sekä veneilyn ja venesatamien toimintaedellytysten turvaamisesta
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 13.11.2024 (242 §) hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen tiedoksi muille valtuutetuille.
Esittelijän perustelut
Kaupunki pitää tärkeänä, että Laajasalon kanavasta ja rantojen venesatamista tulee jatkossakin päästä Helsingin merialueille vesiteitse joko Jatasalmen kautta tai nostosillan alta. Kaupunkistrategian mukaisesti "[m]erellisten palveluiden ja virkistysmahdollisuuksien tulee olla kaikkien ulottuvilla. Edistämme saarien saavutettavuutta, vesiliikenteen kehittymistä, rantojen ja saarien infrastruktuurin vahvistumista, meren äärellä olevien palveluiden kasvua ja virkistysmahdollisuuksien parantamista. Vahvistamme pienveneilyn ja muun omaehtoisen vesillä liikkumisen edellytyksiä. Vaalimme ainutlaatuista saari- ja meriluontoamme."
Vartiosaaren sillan vaikutuksia veneilyn toimintaympäristöön tarkasteltiin osayleiskaavaprosessin aikana osana sillan esiselvitystä, joka valmistui lokakuussa 2023. Esiselvitystyön johtopäätöksissä todettiin, että korkeiden veneiden kulkeminen alueella pystytään varmistamaan joko avattavalla siltayhteydellä tai kiertoyhteydellä Jatasalmen kautta. Esiselvityksen mukaan Laajasalon ja Vartiosaaren välisen kiinteänä toteutettavan siltayhteyden taakse jää noin 100 purjevenettä. Muutoin pääosa veneliikenteestä sekä pienet (4,5 metriä korkeat) vesibussit mahtuvat sillan ali, sillä edellytyksellä, että sillan tukirakenteiden etäisyys toisistaan on riittävä. Väyläalue Jatasalmen kapeikossa on nykyhetkellä ahdas ja matala, kapeimmillaan noin 10 metriä leveä, ja vaatii ruoppausta soveltuakseen suuremmillekin aluetta käyttäville vesikulkuneuvoille, kuten vesibusseille ja purjeveneille.
Jatasalmen käytettävyydestä tulee huolehtia ennen sillan rakentamisen aloittamista Reposalmessa. On myös syytä huomioida, että avattava silta edellyttää kiinteitä siltoja enemmän ylläpitokustannuksia (nosto-/kääntökalusto), sekä tarkempaa valvontaa ja huoltoa kuin kiinteät siltavaihtoehdot.
Huomiota tulee jatkosuunnittelussa kiinnittää myös siihen, että sillan rakentamisen myötä pienveneiden, pääasiassa soutuveneiden säilytysalue Reposalmen rannassa pienenee. Osaa veneistä on käytetty Vartiosaareen kulkemiseen, joten sillan rakentamisen myötä veneiden tarve vähenee. Veneilyn olosuhteita alueella taas parantavat Vartiosaareen sijoittuvat kaksi uutta satamaa.
Vartiosaaren siltaratkaisua edistettäessä tulee huomioida osayleiskaavaa varten laaditussa, Vartiosaaren siltaa koskevassa esiselvityksessä esitetyt ratkaisut, joilla veneilyn ja alueen venesatamien toimintaedellytykset voidaan turvata osayleiskaavan toteutuksessa.
Pormestarin 20.10.2025 esittelemässä ehdotuksessa vuoden 2026 talousarvioksi puistojen ja liikunta-alueiden rakentamisohjelmassa vuosiksi 2026 - 2028 Vartiosaaren sillalle on esitetty 4,5 miljoonaa euroa. Kustannusarvio tarkentuu siltavaihtoehdosta riippuen.
Ponnesta on saatu kaupunkiympäristölautakunnan sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunnot. Toimialat olivat valmistelleet lausuntonsa yhdessä. Annettu selvitys on lausuntojen mukainen.
Hallintosäännön 30 luvun 14 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen tiedoksi muille valtuutetuille.
Presenter information
Ask for more info
Anna Villeneuve, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36045