Yhteistyösopimus Etelä-Suomen yhteistyöalueen alueellisen pelastustoiminnan tilanne- ja johtokeskusjärjestelyistä sekä muusta pelastustoiminnan alueellisen johtamisen edellyttämästä erityisvalmiudesta

HEL 2024-015586
§ 51

Yhteistyösopimus Etelä-Suomen yhteistyöalueen alueellisen pelastustoiminnan tilanne- ja johtokeskusjärjestelyistä sekä muusta pelastustoiminnan alueellisen johtamisen edellyttämästä erityisvalmiudesta

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä liitteenä olevan Helsingin kaupungin ja Etelä-Suomen yhteistyöalueen hyvinvointialueiden välisen yhteistyösopimuksen Etelä-Suomen yhteistyöalueen alueellisen pelastustoiminnan tilanne- ja johtokeskusjärjestelyistä sekä muusta pelastustoiminnan alueellisen johtamisen edellyttämästä erityisvalmiudesta.

Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti oikeuttaa pelastuskomentajan
- allekirjoittamaan sopimuksen
- päättämään vähäisistä, välttämättömistä muutoksista sopimukseen.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Kerem Eren ei osallistunut tämän asian käsittelyyn.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttuja asiantuntijoita.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Palomestari ********** ja lakimies ********** ovat kutsuttuina asiantuntijoina.

Sopimuksen tausta

Pelastustoimen järjestämisestä annetun lain (613/2021) 5 §:n 1 momentin ja sen 1 kohdan mukaan, jos se on välttämätöntä palvelujen saatavuuden, yhdenmukaisuuden tai laadun turvaamiseksi taikka tehtävien vaativuuden tai niistä johtuvien suurten kustannusten perusteella, valtakunnalliset ja alueelliset tilanne- ja johtokeskusjärjestelyt ja muu pelastustoiminnan johtamisen edellytyksenä oleva erityisvalmius voidaan koota hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 7 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla suurempiin kokonaisuuksiin yhden tai useamman hyvinvointialueen järjestettäväksi. Koottavasta tehtävästä sekä niistä hyvinvointialueista, joihin tehtävä kootaan, voidaan säätää valtioneuvoston asetuksella.

Valtioneuvoston 4. huhtikuuta 2024 voimaan tulleella asetuksella tilanne- ja johtokeskusjärjestelyiden kokoamisesta (145/2024) säädettiin tilanne- ja johtokeskusjärjestelyiden sekä muun pelastustoiminnan alueellisen johtamisen edellytyksenä olevan erityisvalmiuden Helsingin kaupungin sekä niiden hyvinvointialueiden järjestettäväksi, joiden alueella sijaitsee sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021) 34 §:ssä tarkoitettu yliopistollinen sairaala. Asetuksessa tarkoitetut tehtävät on koottava asetuksessa säädetyllä tavalle viimeistään vuoden kuluessa asetuksen voimaantulosta.

Pelastustoimen järjestämisestä annetun lain 5 §:n 2 momentin mukaan hyvinvointialue, jonka järjestettäväksi tehtävä on osoitettu, vastaa hyvinvointialueesta annetun lain 7 §:n 1 momentin mukaisesti tehtävään kuuluvien palvelujen ja muiden toimenpiteiden yhdenvertaisesta saatavuudesta, tarpeen, määrän ja laadun määrittelemisestä, tuottamistavasta, tuottamisen ohjauksesta ja valvonnasta sekä viranomaiselle kuuluvan toimivallan käyttämisestä. Muilla hyvinvointialueilla ei ole päätösvaltaa 1 momentissa tarkoitetuista palveluista, eivätkä ne saa järjestää, tuottaa tai hankkia muualta mainittuja palveluja. Kukin hyvinvointialue vastaa kuitenkin tehtäviensä rahoituksesta, ja ne ovat velvollisia korvaamaan kootusta tehtävästä ja siihen kuuluvista palveluista ja muista toimenpiteistä aiheutuvat kustannukset.

Edellä mainittujen säädösten perusteella Helsingin kaupunki järjestää lakiperusteisesti pelastustoimen alueelliset tilanne- ja johtokeskusjärjestelyt sekä muun pelastustoiminnan alueellisen johtamisen edellytyksenä olevan erityisvalmiuden kaikille Etelä-Suomen yhteistyöalueeseen kuuluville hyvinvointialueille ja Helsingin kaupungille.

Sopimuksen tarkoitus

Sopimuksen tarkoituksena on, että Etelä-Suomen yhteistyöalueen hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki sopivat tarvittavilta osin laissa ja asetuksissa säädettyä tarkemmin pelastustoimen alueellisiin tilanne- ja johtokeskusjärjestelyihin ja muun pelastustoiminnan alueellisen johtamisen edellytyksenä olevaan erityisvalmiuteen liittyvästä yhteistyöstä.

Helsingin kaupungin pelastuslaitos vastaa Etelä-Suomen yhteistyöalueen pelastustoiminnan tilanne- ja johtokeskuksen päivystystoiminnasta, tiloista, tietotekniikka-, viestintä- ja muista laitteista sekä järjestelmistä ja välineistä, johtokeskushenkilöstöstä, henkilöstöhallinnosta ja muista työantajan velvoitteista.

Sopijapuolina ovat Helsingin kaupunki, Etelä-Karjalan hyvinvointialue, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue, Kymenlaakson hyvinvointialue, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, Päijät-Hämeen hyvinvointialue ja Vantaa-Keravan hyvinvointialue (edustaa myös Keski-Uudenmaan hyvinvointialuetta).

Kustannukset

Yhteistyösopimuksessa ei sovita sopijapuolten kesken erikseen kustannuksista, koska kustannuksista ja niiden jaosta on säädetty hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain (617/2021) 4 luvussa, pelastustoimen järjestämisestä annetun lain (613/2021) 5 §:n 2 momentissa sekä sisäministeriön asetuksessa kootun tehtävän kustannuksista ja korvausperusteista (150/2024). Mitä laissa ja asetuksessa säädetään hyvinvointialueesta, sovelletaan myös Helsingin kaupunkiin.

Sisäministeriön asetuksen mukaan se hyvinvointialue, jolle alueellisesti koottavat tehtävät on koottu, vastaa itse omasta osuudestaan kootun tehtävän kustannuksista samassa suhteessa, kuin sen pelastustoimen laskennallisten kustannusten suhteellinen osuus on kokoamiseen osallisten hyvinvointialueiden yhteenlasketuista pelastustoimen laskennallisista kustannuksista ja muu kokoamiseen osallinen hyvinvointialue on velvollinen korvaamaan kootusta tehtävästä aiheutuvat kustannukset samassa suhteessa sille hyvinvointialueelle, jolle tehtävä on koottu. Hyvinvointialueiden pelastustoimen laskennallisista kustannuksista säädetään hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain 4 luvussa.

Sisäministeriön asetuksessa kootun tehtävän kustannuksista ja korvausperusteista 2 §:ssä ja pelastustoimen järjestämisestä annetun lain 5 §:n 2 momentissa säädetty korvausvelvollisuus kohdistuu vain siihen osaan tehtäväkokonaisuutta, joka on mainitun momentin nojalla koottu. Kukin hyvinvointialue vastaa tehtäväkokonaisuuden muista kustannuksista itse. Sillä hyvinvointialueella, jolle alueellisesti koottavat tehtävät on koottu, on oikeus saada muilta hyvinvointialueilta tehtävän järjestämisen edellyttämä täysi korvaus.

Sopimuksen voimaantulo ja sopimuksen muuttaminen

Sopimus tulee voimaan, kun kaikki sopijapuolet ovat sen allekirjoittaneet. Sopimus on voimassa toistaiseksi. Sopijapuolet voivat ehdottaa sopimukseen muutoksia sopimuskauden aikana. Sopimusmuutokset on tehtävä kirjallisesti, ja ne tulevat voimaan, kun sopijapuolet ovat ne asianmukaisesti hyväksyneet ja allekirjoittaneet sopijapuolten toimivaltaisten edustajien toimesta.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 2 luvun 18 §:n 1 momentin mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on toimialalautakunta, joka huolehtii 4 luvun 8 §:ssä tarkoitetun sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan mukaisista tehtävistä.

Hallintosäännön 4 luvun 8 §:n mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetussa laissa, pelastustoimen järjestämisestä annetussa laissa, terveydenhuoltolaissa, sosiaalihuoltolaissa ja muussa lainsäädännössä hyvinvointialueille säädetyistä tehtävistä sekä pelastuslain mukaisista pelastuslaitoksen tehtävistä.

Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan toimielimen päätöksiin perustuvat asiakirjat allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan esitetään oikeuttavan pelastuskomentaja allekirjoittamaan sopimus ja päättämään vähäisistä, välttämättömistä sopimusmuutoksista. Olennaiset sopimusmuutokset tuodaan lautakunnan päätettäväksi.

This decision was published on 27.03.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Samuli Saarioinen, palomestari, puhelin: 09 310 30133

samuli.saarioinen@hel.fi

Tomi Kuula, lakimies, puhelin: 09 310 30040

tomi.kuula@hel.fi

Attachments

2. Liite 1 Yhteyshenkilöt ja laskutustiedot
The attachment will not be published on the internet.
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 8 k
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 8 k
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 8 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.