A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Liikenteenohjaussuunnitelma, Sörnäistenniemi

HEL 2024-015742
More recent handlings
§ 22

Sörnäistenniemen liikenteen ohjaussuunnitelma

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö

Päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti, että toteutetaan Sörnäistenniemen liikenteen ohjausjärjestelyt piirustuksen 7746 mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Piirustus 7746 korvaa piirustuksen 7346 (17.2.2023).

Kaupunginhallitus päätti 25.4.2016 (§ 405) pysäköinnin uusista maksuvyöhykkeistä. On kaupunginhallituksen päätöksen ja pysäköintipolitiikan mukaista, että maksuvyöhykkeillä sijaitsevat yleisten alueiden pysäköintipaikat ovat lähtökohtaisesti maksullisia.

Sörnäistenniemen pysäköinti muutetaan maksulliseksi. Pysäköinti on maksullista arkipäivinä kello 9-21. Aikarajoitusta ei ole. Pysäköintipaikat sijaitsevat 2-maksuvyöhykkeellä.

Alueelle ei rakenneta lippuautomaatteja, koska mobiilimaksamisen osuus on noin 90 %.

Leonkadun osuus kauppakeskus Redin eteläpuolella on toteutettu niin sanotun jaetun katutilan periaatteiden mukaisesti eli kadulla ei ole tasoerottelua, eikä jalankulkijalle ole osoitettu tarkkaa kadunylityspaikkaa. Jalankulkijalle on näin mahdollistettu sujuva ja joustava kulku eri suuntiin puiston ja jalankulkualueiden välillä. Aluetta ja katuosuutta on tarkkailtu useaan otteeseen kuluneiden vuosien aikana ja järjestely toimii joustavasti kaikkien kulkumuotojen osalta, kuten on tarkoitus. Jalankulkijoiden määrä on suurempi kuin moottoriajoneuvojen, ajoneuvojen kuljettavat antavat usein tilaa jalankulkijalle ja toisaalta jalankulkijat myös sovittavat kulkureittinsä autoliikenne huomioiden. Onnettomuuksia ei ole kirjattu. Osa asukkaista kokee järjestelyn kuitenkin epäselvänä tai turvattomana. Leonkadun ja Arielinkadun risteysalue osoitetaan pihakaduksi. Tieliikennelaissa (43 §) on määrätty, että pihakadulla ajoneuvolla ajettaessa on jalankulkijoille annettava esteetön kulku. Ajonopeus on sovitettava jalankulun mukaiseksi, eikä se saa ylittää 20 kilometriä tunnissa. Näin saadaan osoitettua jalankulkijoita priorisoiva kadunylityspaikka Sörnäistenniemen asuinkortteleiden suuntaan, mutta mahdollistetaan edelleen vapaamuotoinen kulkulinja esimerkiksi poikittain risteysalueen läpi. Koko Leonkatua kauppakeskus Redin edustalla ei kuitenkaan osoiteta pihakaduksi, jotta raitiolinjan aikataulu pysyy luotettavana.

Kustannusennuste

Rakennukset ja yleiset alueet, rakennuttaminen 2 000 euroa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännössä (16 luku 6 § kohta 1) on liikenne- ja katusuunnittelupäällikön toimivallassa päättää katu- ja muulle yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella merkitykseltään vähäisistä yksittäisistä liikennejärjestelyistä.

Sovelletut oikeusohjeet

Tieliikennelaki (729/2018) 71 § 1 momentti kohta 2.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi yleistiedoksiantona, sillä henkilöiden lukumäärää ei tiedetä (hallintolaki 55 § 2 momentti).

Ask for more info

Riikka Österlund, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37312

riikka.osterlund@hel.fi

Decisionmaker

Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö