Kuuleminen, elintarvikelaki 55 §, Kulkurintupa Oy

HEL 2024-015782
More recent handlings
§ 1

Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen Kulkurintupa Oy:lle

Yksikön päällikkö

Päätös

Toimija

Kulkurintupa Oy, Ollinkatu 6 A 2, 33400 Tampere
y-tunnus 3011767-2

Elintarvikehuoneisto

Kulkurintupa, liikkuva elintarvikehuoneisto

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikön määräys

1. Toimijan on laadittava kirjallinen omavalvontasuunnitelma. Omavalvontasuunnitelman on oltava tarkastettavissa.
2. Myyntipiste on suojattava katoksella ja kolmella seinällä. Tarvittaessa myös pohja on suojattava, esim. hiekalla tai nurmikolla.
3. Pisarasuojauksesta on huolehdittava riittävällä tavalla. Avonaisia muikkulaatikoita ei saa sijoittaa myyntipisteessä niin, että ne ovat liian lähellä asiakkaita.
4. Myyntipiste, mukaan lukien seinät, kalusteet ja muut tavarat, on puhdistettava rasvasta ja liasta ja pidettävä puhtaana.
5. Käsienpesupisteessä on oltava lämmintä vettä, jätevesiastia, nestesaippuaa ja paperipyyhkeitä. Käsienpesupiste on laitettava toimintakuntoon ennen ruoanvalmistuksen ja myynnin aloittamista.
6. Käsihygieniasta on huolehdittava. Kädet on pestävä usein ja aina ennen ruoanvalmistukseen ryhtymistä.
7. Välineille on oltava pesumahdollisuus tai mukana on oltava riittävästi puhtaita välineitä, jotta niitä voidaan tarpeen mukaan vaihtaa.
8. Vanhentuneita elintarvikkeita ei saa myydä eikä säilyttää myyntipisteessä, autossa eikä myyntipisteen tukitiloissa. Vanhentuneiden tuotteiden hävittäminen on huomioitava omavalvonnassa. Vanhentuneet tuotteet on hävitettävä omavalvontatoimenpiteenä viipymättä.
9. Myyntipisteeseen on laitettava esille pakkaamattomina myytävien elintarvikkeiden osalta seuraavat tiedot: elintarvikkeen nimi ja allergiaa ja intoleransseja aiheuttavat aineet ja tuotteet tai vaihtoehtoisesti tiedote, jossa asiakkaille kirjallisesti ilmoitetaan, että tiedot ovat saatavissa pyydettäessä henkilökun­nalta.
10. Pakkaamattomia, helposti pilaantuvia elintarvikkeita käsittelevällä henkilöllä on oltava hygieniapassi ja se on pyydettäessä esitettävä tarkastajalle.

Määräaika

Edellä mainitut toimenpiteet on toteutettava 28.2.2025 mennessä.

Täytäntöönpano

Määräystä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen (kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto) toisin määrää.

Asiaan liittyvät taustatiedot

Kulkurintuvan liikkuvaan elintarvikehuoneistoon on tehty valvontasuunnitelman mukainen tarkastus 5.5.2024. Tällöin on havaittu, että toimijalla ei ollut lainkaan omavalvontasuunnitelmaa. Myyntipiste oli riittämättömästi suojattu eikä pisarasuojaus ollut riittävä. Käsienpesupisteessä ei ollut lämmintä vettä, jätevesiastiaa, nestesaippuaa eikä paperipyyhkeitä. Henkilökunta ei pessyt käsiä ennen ruuanvalmistukseen ryhtymistä. Välineiden pesumahdollisuutta ei ollut. Lisäksi pinnat, työvälineet ja laitteet olivat likaisia. Pakattuja elintarvikkeita säilytettiin ja myytiin liian korkeassa lämpötilassa. Toimija ei ollut tehnyt omavalvonnan lämpötilamittauksia eikä -kirjauksia. Toimijalla ei ollut esittää hygieniapassia. Myyntipisteessä ei ollut esillä asiakkaille tiedotetta allergeenitietojen saamisesta henkilökunnalta eikä viimeisintä Oiva-raporttia. Korjaavat toimenpiteet on edellytetty tehtäväksi 31.5.2024 mennessä (Liite 1 Tarkastuskertomus 5.5.2024).

Myyntipisteeseen on tehty uusintatarkastus 4.8.2024, jolloin on todettu, ettei kaikkia epäkohtia ole korjattu määräajassa (Liite 2 Tarkastuskertomus 4.8.2024). Pakattuja elintarvikkeita ei nyt ollut myynnissä. Muilta osin toimija ei ollut noudattanut annettuja kehotuksia.

Kulkurintuvan myyntipisteeseen on tehty toinen uusintatarkastus 3.11.2024, jolloin on todettu, ettei kaikkia epäkohtia ole edelleenkään korjattu määräajassa (Liite 3 Tarkastuskertomus 3.11.2024). Oiva-raportti oli nyt esillä. Tällä tarkastuksella todettiin, että myyntipisteessä oli kylmäsäilytyslaatikoita, joissa toimijan mukaan oli vain kylmäpatruunoita. Kylmäpatruunoiden alla kuitenkin varastoitiin kalajalosteita, jotka olivat kolme viikkoa vanhoja (viimeinen käyttöpäivä oli 12.10.2024). Toimija hävitti kalajalosteet tarkastajan läsnä ollessa tapahtuman järjestäjän roskalavalle

Kuuleminen

Toimijaa on kuultu elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaisesta määräyksestä sekä asetettavasta määräajasta 27.11.2024 päivätyllä kirjeellä. (Liite 4 Kuuleminen 27.11.2024.)

Toimija pyysi lisäaikaa vastineen toimittamiselle 31.12.2024 asti (Liite 5 Lisäaikapyyntö vastineen toimittamiselle 16.12.2024). Toimijalle myönnettiin lisäaikaa vastineen antamiseen ja hän on antanut vastineen 7.1.2025. Vastineessa toimija ilmoittaa, että omavalvontasuunnitelma on näytetty terveystarkastajalle, tarkastuksessa se oli vain jäänyt autoon eikä sitä ollut mahdollisuutta käydä hakemassa toimijan ollessa yksin myyjänä. Vastineen mukaan myyntipiste on suojattu katoksella ja pohja on suojattu matolla ja pisarasuoja on huolehdittu. Lisäksi myyntipiste on puhdas, käsienpesupiste laitetaan kuntoon (lämmin vesi) ja käsihygienia on kunnossa, aina käytetään kertakäyttökäsineitä. Välineet ovat puhtaita ja ne pestään käyttökerran jälkeen. Vastineen mukaan tuotteet hankitaan viimeistään kahta päivää ennen myyntiä. Tuotteet, joiden viimeinen käyttöpäivä oli mennyt, olivat laatikossa alimpana, eikä niitä ollut tarkoituskaan myydä. Jatkossa toimija kertoo ilmoittavansa elintarvikkeiden tiedot. Toimijalla on vastineen mukaan hygieniapassi. (Liite 6 Vastine kuulemiseen 7.1.2025.)

Päätöksen perustelut

Neuvonnasta, opastuksesta ja kehotuksesta huolimatta Kulkurintupa Oy ei ole korjannut kaikkia tarkastuksilla havaittuja epäkohtia. Kulkurintupa Oy ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin huoneistossa havaittujen epäkohtien korjaamiseksi, on epäkohdan/epäkohtien korjaamiseksi tarpeen antaa elintarvikelain 55 §:ssä tarkoitettu määräys.

Elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos:

1) elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia; tai

2) elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan.

Elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa.

Elintarvikelain (297/2021) 15 §:n mukaan elintarvikealan ja kontaktimateriaalialan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella.

Maa- ja metsätalousministeriön asetuksen elintarvikehygieniasta (318/2021) 22 §:n mukaan elintarviketoimintaan liittyvien omavalvonnan kirjausten on sisällettävä tallenteet omavalvonnan toteuttamisesta, siihen liittyvistä mittauksista, tutkimuksista ja selvityksistä sekä tehdyistä korjaavista toimenpiteistä ja ilmoituksista viranomaiselle. Toimijan on säilytettävä omavalvonnan kirjauksia vähintään yksi vuosi elintarvikkeen viimeisen käyttöajankohdan tai vähimmäissäilyvyysajan jälkeen tai vähintään yksi vuosi elintarvikkeen käsittelystä, jos edellä mainittuja päiväysmerkintöjä ei vaadita, jollei asiasta ole toisin säädetty. Toimijan on lisäksi säilytettävä tehtyjen tutkimusten viimeisimmät tulokset. Kirjausten on oltava valvontaviranomaisen saatavilla. Toimijan on säilytettävä elintarvikkeiden jäljitettävyystietoja vähintään yksi vuosi elintarvikkeiden lähettämisestä tai vastaanottamisesta. Toimijalla ei ollut esittää omavalvontasuunnitelmaa eikä omavalvontaan liittyviä kirjauksia Helsingissä tehdyillä tarkastuksilla. Toimija ei ole esittänyt omavalvontasuunnitelmaa eikä lähettänyt sitä tarkastettavaksi. Omavalvontasuunnitelma on esitetty varaston tarkastuksen yhteydessä Tampereella (Liite 6 tarkastuskertomus 28.11.2024), jossa valvontaviranomainen on kehottanut korjaamaan suunnitelmaa toimintaa vastaavaksi. Omavalvontakirjauksia ei ole ollut esittää tarkastuksilla Helsingissä tai Tampereella.

Euroopan parlamentin ja neuvoston elintarvikehygieniasta antaman asetuksen 852/2004 liitteen III luvun 1 kohdan 1 mukaan siirrettävät ja väliaikaiset tilat, kuten telttakatokset, on niin hyvin kuin käytännössä on mahdollista, sijoitettava, suunniteltava, rakennettava, pidettävä puhtaina ja kunnossa siten, että vältetään saastuminen, erityisesti eläinten ja tuhoeläinten aiheuttama. Myyntipisteessä oli vain yksi seinä kolmen sijasta. Muikkulaatikot oli sijoitettu liian lähelle asiakkaita, eikä myyntipisteessä ollut pisarasuojausta. Pinnat, työvälineet ja laitteet olivat likaisia ja rasvaisia

Euroopan parlamentin ja neuvoston elintarvikehygieniasta antaman asetuksen 852/2004 liitteen III luvun 1 kohdan 2 mukaan on erityisesti tarpeen mukaan oltava tarkoituksenmukaiset tilat riittävän henkilökohtaisen hygienian ylläpitämiseksi (näihin kuuluvat muun muassa käsien hygieeniseen pesuun ja kuivaamiseen tarvittavat tilat, hygieeniset saniteettitilat ja pukusuojat). Myyntipisteen käsienpesupisteessä ei ollut lämmintä vettä.

Lisäksi kohdan 2 mukaan on oltava asianmukaiset keinot työkalujen ja laitteiden puhdistamiseen ja tarvittaessa desinfiointiin ja elintarvikkeet on sijoitettava siten, että saastumisriski voidaan välttää niin hyvin kuin käytännössä on mahdollista. Välineiden pesumahdollisuutta ei ollut eikä mukana ollut vaihtovälineitä.

Elintarvikelain (297/2021) 6 §:n mukaan elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Toimijan on huolehdittava myös siitä, että elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät johda kuluttajaa harhaan.

Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajille (834/2014) 6 §:n mukaan pakkaamattomista elintarvikkeista on elintarvikkeen luovutuspaikassa annettava loppukuluttajalle tieto kaikista elintarvikkeen valmistuksessa käytetyistä ja lopullisessa elintarvikkeessa edelleen jossain muodossa olevista ainesosista, jotka ovat elintarviketietoasetuksen (1169/2011) 9 artiklan 1 kohdan c alakohdan tarkoittamia allergioita ja intoleransseja aiheuttavia aineita tai tuotteita. Ainesosat on ilmoitettava elintarvikkeen nimellä niin, että käy ilmi elintarviketietoasetuksen liitteessä II mainitun aineen tai tuotteen nimi. Edellä 1 momentissa tarkoitettua tietoa ei tarvitse antaa elintarvikkeesta, jonka nimestä käy ilmi elintarviketietoasetuksen liitteessä II mainitun aineen tai tuotteen nimi.

Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajille (834/2014) 7 §:n mukaan pakkaamattomasta elintarvikkeesta on vähittäismyyntipaikassa annettava loppukuluttajalle myös seuraavat tiedot: 1) elintarvikkeen nimi 2) elintarvikkeen ainesosat siten kuin elintarviketietoasetuksessa säädetään tai muulla vastaavalla selkeällä tavalla. Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajille (834/2014) 8 §:n mukaan pakkaamattomista elintarvikkeista annettavien tietojen ilmoittamistapa on seuraava: Edellä 6 ja 7 §:ssä tarkoitetut tiedot on ilmoitettava loppukuluttajalle kirjallisesti elintarvikkeen luovutuspaikassa pakkaamattoman elintarvikkeen läheisyydessä olevassa helposti havaittavassa ja selkeässä esitteessä tai taulussa tai muulla vastaavalla selkeällä tavalla. Tiedot voidaan 1 momentissa säädetystä poiketen antaa suullisesti edellyttäen, että
- elintarvikkeen luovutuspaikassa pakkaamattoman elintarvikkeen läheisyydessä olevassa helposti havaittavassa ja selkeässä esitteessä tai taulussa tai muulla vastaavalla tavalla ilmoitetaan, että tiedot ovat saatavissa pyydettäessä henkilökunnalta tai että tiedot ovat kuluttajan saatavissa kirjallisessa tai elektronisessa muodossa ennen ostopäätöksen tekoa ilman ylimääräisiä kustannuksia; ja
- tiedot ovat kirjallisessa tai elektronisessa muodossa elintarvikkeen luovutuspaikassa henkilökunnan ja valvontaviranomaisten helposti saatavilla.

Myyntipisteessä ei ollut esillä tietoa elintarvikkeiden valmistuksessa käytetyistä ja lopullisessa elintarvikkeessa olevista ainesosista eikä asiakkaille ollut esillä tiedotetta allergeenitietojen saamisesta henkilökunnalta.

Elintarvikelain (297/2021) 19 §:n mukaan pakkaamattomia helposti pilaantuvia elintarvikkeita elintarvikehuoneistossa käsittelevällä henkilöllä on oltava elintarvikehygieenistä osaamista osoittava Ruokaviraston hyväksymän mallin mukainen hygieniapassi, jos hän on työskennellyt pakkaamattomien helposti pilaantuvien elintarvikkeiden käsittelyä edellyttävissä tehtävissä vähintään kolme kuukautta. Elintarvikealan toimijan on pidettävä kirjaa elintarvikehuoneistossa työskentelevien henkilöiden elintarvikehygieenisestä osaamisesta ja pyydettäessä esitettävä tiedot valvontaviranomaiselle. Toimijalla ei ollut esittää hygieniapassia.

Elintarvikelain 78 §:n mukaan tätä päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Sovellettavat oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 1, 6, 15, 19, 55, 75, 78 §
Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §
Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikehygieniasta (318/2021)
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004, Yleinen elintarvikehygienia-asetus), liite III
Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajille (834/2014)

Toimivaltaperuste

Kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto on elintarvikelain (297/2021) 27 §:n mukainen kunnan valvontaviranomainen. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt päätäntävaltaansa edelleen elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle.

Mahdolliset jatkotoimenpiteet asiassa

Jos epäkohtia ei ole korjattu päätöksessä asetettuun määräaikaan mennessä, voidaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle esitellä päätösehdotus, jossa määräystä tultaisi tehostamaan uhkasakolla. Mahdollinen uhkasakko voisi olla 10 000 euroa.

Tiedoksiantotapa

Pöytäkirjanote toimitetaan haastetiedoksiantona Kulkurintupa Oy:lle.

This decision was published on 21.01.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa lisäksi vaatia oikaisua, jos muutoksenhakuoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.

Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Tarja Pusa, elintarviketarkastaja, puhelin: 09 310 522 73

tarja.pusa@hel.fi

Decisionmaker

Riikka Åberg
yksikön päällikkö

Attachments

1. Kulkurintupa tarkastuskertomus 5.5.2024
The attachment will not be published on the internet.
2. Kulkurintupa tarkastuskertomus 4.8.2024
The attachment will not be published on the internet.
3. Kulkurintupa tarkastuskertomus 3.11.2024
The attachment will not be published on the internet.
4. Kulkurintupa tarkastuskertomus 28.11.2024
The attachment will not be published on the internet.
5. Vastine, lisäaikapyyntö 16.12.2024
The attachment will not be published on the internet.
6. Vastine 31.12.2024
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.