Sääntöohjaus, hallintosäännön muuttaminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, toimialan tehtäväkuvaus ja toimialajohtajan erityinen toimivalta
Hallintosäännön muuttaminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tehtäväkuvaus ja toimialajohtajan toimivalta
Päätös
Kaupunginvaltuusto hyväksyi Helsingin kaupungin hallintosäännön liitteen 1 mukaisesti voimaan 1.3.2025 lukien.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Sosiaali-, terveys-, ja pelastuslautakunta esittää muutoksia kaupungin hallintosääntöön. Hallintosääntöön esitettävät muutokset on kuvattu liitteessä 2.
Hallintosääntöön tehtävät muutokset koskevat pääasiassa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan sote-uudistuksen toimeenpanon viimeisiä vaiheita. Ensimmäinen ehdotettu hallintosäännön muutos koskisi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialan tehtäviä (4 luku 8 §). Hallintosäännön nykyisessä toimialan tehtäväkuvauksessa viitataan sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annettuun lakiin (612/2021, jäljempänä sote-järjestämislaki), pelastustoimen järjestämisestä annettuun lakiin (613/2021, jäljempänä pela-järjestämislaki), terveydenhuoltolakiin (1326/2010) sekä pelastuslakiin (379/2011). Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävistä säädetään kuitenkin useissa laeissa, ja nykyistä hallintosäännön määräystä olisi tästä syystä tarpeen täydentää laajemmin viittauksilla myös muihin lakeihin kuin hallintosäännön nykyisessä määräyksessä on tehty.
Näin ollen hallintosäännön 4 luvun 8 §:n 1 momentti esitetään muutettavaksi siten, että uuden kuvauksen mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetussa laissa, pelastustoimen järjestämisestä annetun laissa, terveydenhuoltolaissa, sosiaalihuoltolaissa ja muussa lainsäädännössä hyvinvointialueille säädetyistä tehtävistä sekä pelastuslain mukaisista pelastuslaitoksen tehtävistä. Lisäksi tehtäväkuvauksen 2 momentti esitetään lyhennettävän siten, että uuden kuvauksen mukaan toimiala luo sosiaali- ja terveyspalvelujen keinoin edellytyksiä terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiselle ja edistämiselle, edistää omatoimisuutta ja yhteisvastuullisuutta sekä ehkäisee ja vähentää sosiaalisia ja terveydellisiä ongelmia ja niiden haittavaikutuksia.
Lisäksi esitetään, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tehtävänkuvausta hallintosäännössä täydennetään siten, että myös toimialan toimintayksiköistä määrätään hallintosäännössä. Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain (703/2023) 4.3 §:n mukaan terveydenhuollon ja sosiaalihuollon toimintayksiköissä saa käsitellä potilas- ja asiakastietoja salassapitosäännösten estämättä. Tämän vuoksi on syytä määritellä toimialan toimintayksiköt. Esitettävän 4 luvun 8 §:n uuden 5 momentin mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla on terveydenhuollon, sosiaalihuollon ja pelastustoimen toimintayksiköt. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toiminnassa syntyneiden henkilötietojen käsittelytarkoitus määritellään toimintayksikkökohtaisesti.
Terveydenhuoltolain 57 §:ssä säädetään erikseen siitä, että terveydenhuollon toimintayksikössä on oltava vastaava lääkäri. Vastaavan lääkärin on johdettava ja valvottava toimintayksikön terveyden- ja sairaanhoitoa. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan erityisen toimivallan nykyistä määräystä esitetään muutettavan terveydenhuollon toimintayksikön vastaavan lääkärin osalta siten, että muutoksen jälkeen hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan, toimialajohtaja määrää terveydenhuollon toimintayksikön vastaavan lääkärin. Terveydenhuoltolain 57 §:n perusteella toimintayksikön vastaavan lääkärin toimivaltaan kuuluu muiden yksiköiden vastaavien lääkärien määrittäminen. Tästä syystä hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 1 kohdasta poistetaan seuraava osa: toimimaan terveyskeskuksen vastaavana lääkärinä.
Lisäksi tähän liittyen esitetään, että terveydenhuollon toimintayksikön vastaavan lääkärin toimivallasta määrätään jatkossa hallintosäännössä uudessa 18 luvun 3 a §:ssä, jonka mukaan terveydenhuollon vastaava lääkäri määrää terveydenhuollon muiden yksiköiden vastaavat lääkärit ja antaa ohjeita terveyden- ja sairaanhoidon muille vastaaville lääkäreille.
Hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 10 §:n mukaan hyvinvointialueen tulee varmistaa, että sen järjestämisvastuulle kuuluvia palveluja tuottavalla muulla palveluntuottajalla on riittävät ammatilliset, toiminnalliset ja taloudelliset edellytykset huolehtia palveluiden tuottamisesta. Hyvinvointialueen tulee ottaa hallintosääntöönsä ja yksityisten palveluntuottajien kanssa tehtäviin sopimuksiin hyvinvointialueen järjestämisvastuun toteuttamiseksi tarvittavat määräykset.
Tästä syystä hallintosäännön 18 luvun 3 §:ään sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan erityisestä toimivallasta esitetään lisättävän uusi momentti, joka koskisi toimialan palvelutuotannossa noudatettavia sopimusmääräyksiä siitä, mitä sote-järjestämislain 2 luvussa on säädetty järjestämisvastuusta ja 3 luvussa palvelun hankkimisesta yksityiseltä palveluntuottajalta, sekä siitä, mitä pela-järjestämislaissa on säädetty. Esitettävän uuden 3 momentin mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja hyväksyisi toiminnalliset linjaukset järjestämisvastuun toteuttamiseksi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan omassa tuotannossa ja niitä vastaavat sopimusmääräykset yksityisiltä palveluntuottajilta hankituissa palveluissa.
Hallintosääntöön ehdotettuja muutoksia on käsitelty kaupungin sääntötyöryhmässä 28.10.2024 ja 11.11.2024. Sääntötyöryhmä piti esitettyjä muutoksia sääntöteknisesti ongelmattomina.
Kaupunginhallitus 20.01.2025 § 31
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy Helsingin kaupungin hallintosäännön liitteen 1 mukaisesti voimaan 1.2.2025 lukien.
13.01.2025 Pöydälle
10.12.2024 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 17.12.2024 § 282
Esitys
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että Helsingin kaupungin hallintosääntöä muutetaan liitteen 1 mukaisesti.
Käsittely
Esittelijä muutti esitystään siten, että liitteeseen korjataan kohta 18 luku 3 § 3 momentti seuraavasti: Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja hyväksyy toiminnalliset linjaukset järjestämisvastuun toteuttamiseksi sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan omassa tuotannossa ja niitä vastaavat sopimusmääräykset yksityisiltä palveluntuottajilta hankituissa palveluissa.
Asiassa tehtiin seuraava ehdotus:
Palautusehdotus:
Jäsen Pentti Arajärvi:
Ehdotus hallintosäännön 4:8.5 momentiksi hämärtää toimintayksikön käsitettä. Terveydenhuoltolain ja sosiaalihuoltolain mukaan toimintayksikkö on palveluja tuottava yksikkö, joita Helsingissä on runsaasti. Jos koko toimiala jaetaan kolmeen toimintayksikköön, syntyy epäselvyys niin terveydenhuollossa kuin sosiaalitoimessa siitä, koskevatko esimerkiksi potilasasiamiehen ja sosiaalihuollon asiamiehen toimet ja toimivalta ehdotetun määräyksen mukaista toimintayksikköä vai terveydenhuoltolain, potilaslain, sosiaalihuoltolain ja sosiaalihuollon asiakaslain mukaista toimintayksikköä. Perusteluissa viitataan terveydenhuoltolain 57 §:n mukaiseen toimintayksikköön, mutta ehdotuksella syntyvä toimintayksikkö ei vastaa potilaslain 2 §:n 4 kohdan mukaista määritelmää, jonka mukaan tarkoitetaan "terveydenhuollon toimintayksiköllä hyvinvointialueen terveydenhuollon toimintayksiköitä, jotka hoitavat sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021) mukaisia terveydenhuollon tehtäviä" puhumattakaan terveydenhuoltolain mukaisesta palveluja tuottavasta toimintayksiköstä. Sama ongelma toistuu sosiaalihuollossa.
Kannattaja: Jäsen Sinikka Vepsä
Puheenjohtaja Daniel Sazonov teki seuraavan äänestysehdotuksen:
JAA-ehdotus: Asian käsittelyn jatkaminen.
EI-ehdotus: Jäsen Pentti Arajärven palautusehdotuksen mukaan.
Jaa-äänet: 9
Samuel Adouchief, Maaret Castrén, Laura Korpinen, Matti Niiranen, Johanna Nuorteva, Nea Nättinen, Mikko Paunio, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen
Ei-äänet: 2
Pentti Arajärvi, Sinikka Vepsä
Tyhjä: 2
Kati Juva, Björn Månsson
Poissa: 0
Jäsen Pentti Arajärven palautusehdotus hävisi äänestyksen ja asian käsittelyä jatkettiin.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi esityksen esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
10.12.2024 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Johanna Sorvettula, laki- ja hallintoasioiden päällikkö, puhelin: 09 310 21801
Soili Korhonen, johtava hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 28743
This decision was published on 12.02.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianomainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276