Avustuksen myöntäminen, pelastuslaitos, hankinta-avustus, Tammisalon VPK

HEL 2024-015867
More recent handlings
Case 5. / 279 §

Tammisalon Vapaaehtoinen Palokunta r.y:n nostolava-ajoneuvon nostimen lakisääteistä määräaikaistarkastusta koskeva avustushakemus

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti myöntää Tammisalon Vapaaehtoinen Palokunta r.y:lle avustusta 25 % kuitenkin enintään 24 000,00 euroa nostovala-ajoneuvon nostimen lakisääteisen määräaikaistarkastuksen kokonaiskustannuksista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Helsingin pelastustoimen alueella toimii 14 vapaaehtoista sopimuspalokuntaa, joiden toimintaa pelastuslaitos ohjaa. Sopimuspalokunnat toimivat pelastuslaitoksen operatiivisena lisäresurssina päällekkäisten onnettomuuksien tai suuronnettomuuksien sattuessa sekä tuottavat pelastuslaitokselle onnettomuuksien ehkäisytyötä turvallisuusviestinnän suoritteilla ja asuinrakennusten itsearviointien ohjauksilla. Sopimuspalokunnat ovat sekä nykytilanteessa että poikkeusoloissa erittäin keskeinen pelastustoimen resurssi Helsingissä.

Sopimuspalokunnat, Tammisalon Vapaaehtoinen Palokunta r.y. mukaan lukien, ovat solmineet Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen kanssa Aluepalokuntasopimukset, joiden mukaan sopimuspalokunnat huolehtivat operatiiviseen toimintaan käytetyn ajoneuvokaluston vakuutuksista, katsastuksista ja huolloista sekä rengas-, poltto- ja voiteluainekustannuksista. Tähän tarkoitukseen sopimuspalokunnat saavat järjestöavustuksena ajoneuvokorvausta. Tämän lisäksi Aluepalokuntasopimuksen mukaisesti sopimuspalokunnat voivat myös itse hankkia soveltuvaa ajoneuvokalustoa, jolloin Pelastuslaitos osallistuu hankintakustannuksiin erikseen sovittavalla osuudella.

Tammisalon Vapaaehtoinen Palokunta r.y. on 30.9.2024 päivätyllä hakemuksella hakenut avustusta valtioneuvoston asetuksen työvälineiden turvallisesta käytöstä ja tarkastamisesta (403/2008) 35 §:n mukaiseen nostolava-ajoneuvon nostimen lakisääteiseen perusteelliseen määräaikaistarkastukseen. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 96 000 euroa (sisältäen arvonlisäveron 25,5 %). Palosuojelurahasto on 24.5.2024 tehnyt päätöksen, jonka mukaan se avustaa hanketta 50 %:n osuudella enintään 57 000,00 euroa. Tammisalon VPK hakee Helsingin kaupungin pelastuslaitokselta 25 % avustusta kokonaiskustannuksista, kuitenkin enintään 24 000,00 euroa. Tammisalon VPK:n omavastuuosuus on avustushakemuksen mukaisesti 25 %.

Kyseessä on Tammisalon VPK:n vuonna 2012 hankkiman nostolava-ajoneuvon nostimen perusteellinen määräaikaistarkastus. Tarkastuksen ajankohtaa on kyetty siirtämään pelastustoimelle tyypillisen nostolavakaluston hyvän kunnon ja matalan käyttöasteen vuoksi kaksi kertaa. Tarkastuksen ajankohta on viimeistään toukokuun 2025 loppuun mennessä. Perusteellisessa määräaikaistarkastuksessa nostovarsisto ja tukijalat puretaan ja tarkastetaan sekä uusimista vaativat rakenteelliset osat uusitaan. Tarkastuksella nostimen elinkaarta jatketaan 10 vuotta. Perusteellisen määräaikaistarkastuksen voi suorittaa sertifioitu ja kyseisen nostintyypin tunteva ja toimenpiteeseen kykenevä yritys.

Tammisalon VPK:n nostolava-ajoneuvo on pienempi ja kevyempi kuin Helsingin pelastuslaitoksen nostolava-ajoneuvot. Nämä ominaisuudet laajentavat pelastustoimen kyvykkyyttä ja ketteryyttä toimia erilaisilla kaupunkialueilla ja erilaisissa olosuhteissa. Tammisalon VPK:n nostolava-ajoneuvo on pelastuslaitokselle tärkeä reservi turvaamaan huoltovarmuutta ja jatkuvuudenhallintaa niin normaalioloissa kuin poikkeusoloissa ja sodan aikana, mikäli pelastuslaitoksen oma kalusto ei ole käytettävissä.

Avustus maksetaan hakijalle yhtenä eränä toteutuneiden kustannusten perusteella sen jälkeen, kun hankinnasta on esitetty tositteellinen tilitys. Tilitys toimitetaan 31.10.2025 mennessä sähköpostitse osoitteeseen pel.hankinta@hel.fi(Link opens default mail program)

Hallintosäännön 18 luvun 1 §:n mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta lautakunnan käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta ja avustusten käytön valvonnasta.

Close

This decision was published on 20.12.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Arto Kolehmainen, huoltovarmuuspäällikkö, puhelin: 09 310 31450

arto.kolehmainen@hel.fi

Jani Pitkänen, pelastuskomentaja, puhelin: 09 310 30000

jani.pitkanen@hel.fi

Attachments

1. LIITE 1 Anomus Pelastuslaitokselle - HE736 määräaikaistarkastus
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.