Hankinta, Rautatientorin metroaseman peruskorjaus, liikenneliikelaitos

HEL 2024-016102
More recent handlings
§ 35

Rautatientorin metroasema perusparannus, yhteistoiminnallinen projektijohtourakka: tarjoajien valinta rajoitettuun menettelyyn

Toimitusjohtaja

Päätös

Vs. toimitusjohtaja hyväksyi seuraavat osallistumishakemuksen jättäneet ja soveltuvuusvaatimukset täyttäneet ehdokkaat mukaan osallistumaan Rautatientorin metroaseman perusparannusta koskevaan tarjouskilpailuun (99H24):

  • Fira Rakennus Oy
  • Jatke Toimitilat Oy
  • Peab Oy
  • ryhmittymä: Skanska Talonrakennus Oy, Skanska Infra Oy ja Skanska Rakennuskone Oy
  • SRV Rakennus Oy.

Päätöksen perustelut

Hankintamenettelynä käytetään vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) mukaista rajoitettua menettelyä.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy julkaisi Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL) toimeksiannosta hankintailmoituksen 25.2.2025 Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa, Hilmassa (2025-020990) ja TED-tietokannassa (127411-2025).

Osallistumishakemusten jättö

Osallistumishakemukset tuli jättää 19.3.2025 klo 12.00 mennessä. Määräaikaan mennessä osallistumishakemuksen jätti kuusi ehdokasta:

  • Fira Rakennus Oy
  • Jatke Toimitilat Oy
  • Peab Oy
  • Skanska Rakennuskone Oy
  • ryhmittymä: Skanska Talonrakennus Oy, Skanska Infra Oy ja Skanska Rakennuskone Oy
  • SRV Rakennus Oy.

Osallistumishakemusten käsittely

Osallistumishakemusten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa.

  1. Ehdokkaiden soveltuvuuden tarkistaminen
  2. Osallistumishakemusten osallistumispyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Osallistumishakemusten vertailu.

Ehdokkaiden soveltuvuuden tarkistaminen

Osallistumishakemusten avaamisen jälkeen tarkastettiin ehdokkaiden soveltuvuus.

Erityisalojen hankintalain 83 §:n 1 mom. mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.

Erityisalojen hankintalain 78 §:n 2 mom. mukaan, jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jos jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.

Ehdokkaiden soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankintailmoituksessa.

Hankintayksikkö pyysi Fira Rakennus Oy:tä erityisalojen hankintalain 78 § 2 mom. mukaisesti täydentämään osallistumishakemusta soveltuvuusvaatimuksena olleen työturvallisuusjärjestelmän osalta. Fira Rakennus Oy oli ilmoittanut, että sillä on tarjouspyynnön vaatimukset täyttävä työturvallisuusjärjestelmä, mutta ei ollut toimittanut tästä sertifikaattia tai kuvausta käytössä olevasta järjestelmästä. Fira Rakennus Oy:ltä saatu täydennys varmisti, että sen osallistumishakemus täytti osallistumispyynnössä esitetyt soveltuvuutta koskeva vaatimukset.

Sen lisäksi että Skanska Rakennuskone Oy oli ilmoitettu yhdeksi ryhmittymän jäseneksi Skanska Talonrakennus Oy:n ryhmittymässä, se oli toimittanut myös oman, erillisen osallistumishakemuksensa. Hankintayksikkö pyysi osallistumishakemuksen täsmennyksen Skanska Rakennuskone Oy:ltä, joka vastasi sähköpostitse 20.3.2025, että he vetävät oman, virheellisesti toimitetun osallistumishakemuksensa kokonaan pois hankintamenettelystä ja osallistuvat hankintamenettelyyn vain osana Skanska Talonrakennus Oy:n ryhmittymää.

Tämän jälkeen kaikki viisi osallistumishakemuksen jättänyttä ehdokasta täyttivät ehdokkaiden soveltuvuutta koskevat vaatimukset.

Osallistumishakemusten osallistumispyynnön mukaisuuden arviointi

Osallistumishakemuksia koskevat vaatimukset määriteltiin hankintailmoituksessa ja sen liitteissä.

Soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden ehdokkaiden osallistumishakemusten osallistumispyynnönmukaisuus tarkastettiin ja kaikki osallistumishakemukset todettiin osallistumispyynnön mukaisiksi.

Ehdokkaiden pisteyttäminen

Osallistumispyynnön kohdan Menettelyn kuvaus mukaisesti, jos soveltuvuusvaatimukset täyttäviä ehdokkaita osallistuu hankintaan 3–5 ehdokasta, valitaan kaikki ehdokkaat rajoitettuun hankintamenettelyyn. Jos soveltuvia ehdokkaita on vähemmän kuin kolme, hankintayksikkö voi jatkaa menettelyä pyytämällä kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ehdokkaat esittämään tarjouksen. Jos soveltuvuusvaatimukset täyttäviä ehdokkaita osallistuu hankintaan enemmän kuin viisi, heistä valitaan rajoitettuun menettelyyn viisi parhaat pisteet saanutta ehdokasta osallistumispyynnössä kerrottujen kriteerien mukaisesti.

Koska soveltuvuusvaatimukset täyttäviä osallistumishakemuksen jättäneitä ehdokkaita oli viisi, ei ehdokkaita pisteytetty.

Hankintailmoituksen mukaisesti kaikki viisi osallistumishakemuksen jättänyttä, soveltuvuusvaatimukset täyttänyttä ehdokasta, joiden osallistumishakemukset olivat osallistumispyynnön mukaiset, valitaan tarjoajiksi.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta valtuutti 16.1.2025, 2 §, toimitusjohtajan tekemään välipäätöksen Rautatietorin metroasema perusparannushankkeen tarjoajien valinnasta rajoitettuun hankintamenettelyyn.

Johtokunta päätti 8.11.2022, 76 §, että liikenneliikelaitoksen toimitusjohtajan estyneenä tai poissa ollessa tämän sijaisena toimii varatoimitusjohtaja.

Toimitusjohtajan ollessa esteellinen (esteellisyyden syy: hallintolain 28 § 1 momentin 5 kohta) hankintamenettelyyn liittyvän päätöksen tekee vs. toimitusjohtaja.

This decision was published on 21.03.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Lauri Kangas, varatoimitusjohtaja, puhelin: 09 310 37455

lauri.kangas@hel.fi

Decisionmaker

Lauri Kangas
vs. toimitusjohtaja