Suunterveydenhuollon operaatiomikroskooppien huollon ja korjausten hankinta

HEL 2024-016170
§ 44

Suunterveydenhuollon operaatiomikroskooppien huollon ja korjausten hankinta

Johtajahammaslääkäri

Päätös

Johtajahammaslääkäri päätti hyväksyä suun terveydenhuollon operaatiomikroskooppien huolto- ja korjauspalvelujen hankinnassa seuraavien tarjoajien tarjoukset:

Hankinnan osa-alue, Leica:n valmistamat operaatiomikroskoopit:

JH Hammastuote Oy

Suun terveydenhuolto ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan huolto- ja korjauspalvelua ostetaan kulloisenkin tarpeen mukaan.

Hankinnan arvioitu, sitoumukseton kokonaisarvo on noin 10 000,00 euroa (alv 0 %). Arvo on laskettu 48 kuukauden arvioidun arvon perusteella.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Operaatiomikroskooppien huolloissa ja korjauksissa tulee noudattaa lakia lääkinnällisistä laitteista (719/2021), jossa määritellään ammattimaiselle käyttäjälle muun muassa seuraavia vaatimuksia:

- laite säädetään, ylläpidetään ja huolletaan valmistajan ohjeistuksen mukaisesti ja muutoin asianmukaisesti

- laitteen asentaa, huoltaa ja korjaa vain henkilö, jolla on tarvittava ammattitaito ja asiantuntemus.

Lääkinnällisiä laitteita koskee myös 26.5.2021 voimaantullut MDR-asetus (EU) 2017/745. Asetuksessa on vaatimuksia lääkinnällisten tuotteiden tai laitteiden valmistajille sekä jakelijalle.

Hankintamenettely

Hankintamenettelynä oli avoin menettely. Hankinnasta julkaistiin tarjouspyyntö julkisten hankintojen ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 8.4.2025.

Hankintaa koskevat lisätietokysymykset tuli esittää 16.4.2025 klo 12:00 mennessä. Hankintaan ei esitetty kysymyksiä.

Tarjousten jättöaika päättyi 29.4.2024 klo 12:00. Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti yksi tarjoaja:

- JH Hammastuote Oy, Y-tunnus 0881266–0

Hankinta oli jaettu kahteen osa-alueeseen. Tarjoaja saattoi antaa tarjouksen kaikkiin osa-alueisiin tai vain osaan. Zeiss:n valmistamien operaatiomikroskooppien osa-alueeseen ei tullut tarjouksia. Leica:n valmistamien operaatiomikroskooppien osa-alueeseen tarjouksen antoi JH Hammastuote oy.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus

Suun terveydenhuolto ja operatiivisen hankinnan palvelut ovat tarkastaneet tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuuden.

Tarjoaja täytti tarjoajalle asetetut vaatimukset.

Valinnan perusteet ja valinnat

Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat käsitelleet 29.4.2025 hankintaan saadun tarjouksen ja niistä tehdyn vertailun.

Valinnat ja vertailuhinnat ilmenevät tästä päätöksestä ja tämän päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1).

Sopimus ja sopimuskausi

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.

Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuohjeet tiedoksi.

Sopimuskauden on suunniteltu alkavan 1.6.2025. Sopimus solmitaan toistaiseksi voimassa olevaksi. Molemmilla sopijapuolilla on oikeus irtisanoa sopimus päättymään kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen.

Hankintavaltuudet

Johtajahammaslääkärin oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen 17.12.2024 § 281 hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla.

This decision was published on 14.05.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksi-
saannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloa- jan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaati- musajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyt- tää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Toni Rissanen, suunnittelija, puhelin: 09 310 36902

toni.rissanen@hel.fi

Decisionmaker

Sebastian Kaste
johtajahammaslääkäri