A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Hankesuunnitelma, enimmäishinnan korottaminen, Itä-Pasilan väestönsuojan varavoiman ja sen jäähdytyksen peruskorjaus

HEL 2024-017351
More recent handlings
Case 7. / 7 §

Itä-Pasilan väestösuojan varavoiman ja sen jäähdytyksen peruskorjaus, hankesuunnitelman enimmäishinnan korotus

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti Itä-Pasilan väestönsuojan varavoiman ja sen jäähdytyksen peruskorjauksen 6.6.2024 päivätyn rakentamisen hankesuunnitelman enimmäishinnan korotuksen 646 815 euroa siten, että hankkeen korotettu enimmäishinta-arvio on arvonlisäverottomana 1 411 815 euroa tammikuun 2025 kustannustasossa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Yleistä hankkeesta

Hankkeen toiminnallisena tavoitteena on turvata kriisiajan omavarainen varavoima ja siihen liittyvän ilmanvaihdon toiminta.

Peruskorjauksen lähtökohtana on teknisen käyttöikänsä päässä olevan kriisiajan ilmanvaihtoa palvelevan varavoimajärjestelmän uusiminen ja näin toiminnallisten riskien minimointi.

Hankkeesta on tehty tilapäällikön hankepäätös § 20 11.6.2024, jonka kustannusarvio perustui hankkeen suunnittelukonsultin kustannusarvioon. Hankkeen toteuksen valmistelun aikana on todettu alkuperäisen kustannusarvion olevan virheellinen. Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala käynnisti hankkeen kilpailutuksen kesällä 2024, jonka perusteella saatiin yksi tarjous, joka ylitti hankepäätöksen yli kaksinkertaisena. Hankinta päätettiin keskeyttää Tilat-palvelun tiimipäällikön päätöksellä 2.9.2024 HEL 2024-007681 T 02 08 03 00 ylihintaisena.

Keskeytyksen jälkeen aloitettiin hankkeen uudelleen valmistelu siten, että päätoteuttajaksi tulisi Stara, jolta pyydettiin kokonaishinta toteutukselle sisältäen kaikki tarvittavat tarvikkeet, työt ja aliurakat. Saatu tarjous on selkeästi edullisempi kuin alkuperäisen keskeytetyn hankinnan tarjous. Hankkeesta laadittiin uusi hankekustannusarvio.

Laajuus ja kustannukset

HKA:n mukaan hankkeen rakentamiskustannukset ovat arvonlisäverottomana yhteensä 1 411 815 euroa tammikuun 2025 kustannustasossa, on 11/24 110,3(RKI 2021=100)

Peruskorjaukset ja kunnossapidolliset korjaukset rahoitetaan käyttötalouden korjauksen ja kunnossapidon budjetista.  Korjaustöillä ei ole vaikutusta pääomavuokraan vaan kyseiset korjaukset vaikuttavat ainoastaan ylläpitovuokraan. Hanke vaikuttaa kiinteistötyyppikohtaiseen ylläpitovuokraan vuoden 2026 alusta lukien.

Koska tarjoushintaindeksiä (THI) tuottanut Rapal Oy lopetti THI:n tuottamisen maaliskuussa 2024, rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti 18.4.2024 § 51 kaupunginhallitukselle enimmäishinnan sitomista 1.4.2024 alkaen rakennuskustannusindeksiin (RKI). Tilahankkeiden käsittelyohjeiden kohdassa 7.4.5 todetaan, että poikkeustilanteessa voidaan käyttää rakennuskustannusindeksiä RKI. Näin ollen, kunnes kaupunginhallitus on päättänyt asiasta, enimmäishinnan sitomisessa sovellettava indeksi on RKI

Hankkeen aikataulu ja toteutus

Toimitilahankkeiden rakentamisohjelmassa on hankkeen suunnittelulle, rakennuttamiselle ja toteutukselle varattu määrärahaa yhteensä 1 411 815 euroa jakaantuen vuosille 2024 ja 2025. Aikataulun mukaisesti rakentaminen on suunniteltu tapahtuvan 2/2025–12/2025.

Kaupunkiympäristön toimiala vastaa hankkeen toteuttamisesta.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, tilahankkeita koskevien hanke- ja muiden suunnitelmien hyväksymisestä kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa.

Kaupunginhallituksen päätöksen 18.9.2017 § 865 mukaan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto tai sen määräämä viranomainen hyväksyy lautakunnan tai kansliapäällikön hyväksymän tarveselvityksen perusteella tilahankkeita koskevat hanke- ja muut suunnitelmat, kun hankkeen suunnitelman mukainen arvonlisäveroton kustannusarvio on enintään 5 miljoonaa euroa.

This decision was published on 27.01.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Jari Kiuru, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 43340

jari.kiuru@hel.fi

Timo Laitila, sähkörakennuttaja, puhelin: 09 310 32449

timo.laitila@hel.fi