Oikaisuvaatimus, rakennusvalvontataksa, 2ndhomes Oy
Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 7.11.2024 § 173 tekemässä velvoitepäätöksessä määrätystä valvontamaksusta
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä 2ndhomes Oy:n oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 7.11.2024 § 173 tekemässä velvoitepäätöksessä määrätystä valvontamaksusta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Muutoksenhaun kohteena oleva päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 7.11.2024 § 173 päättänyt kieltää 2ndhomes Oy:tä toiminnanharjoittajana sakon uhalla käyttämästä asuinhuoneistoa ********** majoitustiloina 31.12.2024 jälkeen.
Samalla päätöksellä 2ndhomes Oy on määrätty maksamaan Helsingin rakennusvalvontataksan (2024) 11 §:n mukainen valvontamaksu 2 620 euroa.
Päätös on annettu tiedoksi velvoitetun pyynnöstä sähköpostitse 18.12.2024.
Oikaisuvaatimus ja siinä esitetyt perusteet
2ndhomes Oy on vaatinut valvontamaksuun oikaisua 28.12.2024 saapuneella sähköpostikirjelmällä.
Kirjelmässä todetaan, että 2ndhomes Oy:n ei tulisi maksaa 2620 euron maksua, koska asiaa ei olisi tullut käsitellä Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostossa laisinkaan, koska huoneiston vuokrasopimus on irtisanottu päättymään ja vuokrasopimuksen päättymisestä on ilmoitettu kirjallisena sähköpostitse. Myöskin vuokranantajat ovat hänelle ilmaisseet tiedon, että vuokrasopimus on irtisanottu ja se päättyy vuoden lopussa. Liitteenä sähköpostiviesti, joka on lähetetty rakennuslakimiehelle. Mikäli hänelle olisi jäänyt jotain epäselvää asiassa, niin hänen olisi pitänyt kysyä sitä allekirjoittaneelta. Tämän perusteella meidän ei tulisi maksaa rakennusvalvontataksaa.
Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan liitteineen tämän päätöksen liitteenä.
Oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi ottaminen
Kuntalain 134 §:n mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.
Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt laskun saaja eli asianosainen.
Ympäristö- ja lupajaoston velvoitepäätöksen tekemisen yhteydessä määräämään valvontamaksuun haetaan oikaisua kaupunkiympäristölautakunnalta.
Ympäristö- ja lupajaoston päätös on ensin yritetty antaa tiedoksi velvoitetulle saantitodistuskirjeellä. Kirjettä ei ole noudettu. Päätös on annettu tiedoksi sähköpostitse 18.12.2024. Oikaisuvaatimus valvontamaksusta on toimitettu rakennusvalvontaan oikaisuvaatimuksen tekemiselle tarkoitetun määräajan puitteissa 28.12.2024. Oikaisuvaatimus on siten otettava tutkittavaksi.
Päätöksen perustelut
Valvonta-asia on tullut rakennusvalvontaan vireille tontin omistavan asunto-osakeyhtiön kahdeksan osakkeenomistajan allekirjoittamalla toimenpidepyynnöllä 11.8.2023. Osakkeenomistajat ovat vaatineet, että rakennusvalvonta puuttuu asunto-osakeyhtiössä tapahtuvaan luvattomaan majoitustoimintaan. Asunto-osakeyhtiö on myöhemmin sekin edellyttänyt rakennusvalvonnan puuttumista luvattomaan majoitustoimintaan vaatien mm. velvoitteen asettamista. Rakennusvalvonta on tutkittuaan asian lähettänyt kyseisen huoneiston osakkeenomistajille sekä toiminnanharjoittajalle (2ndhomes Oy) 15.5.2024 tarkastuslausunnot, joissa on todettu kyseessä olevan majoitustoiminta, ja että ympäristö- ja lupajaostolle tultaisiin esittämään, että majoituskäytössä olevien huoneistojen osakkeenomistajalle ja toiminnanharjoittajalle asetetaan velvoite lopettaa asuinhuoneistojen käyttö majoitustiloina ja että kiellon tehosteeksi asetetaan uhkasakko. Tarkastuslausunnolla on varattu asianosaisille mahdollisuus antaa vastine asiassa.
Toiminnanharjoittaja on antanut asiassa oman vastineensa 15.8.2024. Vastineessa on kiistetty toiminnan luonne majoitustoimintana sekä toiminnasta aiheutuvat häiriöt.
Osakkeenomistajat ovat vastineenaan ilmaisseet halunsa lopettaa majoitustoiminta. Osakkeenomistajien sähköpostiviesteissä rakennusvalvontaan 28.5.2024 ja 4.6.2024 on ilmoitettu muun ohella, että vuokrasopimuksen irtisanominen on lähetetty toiminnanharjoittajalle, mutta pyydettyä vastaanottokuittausta viestiin ei ole saatu, eikä toiminnanharjoittaja ole vastannut osakkeenomistajien puheluihin. Irtisanomisilmoitus on annettu haastemiehen toimitettavaksi. Osakkeenomistajat ovat ilmoittaneet hankkineensa asianajajan hoitamaan sopimuksen päättymistä. Viesteistä on ilmennyt, että osakkeenomistajille on ollut jossain määrin epäselvää, riitauttaako toiminnanharjoittaja irtisanomisen.
Rakennusvalvonta on 26.8.2024 ja uudestaan 5.9.2024 tiedustellut sähköpostitse toiminnanharjoittajalta, onko sopimus irtisanottu ja milloin sen voimassaolo päättyy. Viestiin on vastattu toisen tiedustelun jälkeen seuraavasti: "Ilmeisesti omistaja on muuttamassa 6 kk sisään asumaan asuntoon".
Maankäyttö- ja rakennuslain 145 §:n 1 momentin mukaan luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun, jonka perusteet määrätään kunnan hyväksymässä taksassa.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston hyväksymän rakennusvalvontataksan (2024) 11 §:n mukainen valvontamaksu kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksestä, jolla on asetettu velvoite tai/ja tuomittu jo asetetun velvoitteen uhka täytäntöön pantavaksi, on 2620 euroa päätökseltä.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksessä 7.11.2024 on todettu valvontamaksun peruste: maksettavaksi määrättävä valvontamaksu perustuu kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston hyväksymään rakennusvalvontataksaan.
2ndhomes Oy:n 11.9.2024 antaman vastauksen perusteella ei ole voitu varmistua siitä, että majoitustoiminta on loppunut tai että se loppuu, vaan asia on jäänyt epäselväksi; toiminnanharjoittaja ei ole vahvistanut sen ja osakkeenomistajien välisen sopimuksen päättymistä. Lisäksi huoneisto on ollut varattavissa majoitussivulla vielä koko vuoden 2025 ajan. Velvoitepäätöksen tekeminen on ollut perusteltua. Määrätty valvontamaksu on valvontataksan mukainen. Ottaen huomioon rakennusvalvonnan työmäärän asian käsittelyssä, määrättyä valvontamaksua voidaan pitää kohtuullisena ja perusteltuna.
Selvyyden vuoksi todetaan, ettei velvoitetta ja valvontamaksua ole kohdistettu osakkeenomistajiin, sillä heidän on katsottu aktiivisesti pyrkineen noudattamaan rakennusvalvonnan ohjausta. Kyse ei siten ole heidän kohdallaan ollut uhkasakkolaissa tarkoitetusta niskoittelusta, jota velvoitteen asettaminen edellyttäisi. Lisäksi todetaan selvyyden vuoksi, että osakkeenomistajat ovat tammikuussa 2025 ilmoittaneet rakennusvalvontaan huoneiston olevan heidän hallussaan. Valvontamaksun määräämistä ei ole kuitenkaan syytä harkita toisin, jos velvoitetta on velvoitteen asettamisen jälkeen noudatettu; velvoitepäätöksen tekeminen on edellä mainituilla perusteilla ollut tarpeellista ja perusteltua.
Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöstä ei ole syytä muuttaa.
Lopputulos
Oikaisuvaatimus hylätään.
Sovelletut oikeusohjeet
Kuntalaki 134 §
Maankäyttö- ja rakennuslaki 145 § 1 momentti
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston hyväksymä rakennusvalvontataksa vuodelle 2024 11 §
Toimivalta
Kuntalain 134 §:n mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.
This decision was published on 28.02.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Kaisa Hongisto, rakennusjuristi, puhelin: 09 310 26404