Hankinta, sopimuksen purkaminen, asiakaskuljetusten liikennöinti, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Pilgrim trans Oy:n oikaisuvaatimus sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 7.1.2025 § 2 koskien asiakaskuljetusten liikennöinnin sopimuksen purkamista
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hylätä Pilgrim trans Oy:n oikaisuvaatimuksen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 7.1.2025 § 2 koskien asiakaskuljetusten liikennöinnin sopimuksen purkamista. Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Taustaa
Sopimuksen kohteena on asiakaskuljetusten liikennöinti, jota sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala järjestää vammaispalvelulain (675/2023), kehitysvammalain (Laki kehitysvammaisten erityishuollosta, 519/1977), sosiaalihuoltolain (1301/2014), lastensuojelulain (417/2007) tai muun lainsäädännön perusteella. Asiakaskuljetusten liikennöinnillä korvataan julkisen liikenteen palveluita sellaisille asiakkaille, jotka eivät esimerkiksi sairauden tai vamman vuoksi pysty niitä käyttämään. Palvelua voivat käyttää sellaiset kaupunkilaiset, joille on päätöksen nojalla myönnetty matkustusoikeus. Hankinnan kohteeseen voi sisältyä myös vähäisessä määrin toimialan henkilöstön kuljetuksia ja toimialan toimintaan kiinteästi liittyviä tavarakuljetuksia.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä asiakaskuljetusten liikennöinnin hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 6.6.2023 § 111.
Hankintaan sisältyi kaksi liikennöintiryhmää, suoraohjaus- ja ylivuotoliikenne. Kyseisiin ryhmiin kilpailutettiin erikseen henkilöautot ja esteettömät ajoneuvot. Tarjouspyyntö jaettiin 23 osa-alueeseen liikennöintiryhmän, ajoneuvon ja ajovuoron perusteella. Tarjouksessaan tarjoajan oli mahdollista jättää tarjous yhteen tai useampaan osa-alueeseen. Tarjouskilpailussa oli mahdollista tarjota useampaa ajoneuvoa samaan osa-alueeseen, jolloin tarjoajien tuli täyttää uusi, rinnakkainen tarjous.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan asiakaskuljetusten liikennöinti hankinta kilpailutettiin julkisena hankintana avoimella menettelyllä kesä- ja elokuun 2023 aikana. Tarjouspyyntö julkaistiin 13.6.2023 ja määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 25.8.2023. Tarjouksia saapui määräaikaan mennessä yhteensä 292 kappaletta.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja teki päätöksen 15.11.2023 § 230 asiakaskuljetusten liikennöinnin hankinnasta ja päätti hankkia asiakaskuljetusten liikennöintipalvelua Pilgrim trans Oy:lta osa-alueille 7, 8, 11, 12, 16, 17, 18, 19, 20 ja 21. Sopimus on allekirjoitettu 26.3.2024.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti purkaa 15.11.2023 § 230 tekemänsä päätöksen perusteella tehdyn sopimuksen 7.1.2025 § 2 Pilgrim trans Oy:n kanssa, koska Pilgrim trans Oy ei ollut toimittanut sopimuksen mukaisia, ajoneuvokohtaisia vakuuksia tilaajalle annettuihin määräaikoihin mennessä.
Oikaisuvaatimus ja oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset
Sopimuskaudelle osallistunut Pilgrim trans Oy (jäljempänä myös oikaisuvaatimuksen tekijä) on 21.1.2025 tehnyt oikaisuvaatimuksen (liite 1) sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 7.1.2025 § 2 koskien asiakaskuljetusten liikennöinnin sopimuksen purkamista.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.
Oikaisuvaatimuksessaan Pilgrim trans Oy hakee muutosta päätökseen ja pyytää, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätös purkaa sopimus Pilgrim trans Oy:n (Y-tunnus: 2984690-7) kanssa asiakaskuljetusten liikennöinnistä kumottaisiin ja sopimusta jatkettaisiin voimassaoloajan loppuun 15.11.2023 tehdyn päätöksen mukaisesti.
Oikaisuvaatimuksessaan Pilgrim trans Oy esittää, että tilaaja on lähettänyt vakuuksia koskevan reklamaation syksyllä 2024, koska palveluntuottaja ei ollut toimittanut ajoneuvokohtaisia vakuuksia tilaajalle. Seuraava reklamaatio on tilaajan toimesta välitetty oikaisuvaatimuksen tekijälle marraskuussa 2024, jolloin tilaaja ja palveluntuottaja ovat sopineet, että Pilgrim trans Oy suorittaa vakuudet viikon kuluessa. Vakuuksien tallentaminen jäi kuitenkin kesken. Palveluntuottaja on esittänyt, ettei tiennyt vakuuksien tallettamisen edellyttävän erillisen tilin avaamista. Lisäksi se on vedonnut sopimuksen täyttämisen edellyttäneen merkittäviä taloudellisia panostuksia.
Oikaisuvaatimuksen käsittely
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala (tilaaja) lähetti kirjallisen reklamaation Pilgrim trans Oy:lle 9.9.2024 (palveluntuottaja). Reklamaatiossa tilaaja totesi, että Pilgrim trans Oy ei ollut toimittanut sopimuksen mukaisia ajoneuvokohtaisia vakuuksia tilaajalle. Sopimuksen mukaan tuottajan on toimitettava tilaajalle rahamuotoinen vakuus seitsemän päivän kuluessa sopimuksen allekirjoituksesta. Sopimus on allekirjoitettu 26.3.2024.
Vakuuden arvo on 3000 euroa palvelutuotannossa olevaa ajoneuvoa kohden. Ohjeet vakuuden suorittamiseen on toimitettu sopimuksen allekirjoitusprosessin yhteydessä.
Tilaajan ylläpitämän rekisterin mukaan tuottaja ei ollut suorittanut vakuuksien maksua sopimuksen mukaisesti. Tilaaja vaati reklamaatiossa 9.9.2024, että palveluntuottaja vastaa reklamaatioon viiden arkipäivän kuluessa ja suorittaa puuttuvat sopimuksen mukaiset vakuudet (3000 euroa/ajoneuvo, yhteensä 10 ajoneuvoa) ensi tilassa tilaajalle, kuitenkin viimeistään seitsemän päivän kuluessa reklamaation vastaanottamisesta.
Tilaaja lähetti toisen reklamaation 15.11.2024, koska palveluntuottaja ei ollut edelleenkään toimittanut ajoneuvokohtaisia vakuuksia tilaajalle. Palveluntuottajan oli vastattava reklamaatioon sopimuksen mukaisesti viiden arkipäivän kuluessa. Tilaaja vaati edelleen, että palveluntuottajan on suoritettava sopimuksenmukaiset vakuudet annettujen ohjeiden mukaan tilaajalle ensi tilassa.
Tilaajan ja palveluntuottajan välisen sopimuksen mukaan sopimuksen purkamiseen oikeuttavana olennaisena sopimusrikkomuksena pidetään muun muassa tilanteita, joissa palvelu ei vastaa sovittua siten, että palvelun virhe tai siitä tilaajalle aiheutuneet seuraukset ovat joko vähäistä suurempia tai toistuvia.
Tilaaja ilmoitti reklamaatiossa 15.11.2024, että varaa oikeuden purkaa sopimuksen, jos palveluntuottaja ei ole asettanut vakuuksia 14 vuorokauden sisällä reklamaation päiväyksestä. Palveluntuottaja vastasi reklamaatioon 15.11.2024 mutta ei suorittanut tilaajalle vakuuksia annettuihin aikarajoihin mennessä. Tammikuun alussa 7.1.2025 vakuudet olivat edelleen asettamatta, jolloin tilaaja päätti purkaa sopimuksen päättymään 31.1.2025.
Asiakaskuljetukset ovat tilaajan järjestämisvastuulle kuuluva lakisääteinen palvelu, jonka toimitusvarmuus on tilaajalle keskeistä. Vakuuden tarkoitus on turvata suorituksen jatkuvuutta häiriötilanteessa. Vakuuksien asettamista koskeva virhe on ollut toistuva, eikä vaikutuksia tilaajalle voida pitää vähäisinä. Palveluntuottaja on hyväksynyt sopimusehdot tarjoukset jättäessään ja tarkemmat ohjeet vakuuksien suorittamiselle ovat olleet palveluntuottajan käytettävissä jo keväällä 2024.
Tilaaja on reklamoinut virheestä toistuvasti. Palveluntuottaja ei ole esittänyt hyväksyttävää syytä sille, miksi sopimusvelvoitteita ei täytetty määräajassa ja useista reklamaatioista huolimatta. Tilaajalla on siten ollut oikeus purkaa sopimus. Asiaa ei ole syytä arvioida toisin myöskään palveluntuottajan esittämien taloudellisten seikkojen valossa, sillä palveluntuottajilta edellytetään kaikissa tilanteissa riittävää vakavaraisuutta sopimuksen velvoitteiden täyttämiseksi.
Johtopäätökset
Tilaaja katsoo, että Pilgrim trans Oy:n esittämän oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteluja, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä. Perusteita sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 7.1.2025 § 2 muuttamiseen ei ole.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja 07.01.2025 § 2
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti purkaa 15.11.2023 § 230 tekemänsä päätöksen perusteella tehdyn sopimuksen asiakaskuljetusten liikennöinnin palvelusta (HEL 2023-003379-013) Pilgrim trans Oy:n (2984690-7) kanssa.
Sopimuksen purkaminen astuu voimaan 31.1.2025.
Päätöksen perustelut
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti 15.11.2023 § 230 hankkia asiakaskuljetusten liikennöintipalvelua Pilgrim trans Oy:lta.
Sopimuskausi on kahden (2) vuoden mittainen ja se alkoi 1.5.2024. Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollisuus jatkaa kahdella (2) yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala (tilaaja) lähetti kirjallisen reklamaation Pilgrim trans Oy:lle (palveluntuottaja) 9.9.2024. Reklamaatiossa tilaaja totesi, että Pilgrim trans Oy ei ollut toimittanut ajoneuvokohtaisia vakuuksia tilaajalle. Sopimus on allekirjoitettu 26.3.2024. Sopimuksen mukaan palveluntuottajan on toimitettava tilaajalle rahamuotoinen vakuus seitsemän (7) päivän kuluessa sopimuksen allekirjoituksesta. Vakuuden arvo on 3000 euroa palvelutuotannossa olevaa ajoneuvoa kohden. Ohjeet vakuuden suorittamiseen on toimitettu allekirjoitusprosessin yhteydessä. Tilaajan ylläpitämän rekisterin mukaan tuottaja ei ole suorittanut vakuuksien maksua sopimuksen mukaisesti. Tilaaja vaati reklamaatiossa, että palveluntuottaja vastaa reklamaatioon viiden (5) arkipäivän kuluessa sekä suorittaa puuttuvat sopimuksen mukaiset vakuudet (3000e/ajoneuvo) ensi tilassa tilaajalle, kuitenkin viimeistään seitsemän (7) päivän kuluessa reklamaation vastaanottamisesta. Palveluntuottaja ei suorittanut vakuuksia annettuihin aikarajoihin mennessä.
Tilaaja lähetti toisen kirjallisen reklamaation 15.11.2024, koska palveluntuottaja ei ollut toimittanut ajoneuvokohtaisia vakuuksia tilaajalle.
Palveluntuottajan oli vastattava reklamaatioon sopimuksen mukaisessa viiden (5) arkipäivän kuluessa. Tilaaja edelleen vaati, että palveluntuottajan on suoritettava sopimuksenmukaiset vakuudet annettujen ohjeiden mukaan tilaajalle ensi tilassa. Tilaaja ilmoitti reklamaatiossa, että tilaaja varaa oikeuden purkaa sopimuksen, jos Palveluntuottaja ei ole asettanut vakuuksia 14 vuorokauden sisällä reklamaation päiväyksestä 15.11.2024. Palveluntuottaja vastasi reklamaatioon 15.11.2024 mutta ei suorittanut vakuuksia tilaajalle annettuihin aikarajoihin mennessä.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus purkaa sopimus perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 6.6.2023 § 111 koskien asiakaskuljetusten liikennöinnin hankinnan periaatteita. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi asiakaskuljetusten liikennöinnin hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 6.6.2023 § 111 ja oikeutti toimialajohtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Lisätiedot
Niko Reunanen, kuljetus- ja logistiikkapäällikkö, puhelin: 09 310 51991
This decision was published on 17.02.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Niko Reunanen, kuljetus- ja logistiikkapäällikkö, puhelin: 09 310 51991