Pohjatutkimuspalveluita maa- ja vesialueilla, rakennusten sisätiloissa sekä vesialueiden pohjatutkimusten avustavien työlauttapalveluiden puitejärjestely sopimuskaudelle 1.9.2025-31.8.2027 (optiokausi 1.9.2027-31.8.2029)
Pohjatutkimuspalveluita maa- ja vesialueilla, rakennusten sisätiloissa sekä vesialueiden pohjatutkimusten avustavien työlauttapalveluiden puitejärjestely sopimuskaudelle 1.9.2025-31.8.2027 (optiokausi 1.9.2027-31.8.2029)
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti maankäyttöjohtajan tekemään pohjatutkimuspalveluita koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:
Osa-alue 1: Pohjatutkimuspalvelut raskaalla/keskiraskaalla kalustolla
1. Taratest Oy
2. GeoUnion Oy
3. Ramboll Finland Oy
4. Mitta Oy
5. AFRY Finland Oy
Osa-alue 2: Pohjatutkimuspalvelut kevyellä kalustolla
1. GeoUnion Oy
2. Taratest Oy
3. Ramboll Finland Oy
4. Mitta Oy
5. AFRY Finland Oy
Osa-alue 3: Vesistöalueen pohjatutkimuspalvelut työlautalta raskaalla/keskiraskaalla tutkimuskalustolla
1. Taratest Oy
2. Ramboll Finland Oy
3. AFRY Finland Oy
4. Mitta Oy
Osa-alue 4: Vesistöalueen pohjatutkimuspalvelut kevyellä kalustolla
1. Taratest Oy
2. Ramboll Finland Oy
3. Mitta Oy
4. AFRY Finland Oy
Osa-alue 5: Kalliotutkimuspalvelut
1. Taratest Oy
2. Mitta Oy
Osa-alue 6: Kalliotutkimuspalvelut maanalaisista tiloista
1. Taratest Oy
Osa-alue 7: Työlauttapalvelut pohjatutkimusten suorittamiseen raskaalla pohjatutkimuskalustolla
1. Fma Tikander-Marin Oy
2. Arctia Meritaito Oy
3. Taratest Oy
Osa-alue 8: Työlauttapalvelut pohjatutkimusten suorittamiseen kevyellä pohjatutkimuskalustolla
1. Fma Tikander-Marin Oy
2. Arctia Meritaito Oy
3. Taratest Oy
Osa-alue 9: Pohjatutkimuspalvelut rakennusten sisätiloissa
1. GeoUnion Oy
2. Taratest Oy
Hankinta tehdään kaupunkiympäristön toimialan, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n, Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL) ja Länsimetro Oy:n muodostamana hankintarenkaana. Puitejärjestelyn arvonlisäveroton ennakoitu arvo koko sopimuskauden aikana (ml. mahdollinen optiokausi) on 18 860 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 26 200 000 euroa.
Osa-alue 1: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 9 400 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo on 11 600 000 euroa.
Osa-alueen 2 arvonlisäveroton ennakoitu arvo koko sopimuskauden aikana (ml. mahdolliset optiokaudet) on 740 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 1 100 000 euroa.
Osa-alueen 3 arvonlisäveroton ennakoitu arvo koko sopimuskauden aikana (ml. mahdolliset optiokaudet) on 1 100 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 2 200 000 euroa.
Osa-alueen 4 arvonlisäveroton ennakoitu arvo koko sopimuskauden aikana (ml. mahdolliset optiokaudet) on 300 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 500 000 euroa.
Osa-alueen 5 arvonlisäveroton ennakoitu arvo koko sopimuskauden aikana (ml. mahdolliset optiokaudet) on 1 900 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 2 600 000 euroa.
Osa-alueen 6 arvonlisäveroton ennakoitu arvo koko sopimuskauden aikana (ml. mahdolliset optiokaudet) on 1 050 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 1 600 000 euroa.
Osa-alueen 7 arvonlisäveroton ennakoitu arvo koko sopimuskauden aikana (ml. mahdolliset optiokaudet) on 3 450 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 5 200 000 euroa.
Osa-alueen 8 arvonlisäveroton ennakoitu arvo koko sopimuskauden aikana (ml. mahdolliset optiokaudet) on 475 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 700 000 euroa.
Osa-alueen 9 arvonlisäveroton ennakoitu arvo koko sopimuskauden aikana (ml. mahdollinen optiokausi) on 445 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 700 000 euroa.
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan osuus hankinnan ennakoidusta arvioidusta arvosta on arvonlisäverottomana 16 890 000 euroa ja enimmäisarvo 23 200 000 euroa. Muiden hankintarenkaan tilaajien osuus ennakoidusta arvioidusta arvosta on arvonlisäverottomana 1 970 000 euroa ja enimmäisarvo 3 000 000 euroa.
Puitesopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus päättyy 31.8.2027. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhdellä kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää myöhemmin erikseen, ottaako se optiokauden käyttöön.
Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota palveluntuottajalle yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan perustiedot
Puitejärjestelyllä hankitaan pohjatutkimuspalveluita maa- ja vesialueilla, rakennusten sisätiloissa sekä vesialueiden pohjatutkimuksia avustavia työlauttapalveluja.
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.8.2027 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella optiovuodella.
Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.
Hankintaan sisältyvät palvelut on jaettu 9 osa-alueeseen seuraavasti:
Osa-alue 1. Pohjatutkimuspalvelut raskaalla/keskiraskaalla kalustolla
Osa-alue 2. Pohjatutkimuspalvelut kevyellä kalustolla
Osa-alue 3. Vesistöalueen pohjatutkimuspalvelut työlautalta raskaalla/keskiraskaalla tutkimuskalustolla
Osa-alue 4. Vesistöalueen pohjatutkimuspalvelut työlautalta kevyellä kalustolla
Osa-alue 5. Kalliotutkimuspalvelut
Osa-alue 6. Kalliotutkimuspalvelut maanalaisista tiloista
Osa-alue 7. Työlauttapalvelut pohjatutkimusten suorittamiseen raskaalla pohjatutkimuskalustolla
Osa-alue 8. Työlauttapalvelut pohjatutkimusten suorittamiseen kevyellä pohjatutkimuskalustolla
Osa-alue 9. Pohjatutkimuspalvelut rakennusten sisätiloissa
Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen haluamistaan osa-alueista.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valitaan sopimuskumppaneita seuraavasti:
osa-alueelle 1 valitaan seitsemän (7)
osa-alueille 2-4 valitaan viisi (5)
osa-alueelle 5 valitaan kolme (3)
osa-alueelle 6 valitaan kaksi (2)
osa-alueille 7-8 valitaan kolme (3) ja
osa-alueelle 9 valitaan kaksi (2) sopimuskumppania, joiden kanssa tehdään sopimusluonnoksen mukaiset puitesopimukset, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Hankintamenettely
Kilpailutus perustuu hankintarenkaan 7.3.2025 päivättyyn ja 11.3.2025 korjattuun tarjouspyyntöön HEL 2025-000051. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankinnasta on 9.3.2025 ja 13.3.2025 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service) . Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 14.4.2025 klo 12.00 mennessä tarjouksen jätti 10 tarjoajaa:
AFRY Finland Oy
Arctia Meritaito Oy
Fma Tikander-Marin Oy
GeoUnion Oy
Kotkan Merityö Oy
Mitta Oy
Nostokuljetus He-Wi Oy
Ramboll Finland Oy
Taratest Oy
Uponor Infra Marine Services Oy
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.
Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Kaikki tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta
Tarjousten valinta perustuu kokonaistaloudelliseen edullisuuteen. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan tarjouspyynnössä ilmoitettujen hintojen perusteella. Hintavertailuun otetaan mukaan ne tarjoukset, jotka täyttävät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja laatuvaatimukset. Jokainen osa-alue vertaillaan erikseen.
Tarjoajat asetetaan etusijajärjestykseen hintavertailun perusteella erikseen jokaisella osa-alueella. Tarjouspyynnössä on kunkin osa-alueen kohdalla mainittu, kuinka monta tarjoajaa valitaan osa-alueen palveluntuottajaksi, ellei vähimmäisvaatimukset täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.
Halvinta hintaa voitiin käyttää vertailuperusteena, koska hankintaa koskevat laatutekijät otettiin huomioon tarjoajaa koskevissa soveltuvuus-vaatimuksissa ja hankinnan kohteelle asetetuissa laatua koskevissa vähimmäisvaatimuksissa.
Vertailutaulukko on päätöksen liitteenä.
Hankintapäätös on ehdollinen siihen saakka, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitetut rikosrekisteriotteet ja on todettu, ettei hankintalaissa tarkoitettuja poissulkemisperusteita ilmennyt.
Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
Tilaukset palveluntuottajilta tehdään ensisijaisesti päätöksen liitteenä olevan vertailutaulukon mukaisilta palveluntuottajilta vertailun mukaisessa etusijajärjestyksessä. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensimmäinen palveluntuottaja ei pysty toteuttamaan tilausta tai palveluntuottajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon kattohinnasta, tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta palveluntuottajalta.
Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa sopimusluonnoksessa mainituin poikkeuksin.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 28.1.2025 § 43 mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Kaupunkiympäristön toimiala Maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuus Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit Maa- ja kallioperä Yksikön päällikkö 14.03.2025 § 1
This decision was published on 20.05.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Mirva Koskinen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 37821
Pertti Keränen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 31852
Tuija Linden, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37405